Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mina bevakningar


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Aktivitet > Mina bevakningar https://eforum.idg.se/discover/followed-content/

Det är något som jag inte får riktigt kläm på.

 

Tex. om jag i min profil 'Hantera mina bevakningar > Forum'  https://eforum.idg.se/followed/?type=forums_forum&change_section=1

valt vissa underforum som bevakning, så vill jag kunna se om något nytt skett i något av dessa och enbart i dessa, jag är helt ointresserad av tex.

HTML, DHTML & CSS och vad som händer där (om det inte bryter mot reglerna).

 

Jag vill heller inte se nya inlägg i någon annan tråd, om jag just då enbart vill se mina bevakade forum om där skett något nytt sen sist jag läste dess trådars inlägg, vilket kan vara alltifrån 5 min. till nån vecka sedan sist.

Detta fungerade klockrent i gamla forumet.

 

Men hur jag än gör får jag inte detta att fungera.

I Aktivitet > Mina bevakningar så kan det komma upp en tråd med kanske 10 nya svar som olästa, när det räcker för mig att se att tråden är oläst i just det underforum jag bevakar.

 

  • Dessutom i trådar jag vet att jag läst allting i, så är dessa fortfarande märkta som olästa och det gör det hela än jobbigare.

 

Ps. Nu hittade jag en helt annan inställning som inte alls verkar ha ett dugg att göra med profilens inställningar av 'hantera mina bevakningar'.

Undrar vad det handlar om egentligen, kanske notifieringarna då och det verkar ju mest logiskt.

Istället:

Aktivitet > Mina bevakningar > fliken Innehållstyper > Forumämnen > kugghjulet till höger 'Fler alternativ för forum ämnen' > skrolla i listan över forum och bocka för => tillämpa ändringar.

Och sedan i varje flik på listen välja vad som skall gälla och till sist längst till höger: Tillämpa nytt flöde och ge ett namn.

Sedan väljer man Aktivitet > Mina aktivitetsflöden > välj namnet på flödet som skall gälla.

5a6443978ff66_Flde_2.PNG.9312ded45b7fe65d12f6d76573ed3073.PNG

 

5a64404f4317a_Flde_1.PNG.78ad0a4588e4c9e1c4ec48dd67fc67d8.PNG

 

Men jag ser fortfarande flera olästa inlägg ur samma tråd listas på sidan,  uppdelat på senaste veckan och tidigare.

Men jag är åtminstone närmare lösningen än vad jag var när jag började på detta inlägg.

Jag testade samtidigt som jag skrev detta inlägg och kanske just därför hittade jag dessa specialinställningar...

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Men jag ser fortfarande flera olästa inlägg ur samma tråd listas på sidan,  uppdelat på senaste veckan och tidigare.

Detta är inte ok.

Jag vill endast se Forum som jag bevakar och är det ett oläst inlägg vill jag bara veta i vilket forum det handlar om, inte vilken tråd.

Vill jag sedan veta vilken eller vilka trådar som har nytt innehåll så går jag in i forumet.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag fick det att bli mer likt vad jag tror att du vill genom att ställa in så här:

Skärmklipp.PNG

Alla ändringarna kanske inte behövs men den första "Poster" verkar nödvändig i alla fall.

Då får jag upp ett inlägg för varje tråd i de forumen som jag bevakar, dvs i ditt fall skulle du slippa steget med att gå in i en forumkategori för att kolla trådarna efteråt (borde väl vara en förbättring).

 

Om du bara vill se trådar du inte har läst förut så får du dessutom ändra "Läs status" till "Innehåll som jag inte har läst".

 

Det finns ju också möjligheten att använda Notifieringar för att se uppdaterade trådar/forum man bevakar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte heller kläm på detta vilket jag trodde att jag hade..

Och nu hittar jag inte var man raderar Aktivitet, egna flöden, jag har nu två med exakt samma namn och ingen fungerar som jag vill.

 

Jo, jag vet att det är skillnad på Aktivitet-egna flöden och på Bevakningar men önskat flöde vill jag ska behandla mina bevakningar.

 

Jag vill ha visning efter senaste besök alternativt senaste 30 dagar och detta är inga konstigheter.

Sedan vill jag att de ämnen jag bevakar ska visas, som ämne och inte som inlägg.

Om jag själv skapar en tråd, och då bevakar den, vill jag att mitt flöde enbart ska visa att den tråden är uppdaterad, inte visa alla olästa/30 dagar inlägg.

Markering_052.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätter i nytt inlägg för att inte redigera sönder det förra.. blir faktiskt än mer förvirrad..

Bild 053 visar senaste timmen OCH senaste veckan. Varför inte bara en visning "inom angiven tidsperiod"?

Ovanstående med inställning "Endast innehåll"

Och det är dessa två "visningar" jag helst vill ha grupperad.

Sedan bild 054.

Där är inställningen ändrad till "Innehåll, kommentarer och recensioner."

Hur kommer det sig att det nu finns med ett svar från MH_resurrected, men inte tidigare? Detta svar ligger ju närmare i tid dessutom.

Och varför är visningen nu Senaste timme och Idag?

Även här bör det vara "inom angiven tidsperiod", eller åtm. lite mer konsekvent..

Nä, jag får nog skippa detta "joller" med egna flöden och slå på meddelande via e-post i stället, så som jag alltid haft tidigare men hade tänkt "slippa"...

Markering_053.png

Markering_054.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 säger:

Bild 053 visar senaste timmen OCH senaste veckan. Varför inte bara en visning "inom angiven tidsperiod"?

Alla aktivitetsflöden är väl grupperade under rubrikerna Senaste timme, Idag, Senaste veckan osv. En gruppering som väl är tänkt att göra det lättare att se ungefär hur gammalt det är utan att behöva läsa den lilla texten.

 

1 timme sedan, Mikael63 säger:

Där är inställningen ändrad till "Innehåll, kommentarer och recensioner."

Hur kommer det sig att det nu finns med ett svar från MH_resurrected, men inte tidigare? Detta svar ligger ju närmare i tid dessutom.

Just för att du har ändrat så att du får med varje enskilt inlägg i stället för att bara senaste inlägget i i en viss tråd visas. Det inlägget är väl inte närmare i tid än inlägget som kom in senaste timmen.

 

1 timme sedan, Mikael63 säger:

Och varför är visningen nu Senaste timme och Idag?

Därför att när du valde bara ett inlägg per tråd fanns det ingen tråd som blivit uppdaterad "idag" utom den tråd som blivit uppdaterad "senaste timmen".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som tycks saknas är en gruppering/summering/visning av trådar som jag bevakar.

Det som visas, oavsett filter, är inlägg.

Men jag får gilla läget helt enkelt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
På 2018-01-21 på 19:17, Cecilia säger:

Okej, jag fick det att bli mer likt vad jag tror att du vill genom att ställa in så här:

Skärmklipp.PNG

Alla ändringarna kanske inte behövs men den första "Poster" verkar nödvändig i alla fall.

Då får jag upp ett inlägg för varje tråd i de forumen som jag bevakar, dvs i ditt fall skulle du slippa steget med att gå in i en forumkategori för att kolla trådarna efteråt (borde väl vara en förbättring).

 

Om du bara vill se trådar du inte har läst förut så får du dessutom ändra "Läs status" till "Innehåll som jag inte har läst".

 

Det finns ju också möjligheten att använda Notifieringar för att se uppdaterade trådar/forum man bevakar.

Knepigt, för vi har inte lika bild där och förövrigt så fungerar det inte alls.

Några av dina undermenyer heter inte samma hos mig, även om jag testat dessa varianter så fungerar det inte.
Men varför ser det olika ut?

 

 

5a913816064a5_Minabevakingar1.thumb.PNG.4e39ba43bc40dc06c7ff6842de6d7e41.PNG
 

5a91382010d35_Minabevakingar2.thumb.PNG.fce1655f9d28d6399ec4ebf446ae9a5e.PNG

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I valet längst till vänster väljer du "Endast innehåll" och under "Bevakar" väljer du "Innehåll postat i områden jag bevakar".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu blev det annat ljud i skällan, jag testar detta och utvärderar, men så här långt ser det bra ut i alla fall.
:thumbsup:

Men det blir fortfarande inte exakt som jag vill, att endast lista forum som innehåller olästa trådar, men det är väl det närmaste som man kan komma antar jag. Som sagt i förra plattformen var det lätt och överskådligt utan krusiduller.

Återkommer och ev. markerar detta som löst sedan så vi får ett avslut på detta...

 

Ps. Jag kör då detta i separat flik och eftersom jag har inställningen i FF att visa fönster och flikar från förra gången, så har jag lätt att växla och uppdatera informationen jag är ute efter varje fång jag öppnar FF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte helt 100: tex. så dyker inte en oläst tråd upp direkt i Hårdvara - övrigt ett forum som jag har på bevakning.
https://eforum.idg.se/discover/followed-content/?&stream_include_comments=0&stream_follow=followed&stream_followed_types[containers]=1&stream_followed_types[items]=1&before=1517333740&latest=1516742135

 

Alltså jag skulle vilja se att olästa listas först och inte efter att man måste klicka på 'Ladda in mer innehåll' knappen och fortsätta lista sig nedåt.

Har man läst många trådar och ett nytt oläst innehåll finns sedan tidigare så blir det bökigt, eftersom nu listas allt efter tid för senaste inlägg.

Det skulle jag vilja se en ändring på: att olästa kommer före i listan.

 

Uppdaterar: Okej, hittade en inställning för detta: Läs status -> Innehåll jag inte har läst.

Då blev den listan avsevärt kortare och överskådlig. :)

Och listan baseras ju på mina bevakningar i https://eforum.idg.se/followed/?type=forums_forum&page=1

 

Då kan jag i princip anse att tråden är löst, även om det inte blev enligt mina önskemål helt och fullt, men helt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju också varit missnöjd med visningen, även om det tycks fungera som önskat nu..

Man bör kanske beakta hur lång tid som gått sedan man "kontrollerade" visningen.

Ex. har jag för mig att om det hade postats två nya inlägg, i samma bevakade tråd, sedan senast, så visades båda dessa inlägg men att jag önskar en sammanfattning. Är det så att jag klickar in mig redan efter det första postade inlägget så ser det ju okej ut..

Men jag vet inte riktigt, lite svårt att testa funktionen skarpt där man är beroende av att andra ska posta.

Dock är "ärendet" att betrakta som löst även för min del.

Markering_058.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...