Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

E-postinställning i Samsungs e-post app


Aja

Rekommendera Poster

Jag har två surfplattor, en med android 4.4.2 och en med android 7.0. Båda är av märket Samsung. Den med android 7.0 har en senare version av Samsungs e-postapp. Jag har gjort följande inställningar:

 

I datorn: POP3-konto, Lämna en kopia på servern: Ej ibockad

I plattan med android 4.4.2: POP3-konto, Ta bort e-post från Servern: Aldrig

I plattan med android 7.0: POP3-konto, Ta bort e-post från servern: Aldrig

 

Syftet är att jag ska få hem alla mejl i datorn och att när det tagits hem till datorn ska de försvinna på plattan. Det fungerar utmärkt på plattan med android 4.4.2, men på plattan med android 7.0 tas inte mejlen bort när de tagits hem från servern till datorn. Båda plattorna är inställa på synkronisering var 15:e minut.

 

Hur kan det komma sig att mejlen inte försvinner på plattan när de inte finns kvar på servern och när synkronisering är påslagen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med pop3 laddas mailen ner på klienten. Datorn kan inte ta bort hämtade mail från plattorna. 

 

Jag rekommenderar att du använder imap istället. Då kan man få alla mail och dess svar  I alla enheter. Mailen lagras då på servern och man kanske behöver rensa ibland om utrymmet blir lågt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet skillnaden mellan IMAP och POP3. Det jag vill veta är varför det funkar med POP3 i ena plattan och inte i den andra. Epostinställningarna är exakt lika i båda plattorna. Och i den äldre plattan och ytterligare en platta jag har med android 6.0.1 så tas mejlen bort på POP3-kontot.

 

I de flesta android plattor och mobilen installeras numera automatiskt POP3-konto (default), medan det tidigare automatiskt installerades IMAP-konton. Det går förstås att ändra. Jag har lärt mig att skillnaden är att en kopia av mejlet laddas ner vid IMAP, så även det mejlet laddas väl ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde inte fungera med POP3 i någon av plattorna. Kan det vara någon gammal mejlapp i den med gammal Android-version som kör IMAP fast du har ställt in POP3?

Gamla mobiler brukar ju ha lite minne och inte vilja spara mejl i mobilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De två aktuella plattorna är min brors. Jag har själv en  Samsung Galaxy Tab S med android 6.0.1 där jag också använder Samsungs e-postapp och även den är inställd på pop3-server (pop3.fsdata.se) samt Ta bort e-post från servern: Aldrig. Och även där försvinner mejlen automatiskt när de är hemtagna till datorn och kopia på servern inte är sparad.

 

Såvitt jag förstår kan mejl hemtagna med pop3-konto mycket väl försvinna om de är hemtagna på datorn med pop-konto.  Så sker i 2 av min 3 tillgängliga surfplattor. Skillnaden mellan POP3 och IMAP handlar väl om ett det vid POP är ursprungsmejlet som tas hem, vid IMAP en kopia av ursprungsmejlet.  Att ta hem en kopia i IMAP är väl samma sak som att ta hem mejlet med POP3-konto och lämna en kopia av mejlet på servern.

 

I min brors nya platta med android 7.0 är alla inställningarna importerade från den tidigare plattan med android 4.4 och således identiska. Ändå beter de sig olika i detta avseende.

 

Jag har skrivit till Samsung och frågat också, men ännu inte fått något svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMAP försöker se till att det man ser i appen/programmet är en spegling av det som finns på servern, t ex om man flyttar mejl från en mapp till en annan i appen så går det ett meddelande från appen till servern om att mejlet ska flyttas där också, och om man tar bort ett mejl i appen så skickar den ett meddelande till servern att det ska tas bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer inte att om man på IMAP-konto tar bort ett mejl i appen så tas det bort på servern. Jag har i åratal tagit bort mejl på olika surfplattor med imap-konto och när jag kommit hem och startar datorn så får jag hem mejlet där. Det skulle jag ju inte få om det var borttaget på servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska väl tillägga att det är grundfunktionen, sen kan det finnas inställningar som modifierar grundfunktionen i servern eller i appen. Precis som att grundfunktionen i POP3 är att ta bort mejlen på servern samtidigt som de hämtas men man sen kan ändra det med den särskilda inställningen om att lämna kvar mejlen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutsatsen verkar vara att om man vill slippa att manuellt ta bort mejlen på surfplattan när man väl har tagit hem dem till datorn så ska man ha POP-konto i såväl datorn som på surfplattan och i datorn ha inställningen att inte lämna kopia på servern och i surfplattan ha inställningen Ta bort epost från servern: Aldrig.

 

Det funkar i alla fall så när det gäller två surfplattor, men av någon anledning inte på den nyaste Samsungplattan. Ska testa att lägga in kontot på nytt i den plattan.

 

Gmail-konton ställs automatiskt in som IMAP-konton och dessa mejl måste man manuellt ta bort på surfplattan även om de har laddats ner via POP- konto till datorn. Det går förmodligen att installera även gmail-konton som pop-konton om man väljer manuell inställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gissning bara:

E-postappen i plattan där det "tycks" fungera visar bara en slags förhandstitt av det som finns på servern. Inte att den plattan faktiskt hämtat ner e-posten och som då, senare skulle raderas. *)

Den som inte fungerar har annan metod, dvs. att e-posten faktiskt hämtas men inte raderas eftersom det inte fungerar så med POP3.

 

Varför krångla till det med POP3 när du kan få önskad funktion med IMAP?

 

*) Går kanske att testa.. koppa bort plattan från internet, testa att öppna ett brev, helst med en bilaga, testa öppna bilagan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan som jag förstår det inte få önskad funktion med imap. Om jag tar hem mejl till plattan med imap och tar bort mejlen från plattan så finns de inte kvar på servern och kan därför inte laddas ner i datorn senare. Kanske är det så att om jag tar hem mejl till plattan och låter dem ligga kvar där och senare tar hem dem till datorn med pop-konto så försvinner de också på plattan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Aja säger:

Kanske är det så att om jag tar hem mejl till plattan och låter dem ligga kvar där och senare tar hem dem till datorn med pop-konto så försvinner de också på plattan?

Det är så IMAP är tänkt att fungera, sen kanske din mejlapp har små egna hyss för sig, det vet jag ju inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎01‎-‎18 på 14:58, Aja säger:

Jag har två surfplattor, en med android 4.4.2 och en med android 7.0. Båda är av märket Samsung. Den med android 7.0 har en senare version av Samsungs e-postapp. Jag har gjort följande inställningar:

 

I datorn: POP3-konto, Lämna en kopia på servern: Ej ibockad

I plattan med android 4.4.2: POP3-konto, Ta bort e-post från Servern: Aldrig

I plattan med android 7.0: POP3-konto, Ta bort e-post från servern: Aldrig

 

Syftet är att jag ska få hem alla mejl i datorn och att när det tagits hem till datorn ska de försvinna på plattan. Det fungerar utmärkt på plattan med android 4.4.2, men på plattan med android 7.0 tas inte mejlen bort när de tagits hem från servern till datorn. Båda plattorna är inställa på synkronisering var 15:e minut.

 

Hur kan det komma sig att mejlen inte försvinner på plattan när de inte finns kvar på servern och när synkronisering är påslagen?

 

De inställningar du beskriver är grunden för att kunna få all e-post hämtad till datorn (med POP), men att också kunna se "ny" e-post i andra enheter (i dina plattor). Men synkroniseringen (var 15:e minut) har rimligtvis inget med ditt problem att göra.

 

Jag hanterar e-post på samma sätt, och i min mobil finns inställningar för hur hämtad e-post kan raderas från mobilen. Som jag uppfattar det är det mobilen som kollar servern och baserat på det kan radera från mobilen. Servern har i alla fall ingen aktiv funktion i detta. Inställningarna hittas i min mobil under rubriker om synkronisering (HTC och Android 7), men det är ju inte synkronisering på samma vis som vid användning av IMAP där ändringar i enheterna också medför ändringar på servern.

 

Jag har valt en inställning som gör att tre dagar gammal e-post raderas. Förutsatt att den raderats från servern, hämtats av t ex någon dator och då också raderats från servern. Ett antagande eftersom e-post inte ligger så länge på servern innan den hämtas till min dator.

 

En annan inställning anger "Ta bort meddelanden från telefonen när de tas bort från servern". Det är ett val som jag inte har aktiverat, och det är inte direkt ett alternativ till tre-dagars-regeln så jag vet inte hur de relaterar till varandra. Men det bör i alla fall förstås som att de tas bort från telefonen följande gång den kollar e-postlådan i servern. Det kan ju inte vara så att de tas bort från telefonen direkt efter att meddelanden raderats från servern.

 

Inställningar för synkronisering (förmodligen motsvarande det du beskriver) har jag avstängda för mina e-postkonton, raderingen av e-post fungerar alltså utan att den synkroniseringen är aktiverad.

 

Det här är inget nytt i senaste mobilen utan har fungerat i många år, i flera mobiler och med flera generationer av Android. Men förmodligen med lite olika utseende av inställningarna. Intressant tycker jag är att inställningen "Radera e-post på servern" alltid varit inaktiverad som standard, som att mobilen förutsätts vara en sekundär enhet när det gäller hanteringen av e-posten (vid användning av POP).

 

Kan lägga till att jag har ett val "Alltid bcc mig" aktiverat i mobilen, vilket gör att svar från mobilen inte sedan saknas i datorn. Och det utan att mottagaren behöver "förvillas" av extra mottagare. Visserligen hamnar dessa svar i Inkorgen, men det är ju inte svårt att flytta dem till Skickat-mappen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för din uttömmande beskrivning.

 

Jag har mobil: Samsung Galaxy S5 mini  och surfplatta:Samsung Galaxy Tab 2. Jag har letat igenom alla inställningar och jag har hittat möjligheten att ställa in bcc vilket jag nu har gjort. Tack för tipset.

 

Jag har flera epostadresser (gmail, outlook och egen domän). Kontoinställningarna i Samsungs e-postapp (Konton>Inställningar>Synkroniseringsinställningar) där synkroniseringen återfinns ser lite olika ut speciellt för outlookadressen som jag knappt använder. Jag kan inte på något av epostadresserna återfinna någon möjlighet typ "Radera epost på servern" eller "Ta bort meddelanden från telefonen när de tas bort från servern."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Aja säger:

Jag kan inte på något av epostadresserna återfinna någon möjlighet typ "Radera epost på servern" eller "Ta bort meddelanden från telefonen när de tas bort från servern."

 

Har inget nytt tips, bara en kommentar om att "Radera e-post på servern" är en lite annan formulering av den inställning du beskriver i bl a ditt första inlägg. Ville bara omnämna den förvalda inställningen för den funktionen i mina mobiler.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...