Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverksråd


Hassemasse

Rekommendera Poster

Ska försöka få till trådlöst bredband på vindsvåning då det är dålig teckning längst upp.

Så här ser det ut idag:

Telia 250/250  Netgear 1200 router

Källare/förråd finns fiberkonverter
Gatuplan Sambons butik
1 våningen vår lägenhet
2 våningen vindsvåning 

Fiber konvertern sitter i källaren, går med tråd genom Sambons butik direkt till 1 våningen där vår router sitter som delar ut trådlöst internet i hela huset. Har en extender på vindsvåningen som jag provat flyttat runt utan någon bättre framgång.
 

Kan man flytta ner min router direkt till fiber uttaget. Från en av dom gula portarna på baksidan av routern kör jag tråd till vån 1 och sätter upp någon form av accesspunkt LR och kopplar in min 2,4 /5 ghz extender  vindsvåningen till den.

Har jag förstått det rätt då?

Idag får jag bara ca 15 MB trådlöst på vindsvåningen längst bort.

Vilken AP ska jag välja tycker Ni?

Effektiv accesspunkt med WiFi 802.11ac

Kraftfull accesspunkt med stort täckningsområde

Maximal prestanda till ditt trådlösa nätverk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte dra en nätverkskabel från routern i lägenheten till någon central punkt i vindsvåningen där du sätter en accesspunkt?

Man brukar förlora en hel del prestanda så fort man går via en extender.

 

Om du har en Android-mobil eller -platta kan du installera WiFi Analyzer och se hur starkt det trådlösa nätverket är på olika ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går nog men är svårt dra kabel upp då inge tom rör finns.

 

Min förhoppning är om jag sätter en ubiquiti AC Lounge Range på vårt plan 1 att det så ska den täcka upp på vindsvåningen plan 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ja det bör ju gå om det inte är för mycket metall, t ex armerad betong, i vägen. Men du behöver ju inte flytta ner routern i källaren bara för det, rätt som det är kanske du vill ha något som är anslutet med nätverkskabel till routern för bästa prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu provat runt lite, tyvärr utan framgång.

Både router och AC kör auto läget.

Ansluter jag min bärbara dator med tråd till Netgear router så kommer jag upp i 256 MB ner. Använder samma sladd till min nyinköpta ubiquiti AC LR.

Kör jag Bredbandskollen med min platta till min Netgear router ståendes sidan om routern kommer jag upp i 230 MB ner och med AC kommer jag upp i 145 MB ner.

Tv soffan 100 MB Netgear och 65 MB med AC

Vindsvåning 15 MB Netgear 5 MB med AC

När jag kör med Bredbandskollen mot AC blir det även störningar i vår trådlösa tv nät men inte mot Netgear.


Har provat att flytta runt på olika ställen men det verkar inte prestera som förväntat.

Har jag missat något eller så måste jag försöka få upp en kabel till vindsvåningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är huset byggt av, är det trästomme eller betong?

Finns det många andra trådlösa nätverk i närheten?

Vad heter Netgear-routern mer än 1200?

Har du kollat hur det blir om du inte kör AC-standard utan N-standard i stället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trästomme byggår  1925

Inga andra nätverk som stör

Netgear 6220

 

När jag körde så blev det mot 5 ghz bandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du pröva med 2,4 GHz i stället eftersom det har en längre räckvidd och störs mindre av metall mm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat även 2,4 med lite  bättre mottagning men sämre hastighet.

 

Tror verkligen att jag provat det mesta utan framgång. Får lämna tillbaka den igen och försöka få upp en kabel på något sätt.

 

Tack för all hjälp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Det var ju tråkigt att det är sådana problem med att få fram signalen i ditt hus. Inget går upp mot kabel! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var och lämnade tillbaka AC på Netonnet idag utan något problem, alltid lika bra service där.

Svängde inom Teliabutiken butiken och köpte Airties premium wifi 3-pack och vips så fungerar allt kanon i hela huset, ligger på mellan 200-240 MB trådlöst där jag vill ha kräm.

AirTies Premium Wifi 3-pack - Router & tillbehör - Köp fast bredband via fiber eller telejacket - Privat - Telia.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...