Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Greyscale only!


Olle Janson

Rekommendera Poster

@Olle Janson

Gäller det en bärbar eller en stationär dator?

Vet du om du gjorde något särskilt vid datorn sist du hade färg, t ex (av)installerade något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller en stationär dator. Jag har problem med att datorn kraschar och startar o sig själv. Det var eftersom en sådan krasch som det plötsligt blev gråton på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara damm i datorn så att den blir för varm och därför kraschar?

Vi har en guide om hur man städar datorn på ett säkert sätt:

 

När Windows blir avstängt mitt i kan det uppstå skador i Windows-filer och/eller registret som kan leda till konstigheter. Du kan pröva med att göra en systemåterställning till en tidpunkt när skärmen fortfarande visar färger. Du bör kunna hitta stället där man gör en systemåterställning genom att söka på det ordet i datorn.

 

Men först är det ju bra att du testar att dra ut bildskärmskabeln i båda ändarna och sätta tillbaks den utifall att det är dålig kontakt. Om du har möjlighet kan du testa skärmen med en annan dator eller en annan skärm på denna dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkommer i morgon. Har inte hunnit dammsuga datorn. Att blåsa den ren är uteslutet. Vill inte orsaka skilsmässa med allt dam i huset. Hoppas n förstår.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man stoppar in dammsugaren i datorn är det stor risk att man förstör något pga statisk elektricitet. Bär ut datorn innan du använder tryckluften eller ställ den inne i duschen/badkaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vill bekräfta det Cecilia säger, absolut ingen dammsugare i datorn. Har nästan förstahandserfarenhet av en dammsugen dator och den gick inte igång någonsin igen. Tryckluft ska det vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har rengjort datorn. Det har inte hjälpt. När jag startar datorn får jag startlogan i färg (fujutsi ?) Även startbilden kommer i felfri färg. Men när ikonerna visar sig är det gråton och sedan även de program jag startar. Datorn krashar ganska omgående men efter en nystart kan den fungera i flera timmar. med tanke på färgen i början verkar det inte vara grafikkortet som spökar.

Crash dump:

On Mon 2018-01-22 21:17:25 your computer crashed
crash dump file: C:\WINDOWS\Minidump\012218-35875-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x294F87)
Bugcheck code: 0x124 (0x0, 0xFFFFFFFF8A16661C, 0x0, 0x0)
Error: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR
file path: C:\WINDOWS\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This bug check indicates that a fatal hardware error has occurred. This bug check uses the error data that is provided by the Windows Hardware Error Architecture (WHEA).
This is likely to be caused by a hardware problem. This problem might also be caused because of overheating (thermal issue).
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

Hoppas att någon kan komma med en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera vad du har för tema i Windows så du inte har ställt in en svartvitt för hög kontrast (högerklicka på Skrivbordet och välj "Anpassa").

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr Cecilia! Så enkelt var det inte! Temat för fäger visar bara en massa fyrkanter i olika gråtoner.

Teman visar bara en massa gråtoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Olle Janson säger:

Tyvärr Cecilia! Så enkelt var det inte! Temat för fäger visar bara en massa fyrkanter i olika gråtoner.

Teman visar bara en massa gråtoner.

 

Sökväg:

Inställningar---Hjälpmedel /Högkontrast----Färg & högkontrast

 Om Använd färgfilter är i läge På  och Välj ett filter är i läge gråskala  så ser det ut som du beskriver ovan.

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att någon kan komma med en lösning.

 

Tack Larsas och övriga för tips. Allt väl med färgerna! Undrar bara hur det kunde blivit så? Jag hade inte varit inne och pillat.

/Olle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/debugger/bug-check-0x124---whea-uncorrectable-error

Citat

BCCode: 124   0x00000124
The WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR bug check has a value of 0x00000124. This bug check indicates
that a fatal hardware error has occurred. This bug check uses the error data that is provided by the
Windows Hardware Error Architecture (WHEA).

 

Se länken ovan för detaljer för varje parameter i BCCode 124.

Du verkar ha ett hårdvara problem och att det uppstår efter ett tag när datorn värmts upp.

Har du kontrollerat att alla fläktar fungerar inkl. CPU-fläkten?

Håll koll på temperaturerna tills felet inträffar.

 

Ladda hem och kör HWmonitor som är gratis.

https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html Obs! Ta inte Pro versionen, den kostar.

Bocka ur ev. 3:e parts program under installationen som du inte vill ha på din dator.

Nuvarande temp vid avläsningstillfället avläses i kolumnen Value

 

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-performance-winpc/wheauncorrectableerror/9d985d90-95eb-481b-851b-671ee611a96e

Citat

This is usually heat related, defective hardware, memory or even processor though
it is  "possible" that it is driver related (rare). Remove ALL power and reseat all
cards, memory and cables (on both ends) - actually remove and replace - do not
just snug. Make sure the system has adequate ventilation - add a small fan
blowing into intakes. Carefully inspect the motherboard and other cards for
damage. Pay attention to the fatal hardware error implication. You may need
a real computer shop (not leeks and peeks at a BestBuy  or other BigBox stores)
or the System maker's Support.

Check the processor seating, heat sink, and the compound between the processor
and the heat sink which are common causes.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Fisherman!

Jag tror inte att det beror på för hög temperatur. Datorn är nyligen rengjord (se ovan). Jag kan få en blå skärm innan jag ens har tryckt på någon tangent. Efter omstart kan datorn fungera i flera timmar utan något problem. Kollade med CPUID HW Monitor. Inget var över 44 grader.

Något annat tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...