Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Facebook vänförslag


Dimos

Rekommendera Poster

Kan eller brukar facebook skicka automatiska vänförslag? Dvs utan att personen ifråga själv har skickat vänförfrågan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Facebook både kan och brukar skicka vänförslag från människor som man  inte har någon koppling till. Det har jag fått ända från början.  Det måste finnas fler orsaker till det än exempelvis att man råkat gå förbi någon med sin mobil, som nämns i länken som Thirteen tipsar om. Själv har jag inte appen facebook i mobilen alls. Jag misstänker att Instagram har et finger med i spelet. Sedan någon tid tillbaka följs jag på Instagram av ett antal personer i ett visst land i Västafrika – där jag inte har varit på tio år – liksom jag följer dem. Numera kan man direktlänka mellan Facebook och Instagram, vilket jag aldrig gör, men sedan dess har det fullständigt rasat in vänförslag från ett antal länder inom det nämnda området. Ibland ignorerar jag dem bara, ibland tar jag bort dem, men det hjälper inte. Förslagen är tillbaka innan jag hinner logga ut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att stänga av / sätta på funktionen "personer du kanske känner"?
Jag får inte längre upp några sådan förslag vare sig på min dator eller mobil.


Tack på förhand! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ju inte min tråd men eftersom jag har kommenterat här tidigare så fortsätter jag med samma tema.

Jag har använt Facebook i datorn men bestämde mig nu för  att installera en app på surfplattan. Efter installationen blev jag tillfrågad om jag ville ha förslag på vänner, jag valde att klicka på ”hoppa över” - varefter förslag på ”personer du kanske känner” började strömma fram. Jag valde att ”ta bort” dem och räknade till 107 st förslag varav en var katt, en hund, en papegoja, en leksaksfigur, en bil och en motorcykel. Gick sedan över till att läsa första inlägget men såg genast att under den kom ny rad med förslag som sedan visade sig vara de samma som jag just tagit bort men hade nu utökats till 109 med en skyltdocka och ytterligare en bil. På väg att logga ut hittade jag dem på ett annat ställe, nu börjande med plastfiguren och papegojan som nummer 2. Jag loggade ut.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min son påstår att alla vänförslag kommer från själva Facebook automatiskt och kan komma bl.a. från vänner till personer som jag har tittat på, men som jag själv inte har bland mina vänner. Det är bara vänförfrågningar som är riktiga inbjudningar och som man kan acceptera om man vill. När jag ett par gånger tidigare accepterade ett vänförslag, så fick jag ett svar om att personen i fråga accepterade min vänförfrågan!

Testa själva om ni vill, det kan vara värt att veta hur Facebook tänker och hur vi ska göra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt, Dimos. Tycker bara att då det finns en ta bort möjlighet ska det fungera just så, man ska slippa se dem om och om igen. Men det är Facebook som styr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det stämmer att vänförslagen kommer från Facebook. Men av någon anledning får jag inte längre upp "du kanske är vän med" alls. Någon som har en aning om man kan slå på (och då även av) denna funktion? Gäller både FB på datorn och i mobilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Har en besökare som får upp alla vänförslag under Aviseringar. Det blir ju en jäkla röra.

Jag får vänförslag men de dyker aldrig upp bland Aviseringar.

 

Är detta en inställningssak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev IT-hjälpen:

Har en besökare som får upp alla vänförslag under Aviseringar. Det blir ju en jäkla röra.

Jag får vänförslag men de dyker aldrig upp bland Aviseringar.

 

Är detta en inställningssak?

Jag får alla vänförslag och vänförfrågningar under "Hitta vänner". Jag har inte ändrat något i inställningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-10-04 på 11:27, skrev Dimos:

Jag får alla vänförslag och vänförfrågningar under "Hitta vänner". Jag har inte ändrat något i inställningarna.

 

Så funkar det även hos mig och jag minns inte heller att jag ställt in nåt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...