Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
jessar94

En vän som tecknat abonnemang

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min vän blev uppringd av en säljare från SST NET och tog upp abonnemang där - tyvärr.

Nu är det så att dels är teckningen väldigt dålig, kommer och går som den vill. Men det är inte det största problemet.

 

Hen ville flytta fram sitt förfallodatum på fakturan som hen fick och personen på SST NET säger att dem kan göra det men att det kostar 25 kr/dygn.

För mig låter det lite märkligt. Men iallafall så började jag söka efter information om detta då och det står ingenting på deras sida om fakturafrågor och jag har gått igenom varenda avtal som hittats och där står ingen info om att dem gör detta. När hen pratade med supporten så menar supporten på det att kunder satt detta i system att flytta fram sina fakturor och därav avgiften, men jag tänker spontant att man som kund ska bli informerad om förändringar eller det är ingen skyldighet företag har att man talar om vad som gäller för respektive tjänst? Borde inte det stå i avtalet med dem?

 

Om det nu skulle vara så att det inte står i avtalet och dem inte kan redovisa detta skriftligt, kan man då begära att man säger upp avtalet? hen är bunden i 24 månader. 

 

Tacksam för svar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har som köpare via t.ex telefon, alltid 14 dagars ångerrätt utan frågor, enligt konsumentköplagen.

Alltså kan din vän utan att behöva svara på frågor, inom 14 dagar, gärna direkt, så fort som möjligt, lämna tillbaka varan som blivit "felköpt".

Säljaren har också skyldighet att tydligt upplysa om detta vid säljtillfället.

 

https://www.hallakonsument.se/lattlast/angerratt/

 

Så jag tolkar detta som att din vän åberopar detta så fort som möjligt, så ska säljaren annullera abonnemanget som blivit felaktigt taget, utan att din ska svarar på några frågor, hota gärna med att anmälan annars kommer att göras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Godkände din vän att teckna abonnemanget, "okej, jag kan väl pröva abonnemanget" eller blev vännen "pålurad" abonnemanget, genom snabbt prat från säljaren och mycket tjat om hur bra det är?

 

Hittade lite uppgifter om denna SST NET , verkar vara en dessa telefon-företag som är på väg upp på Varningslistan hos Svensk Handel.

 

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1227460-sst-net

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan, Laso säger:

Godkände din vän att teckna abonnemanget, "okej, jag kan väl pröva abonnemanget" eller blev vännen "pålurad" abonnemanget, genom snabbt prat från säljaren och mycket tjat om hur bra det är?

 

Hittade lite uppgifter om denna SST NET , verkar vara en dessa telefon-företag som är på väg upp på Varningslistan hos Svensk Handel.

 

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1227460-sst-net

Snabbprat från säljarens håll med dålig info. 

24 minuter sedan, Mikael63 säger:

Ta hjälp av telekområdgivarna

https://telekomradgivarna.se/

 

(Jag har gjort det en gång)

Tack, kikar närmare på det :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har din vän fått information om sin ångerrätt på ett korrekt sätt?

Dvs. enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

 

Ångerfristen börjar inte löpa innan det gjorts nämligen, dock med en begränsning på ett år. Det innebär alltså att om man inte fått den informationen på korrekt sätt  så har man ånger rätt på upp till ett år till dess att man fått informationen.

2 kap. 12 § 4 st.

 

Men som tidigare nämnts i tråden, ta hjälp.Kontakta Telekområdgivarna, kommunens konsumentvägledare och ARN. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hon har inte fått information när hon prata med säljaren att hon ens hade ångerrätt, det är 1 mån sedan som allt starta, ska kontakta dem på Måndag så får vi se vad dem säger :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag i ett helt annat ärende vänt mig till ARN, och vet vad detta innebär, så avråder jag från att kontakta ARN som första åtgärd.

Gör detta först om inget annat hjälper, när ex. Telekområdgivarna menar att det är sista/enda utvägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har dom lurat på din vän ? Hur mycket vill dom ha i månaden?

Den här prislistan

http://www.sstnet.se/filer/prislista-privat-20161001.pdf

gör ju som jag ser det att man kan få betala 998kr i månaden plus faktura avgift för fria samtal, sms och mms samt 50GB surf

Om man inte haft turen och får exakt samma för 798kr plus faktura avgift !

USCH !

PS. Är själv lyckligt fri från sådana här samtal efter jag sagt upp mitt fasta telefonabonnemang hos Telia och enbart använder oregistrad kontantkortsmobil hos Halebop. Vilken befrielse ! DS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 19/01/2018 på 21:16, jessar94 säger:

Ja, jag vill prata med Telekområdgivningen i första hand och därefter får vi se vart ärendet landar. :) 

 

Som jag ser det ska man utnyttja ånger rätten, direkt. Opponerar SST NET sig så är det bara att hänvisa till de paragrafer Cluster hänvisar till och viktigt är att sluta betala abonnemanget.

Det är väldigt viktigt sluta betala för betalar man kan det betyda att man godkänner man SST NETs avtal.

Trots att man utnyttjar rätten att ångra sig. Och ångra skriftligt eller med mail.

 

Vad det gäller Telekområdgivarna så är det en organisation som finansieras av Telekomföretagen, så det enda dom är opartiska i är i bästa fall vilket telekombolag man ska köpa tjänster hos.......

Man biter inte den hand som föder en.....

http://www.mynewsdesk.com/se/telekomradgivarna/news/ny-opartisk-raadgivning-om-fiberanslutningar-275637

 

OBS, Att utnyttja ångerveckorna ingår inte alls i det Telekområdgivarna sysslar med ! Läs själv

https://telekomradgivarna.se/att-klaga/att-klaga-oversikt/

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, jannejanne säger:

Vad det gäller Telekområdgivarna så är det en organisation som finansieras av Telekomföretagen, så det enda dom är opartiska i är i bästa fall vilket telekombolag man ska köpa tjänster hos.......

Man biter inte den hand som föder en..

Det är bra om du tar reda på fakta innan du skriver. Telekområdgivarnas opartiskhet garanteras av styrelserepresentanterna från Konsumentverket och Post- och telestyrelsen (som har utslagsröst), se https://telekomradgivarna.se/om-oss/.

De ger inte råd om vilket bolag eller vilken prisplan du ska välja, däremot kan de ge dig listor på vad du bör tänka på innan du tar beslutet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Cecilia säger:

Det är bra om du tar reda på fakta innan du skriver. Telekområdgivarnas opartiskhet garanteras av styrelserepresentanterna från Konsumentverket och Post- och telestyrelsen (som har utslagsröst), se https://telekomradgivarna.se/om-oss/.

De ger inte råd om vilket bolag eller vilken prisplan du ska välja, däremot kan de ge dig listor på vad du bör tänka på innan du tar beslutet.

Ja det var ju inte riktigt vad det stod i deras egen beskrivning.

och vad det gäller klagomål så hanterar dom överhuvdutaget inte utnyttjande av ångerveckorna.

Enligt dom själva.

https://telekomradgivarna.se/att-klaga/att-klaga-oversikt/

Dessutom sysslar dom enbart med rådgivning angående fiberanslutning vad jag kan se och det är inte fiber det gäller eller ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, de har hand om mycket annat än fiberanslutning, däremot den artikel du länkade till tidigare handlar om att de har lagt till fiberanslutning i vad de sysslar med, se https://telekomradgivarna.se/.

 

Visst tar de upp oseriös telefonförsäljning och ångerrätten:

https://telekomradgivarna.se/kunskapsbank/oserios-telefonforsaljning/

https://telekomradgivarna.se/avsluta-avtal/angerratt/

Sidan du länkar till handlar om vad man ska göra när man upptäckt ett fel i en tjänst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Cecilia säger:

Nej, de har hand om mycket annat än fiberanslutning, däremot den artikel du länkade till tidigare handlar om att de har lagt till fiberanslutning i vad de sysslar med, se https://telekomradgivarna.se/.

 

Visst tar de upp oseriös telefonförsäljning och ångerrätten:

https://telekomradgivarna.se/kunskapsbank/oserios-telefonforsaljning/

https://telekomradgivarna.se/avsluta-avtal/angerratt/

Sidan du länkar till handlar om vad man ska göra när man upptäckt ett fel i en tjänst.

 

Och vad skriver Telekområdgivarna på sin hemsida

Ångerrätt

Ett abonnemang kan du normalt ångra inom 14 dagar räknat från den dag du ingick avtalet.

Vilket ju inte alls är rätt enligt vad

Cluster skriver



Har din vän fått information om sin ångerrätt på ett korrekt sätt?

Dvs. enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

 

Ångerfristen börjar inte löpa innan det gjorts nämligen, dock med en begränsning på ett år. Det innebär alltså att om man inte fått den informationen på korrekt sätt  så har man ånger rätt på upp till ett år till dess att man fått informationen.

2 kap. 12 § 4 st.

 

Iden att Telekområdgivarna vars moderbolag Sveriges ledande organisation för tjänsteföretag skulle vara opartiska

https://www.almega.se/om-almega/

är för mig lika troligt som att organisation för Företag skulle arbeta för kunderna och inte för aktieägarna.

Redan formuleringen på hemsidan angående ångerveckan säger som jag ser det på vilken sida  Telekområdgivarna står.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, jannejanne säger:

Vilket ju inte alls är rätt enligt vad Cluster skriver

Du bör nog läsa hela sidan för där står nämligen också under rubriken "Du har ångerrätt enligt lag om:"

Citat

Du inte har fått information om din ångerrätt på ett korrekt sätt enligt lag. Ångerfristen förlängs då upp till ett år efter det att ångerfristen skulle ha löpt ut.

vilket är precis det som Cluster skriver.

 

Nu sätter jag punkt för diskussionen om Telekområdgivarna i denna tråd. Om du vill diskutera dem mer får du skapa din egen tråd eftersom denna tråd är till för att hjälpa jessar94 och hans vän.

 

Cecilia

Moderator

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...