Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kan inte spara Word Starter-dokument


LasseM

Rekommendera Poster

I min frus dator (HP-laptop med Windows 7 64-bitar, 5 år gammal om jag minns rätt) går det sedan några månader inte att spara dokument från Word Starter (snikvariant av Word som följde med datorn) på hårddisken. Däremot går det att spara på minnespinne. Någon som vet vad det beror på?

 

(Jag är ny här och förstod inte hur man skapar ett nytt ämne och väljer ämnesområde, tror att jag fattat det nu. Ber om ursäkt för dubbletter under fel ämnesrubrik - Skrivare (?))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om minnespinnen inte är ansluten till datorn? Rent logiskt borde då dokumentet sparas på hårddisken, dvs dess ursprungliga plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, minnespinnen kom till som en nödlösning när vi inte visste hur hon skulle kunna spara. Första veckan försökte min fru leva utan att spara dokument över huvud taget. Ohållbart förstås men med minnespinnen har hon löst problemet, på sätt och vis. Såna har dock en viss förmåga att försvinna...

 

Filer av andra slag, t ex bilder, går att spara på hårddisken.

 

Tack  för ditt svar i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Eforum!

 

Får din fru något felmeddelande när hon försöker spara på hårddisken?

I hur många olika mappar har hon försökt spara?

Går det att spara bilder i de mappar som det inte går att spara Word-dokument eller är det i andra mappar?

Går det att kopiera ett dokument från USB-minnet till en mapp på hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Cecilia. Bra frågor. Eftersom det gått några veckor sen vi testade senast kom jag inte ihåg felmeddelandet, men nu vet jag att det handlar om filbehörighet: "Det gick inte att slutföra Spara-åtgärden pga ett filbehörighetsfel" och så en parentes med sökväg och filnamn. Jag har försökt kolla behörigheterna men hittar inga fel.

 

Däremot hittar jag en del annat konstigt. Det visar sig att min fru lyckats spara några filer sen det här problemet dök upp i oktober. Två av mina testfiler (en rad vardera i två Word-dokument) har också sparats utan att jag såg det.

 

Alla försök att spara (utom nyss nämnda undantag) producerar en "fil" med rätt namn men utan innehåll, syns med 0 byte i Utforskaren.

 

Vidare: det är bara i standardmappen Mina dokument som det är omöjligt att spara, och det går att spara filer i txt-formatet. I andra mappar, t ex Delade dokument går det bra att spara docx. Hade inte testat det förut. Så egentligen är minnespinnen överflödig.

 

Det går också att öppna alla filer som finns i Mina dokument. Men det går inte att ändra i dem och spara igen. Har kopierat allt i mappen till en annan mapp för framtida bruk.

 

Trodde ett tag att det skulle det gå att byta namn på Mina dokument-mappen och skapa en ny som heter Mina dokument. Men det var fel. Antar att det beror på att systemet inte jobbar med svenskt mappnamn utan engelskt, man ser ju det i vissa lägen.

 

Ibland kommer ett felmeddelande som säger att filen jag vill spara i Mina dokument är skrivskyddad fast den inte är det.

 

Om något av det här kan ge en förklaring och ett tips om hur man löser problemet så blir jag förstås väldigt glad. Men som sagt, det går att spara i Delade dokument.

 

Go'natt

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du högerklicka på mappen Mina dokument och välja Egenskaper, följt av fliken Säkerhet och Avancerat, samt ta en skärmdump på hur det ser ut som du bifogar till ditt svar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Avancerat.jpg.d29dfbdd545bfb5487ddad3f571e3710.jpg

Förlåt min långa tystnad. Det är inte alltid hustruns dator är ledig samtidigt som jag vill kolla det här, och dessutom är problemet nästan löst genom att jag ställde om standardplats för sparandet till Delade dokument. Men nu finns skärmdumpen. Vore ju fint om den kunde förklara vad som är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ju bra ut det där när det står "Fullständig behörighet" både för själva dokumentmappen men också för alla undermappar och filer i den. Tyvärr ingen förklaring där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okänt konto kan bero på att det tidigare i datorns liv har funnits ett konto som vid något tillfälle har tagits bort. Orsakar inget att den raden finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Då har vi eliminerat ännu en möjlig (?) förklaring. Det var ju synd.

Jag har Office 15 med Word 2013 (heter den väl), där finns en reparera-funktion. Undrar om den kan finnas i Word Starter också.

Tycker du att jag ska misstänka ett fel i Word? Det är ju märkligt att det går att spara txt-filer i Mina dokument men inte docx. Doc utan x har jag inte testat.

Hittade en sajt från HP med en youtubevideo som visar hur man reparerar Word Starter. Återstår att kolla om det är Word Starter 2010 hon har, det borde det vara när datorn är från 2012.

Länk till videon

http://repairtutor.site/tutorial/microsoft-office-starter-repair/repairing-uninstalling-and-reinstalling-office-starter/2lplXtvqYo4.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...