Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera win 10 och boota från bios med usb


Kenneon

Rekommendera Poster

Hej! 

 

1. Jo, från början kunde jag inte komma vidare från startskärmen med fujitsu loggan där det bara laddade. Dvs att komma till bios kom laddningenssymbolen men i övriga fall att komma till boot meny eller diagnostic screen reagerar inte alls på F tangenter

 

2. Jag bytte HDD till en använd men antagligen felfri HDD med för nu kunde jag laddas vidare till obs endast bios setup men efter det får jag en blinkande markör i vänstra hörnet och svart skärm. Fråga: Fungerar min bytta HDD och kan jag kolla i biossetup om den funkar? Isf hur? Är det nåt mer att kolla på eller byta inställning ? Är en laptop fujitsi lifebook a530 

 

3. På denna använda HDD finns windows 10 och på laptopen finns eller fanns windows 7 proffesional. Kan jag tanka hem win 10 creational tool till usb för installation på annan laptop som denna?

 

4. Om jag tankar hem nu win 10 för 64 bit för installation till usb. När installtionen är klar till skrivbordet, stoppar jag in usb och överför hela programmet? Eller vänsterklickar jag och fortsätter en extra installation för att sen överföra till usb till annan dator? Är det nåt specifikat från  intallationen då jag ska överföra till usb att boota med till annan laptop?

 

5. Vilken boot ordning är det sen exakt 1-7 typ? Jag ska som sagt inte installera win 10 på samma dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow , så många tittare men inte ett enda svar. iaf behöver jag product nyckel nu. Är det från hdd med win 10 laglig eller moderkortet laptopen laglig win 7 pro. Var hittar jag det? laglig version båda 2  som fabriksinstallerade. Föredrar från Hdd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Blinkande markör i stället för att Windows startar beror ofta på att de installerade drivrutinerna i Windows inte stämmer överens med datorns hårdvara.

 

3. Varje dator behöver sin Windows-licens och om jag förstår dig rätt har du ingen licens för Windows 10 i datorn med problem, vilket gör att du behöver köpa Windows 10 för att kunna använda det fullt ut och/eller lång tid (vissa funktioner i Windows 10 är avstängda innan aktiveringen men jag kommer inte ihåg om Windows 10 dessutom slutar att fungera efter en viss tid).

 

4. Förstår inte riktigt hur du har tänkt dig, men hela installationen av Windows 10 måste göras i den dator där det ska köras. Det Media Creation Tool gör är att lägga installationsprogrammet på ett USB-minne och det gör man förstås i en annan dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska ju gå att koppla windows10 installationen till ditt ev. Microsoftkonto och därefter installera om

Minns dock inte hur man gör då. Det får du googla på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Kenneon säger:

Wow , så många tittare men inte ett enda svar. iaf behöver jag product nyckel nu. Är det från hdd med win 10 laglig eller moderkortet laptopen laglig win 7 pro. Var hittar jag det? laglig version båda 2  som fabriksinstallerade. Föredrar från Hdd

 

Kan bero på att ditt inlägg inte är lättolkat. I varje fall inte för mig, men......

 

1. Det här får du försöka förklara en gång till. Har datorn fungerat tidigare? Ibland kan det vara DEL-tangenten för att komma till bios.

 

2. Ta en HDD från en annan dator fungerar sällan. Det är inget konstigt med det.

 

3. Du kan använda Media Creation Tool för lägga Windows 10 på ett USB minne och installera på vilken dator du vill, om datorn är anpassad för Windows 10. Givetvis behöver du en giltig licens, som redan har nämnts.

 

4. Att använda Media Creation Tool är inga problem. I programmet står det tydligt hur man gör.

 

5. Om du ska installera från USB minnet , ska det stå först i bootordning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2018-01-15 at 9:29 PM, vertpre said:

 

Kan bero på att ditt inlägg inte är lättolkat. I varje fall inte för mig, men......

 

1. Det här får du försöka förklara en gång till. Har datorn fungerat tidigare? Ibland kan det vara DEL-tangenten för att komma till bios.

 

2. Ta en HDD från en annan dator fungerar sällan. Det är inget konstigt med det.

 

3. Du kan använda Media Creation Tool för lägga Windows 10 på ett USB minne och installera på vilken dator du vill, om datorn är anpassad för Windows 10. Givetvis behöver du en giltig licens, som redan har nämnts.

 

4. Att använda Media Creation Tool är inga problem. I programmet står det tydligt hur man gör.

 

5. Om du ska installera från USB minnet , ska det stå först i bootordning.

På nr punkt 2. Jag har bytt hdd till beg. och undra om man kan kolla i bios eller allmänt om hdd är ok innan installation och fungerar godtyckligt och isf hur? Allokiering vad är det när det är NOLL? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Kenneon säger:

På nr punkt 2. Jag har bytt hdd till beg. och undra om man kan kolla i bios eller allmänt om hdd är ok innan installation och fungerar godtyckligt och isf hur? Allokiering vad är det när det är NOLL? 

 

I bios kan du inte kontrollera disken. Du kan installera disken som andra disk i en fungerande dator med plats för två HDD. Sedan kan kontrollera disken med program som finns för detta.

 

Allokiering vad är det när det är NOLL? Hur ska man kunna svara på den frågan utan mer info? Var står det att allokering är noll?

 

Punkt 1 i mitt inlägg har du struntat i att svara på. Det är inte lätt att försöka hjälpa om du hoppar över vissa delar i ett inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen , av vilka program ska man öppna först och sen spara på ett formaterat usb FAT för att  kunna installera windows 7 ultimate? Vilka filer / program ska uteslutas? Original skiva

 

1 - Keys

2 - Windows 7 activation

3 - Windows 7 ultimate SPI (32 bit) (skivavbildning)

4 - Windows 7 - USB/DVD Tool rogram

5-  Windows 7 - usb / dvd downloadtool (genväg)

 

Sen massa genvägar och länkar via explorer ska väl bort?

 

Tack för hjälpen, mvh K

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Kenneon säger:

Hej igen , av vilka program ska man öppna först och sen spara på ett formaterat usb FAT för att  kunna installera windows 7 ultimate? Vilka filer / program ska uteslutas? Original skiva

 

 

Jag tror att usb ska formateras NTFS.

Om tanken är att göra en nyinstallation på en ny HO (eller begagnad HD) större än 2 GB bör Du fundera på att ha 2 partioner op hD:n. Den ena som en framtida C: gör Operativsystemet och en del program, (60 till 100 GB), den andra (D:) för data. Fördelen är att D: inte behöver raderas vid framtdaa ominstallaioner   och att backuperna av systemet  (på C:) tar mindre okats.

 

Läs gärna vad t ex Microsoft skriver om installarion  och licenser resp flyttning av licenser.

Originalskivan har förmodligen en licens o kan vara att föredra, såvida inte licensen är bunden till en annan dator än Du tänker använda

 

Spara drivrutinerna med programmet Doubledriver

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, Kenneon said:

Hej igen , av vilka program ska man öppna först och sen spara på ett formaterat usb FAT för att  kunna installera windows 7 ultimate? Vilka filer / program ska uteslutas? Original skiva

 

1 - Keys

2 - Windows 7 activation

3 - Windows 7 ultimate SPI (32 bit) (skivavbildning)

4 - Windows 7 - USB/DVD Tool rogram

5-  Windows 7 - usb / dvd downloadtool (genväg)

 

Sen massa genvägar och länkar via explorer ska väl bort?

 

Tack för hjälpen, mvh K

Hej lite skumma svar? Jag undrade vilka verktyg ovan jag ska öppna först eller inte för att sen kopiera det till ntfs formaterat 

 

 

6 hours ago, Kenneon said:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Kenneon säger:

Hej igen , av vilka program ska man öppna först och sen spara på ett formaterat usb FAT för att  kunna installera windows 7 ultimate? Vilka filer / program ska uteslutas? Original skiva

 

Fujitsi lifebook a530  har väl en DVD spelare? Då finns det ingen anledning att hålla på med USB minne om du har en original skiva. Det är bara att peta in den och installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just now, Kenneon said:

Hej lite skumma svar? Jag undrade vilka verktyg ovan jag ska öppna först eller inte för att sen kopiera det till ntfs formaterat usb. För win 7 ultimate bootable usb install

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Menar du nyckeln för Windows 7?

När det gäller datorer som kom färdiginstallerade med Windows 7, vilket väl gäller din eftersom det är en bärbar, brukar nyckeln för Windows 7 finnas på en klisteretikett på undersidan av datorn eller inuti batterifacket. Om man har en fungerande installation av Windows 7 finns det vissa program som för det mesta kan ta fram nyckeln men din Windows 7 fungerar ju inte.

 

2. Vad menar du med "Windows 7 activation"?

För mig är aktivering en process, något man gör, och inte något man kan spara på ett USB-minne.

 

3. Kom din dator verkligen med Windows 7 Ultimate?

Du bör ju installera samma version som fungerade i datorn förut, oftast Windows 7 Home Svenska, för att inte få problem.

En skivavbildning är tänkt att brännas på en DVD-skiva som man sen startar datorn från, alltså den dator där Windows 7 ska installeras.

 

4. Du får nog länka till vad det är för program du menar för att någon ska kunna svara.

 

5. Det behövs inga genvägar på USB-minnet för att installera Windows 7.

 

Men om du gör som Larsas skrev, vilket är bästa sättet, behöver du bara följa anvisningarna där så får du ditt USB-minne klart utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

För att sammanfatta detta ämne till min slutsats som är 99% rätt och hyffsad bra beskrivet =

 

- För att få tillgång till  alla windows under 10. Dvs XP, 7, 8, 8.1 windows som miccrosoft slutat att distribuera. 

 

- Sen behöver man köpa windows komplett eller med engångsnyckel eller överflyttningsbar av microsoft, återförsäljare eller butik tex här =

 

0.2 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3309596

 

-Sen för windows versioner under 10 laddar man hem här

 

0.1 Besok Heidoc.com och ladda hem ISO image på resp windows du önskar tex dessa länkar :

 

1. https://www.heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/14-windows-7-direct-download-links

 

2. https://www.heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/70-windows-8-x-and-windows-10-iso-direct-download-links

 

Sen behöver du ett bootprogram på samma sida att ladda hem antingen för dvd eller usb: 

 

3. https://www.heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/67-microsoft-windows-and-office-iso-download-tool

 

eller

 

https://rufus.akeo.ie/ rufus portabel gå bra eller utan portable

 

...............................................................

 

4. Angående windows 10 behövs inget boot verktyg eller det ingår i nedladdningen med giltig produktnyckel länk:

 

dvs dessa sökningar är exakt samma länk och sida : 

 

windows media creational tool / windows 10 usb / dvd downloadtool / windows 10 iso image download och här är länken som man laddar ner windows först sen kopierrar sen till en dvd eller usb för att boota med

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2018-01-15 at 8:54 PM, Cecilia said:

2. Blinkande markör i stället för att Windows startar beror ofta på att de installerade drivrutinerna i Windows inte stämmer överens med datorns hårdvara.

Svar: Blinkande markör utan att komma vidare berodde på trasig hdd

On 2018-01-15 at 8:54 PM, Cecilia said:

 

3. Varje dator behöver sin Windows-licens och om jag förstår dig rät

On 2018-01-21 at 7:59 PM, Cecilia said:

1. Menar du nyckeln för Windows 7?

När det gäller datorer som kom färdiginstallerade med Windows 7, vilket väl gäller din eftersom det är en bärbar, brukar nyckeln för Windows 7 finnas på en klisteretikett på undersidan av datorn eller inuti batterifacket. Om man har en fungerande installation av Windows 7 finns det vissa program som för det mesta kan ta fram nyckeln men din Windows 7 fungerar ju inte.

Svar : Nä det stämmer inte, nyckeln behöver inte vara korrekt på baksidans ettikett för datorn kan vara köpt utan retail nyckel och då engångsnyckel och om hdd krashar måste man köpa ny nyckel eller ett helt nytt windows kartongpacket för ca 2k

On 2018-01-21 at 7:59 PM, Cecilia said:

2. Vad menar du med "Windows 7 activation"?

För mig är aktivering en process, något man gör, och inte något man kan spara på ett USB-minne.

Svar: Nä det stämmer inte, man måste sen överföra isofilen till ett media om man inte har original cdn kvar. Dvs att man måste bränna isofilen eller lägga över den på usb med bootable funktion från bios

On 2018-01-21 at 7:59 PM, Cecilia said:

 

3. Kom din dator verkligen med Windows 7 Ultimate?

Du bör ju installera samma version som fungerade i datorn förut, oftast Windows 7 Home Svenska, för att inte få problem.

En skivavbildning är tänkt att brännas på en DVD-skiva som man sen startar datorn från, alltså den dator där Windows 7 ska installeras.

Svar: Det beror på om nyckeln är överförbar retail

On 2018-01-21 at 7:59 PM, Cecilia said:

 

4. Du får nog länka till vad det är för program du menar för att någon ska kunna svara.

 

5. Det behövs inga genvägar på USB-minnet för att installera Windows 7.

 

Men om du gör som Larsas skrev, vilket är bästa sättet, behöver du bara följa anvisningarna där så får du ditt USB-minne klart utan problem.

t har du ingen licens för Windows 10 i datorn med problem, vilket gör att du behöver köpa Windows 10 för att kunna använda det fullt ut och/eller lång tid (vissa funktioner i Windows 10 är avstängda innan aktiveringen men jag kommer inte ihåg om Windows 10 dessutom slutar att fungera efter en viss tid).

 

4. Förstår inte riktigt hur du har tänkt dig, men hela installationen av Windows 10 måste göras i den dator där det ska köras. Det Media Creation Tool gör är att lägga installationsprogrammet på ett USB-minne och det gör man förstås i en annan dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Kenneon säger:

Nä det stämmer inte, nyckeln behöver inte vara korrekt på baksidans ettikett för datorn kan vara köpt utan retail nyckel och då engångsnyckel och om hdd krashar måste man köpa ny nyckel eller ett helt nytt windows kartongpacket för ca 2k

Det ska man inte behöva, men det har förekommit att man måste kontakta vissa datortillverkare för att det ska fungera att installera med samma nyckel på en ny hårddisk. En nyckel på en bärbar dator eller en stationär dator som kom med Windows förinstallerad är nog alltid en OEM-nyckel och det är många under åren som har gjort rena installationer av Windows 7 med användning av den nyckeln.

 

8 minuter sedan, Kenneon säger:

Nä det stämmer inte, man måste sen överföra isofilen till ett media om man inte har original cdn kvar. Dvs att man måste bränna isofilen eller lägga över den på usb med bootable funktion från bios

Javisst, men det brukar inte kallas aktivering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Kenneon säger:

Svar: Blinkande markör utan att komma vidare berodde på trasig hdd

 

Det stämmer. Det kan vara en av anledningarna till en blinkande markör. Finns dock andra. T.ex. kan det ha blivit ändrat i startordningen i BIOS och då kan man man också en blinkande markör.

 

3 timmar sedan, Kenneon säger:

Svar : Nä det stämmer inte, nyckeln behöver inte vara korrekt på baksidans ettikett för datorn kan vara köpt utan retail nyckel och då engångsnyckel och om hdd krashar måste man köpa ny nyckel eller ett helt nytt windows kartongpacket för ca 2k

 

Det stämmer inte. Det behöver inte vara en retail nyckel på baksidan. Jag har ominstallerat Win 7 flera gånger med en icke retail nyckel, när hårddisken har lagt av.

 

3 timmar sedan, Kenneon säger:

Svar: Nä det stämmer inte, man måste sen överföra isofilen till ett media om man inte har original cdn kvar. Dvs att man måste bränna isofilen eller lägga över den på usb med bootable funktion från bios

 

Det stämmer inte. Som Cecilia redan har sagt är Aktivering inget som man installerar. Det är något man gör efter installationen. Windows 7 Aktivering är inget du kan lägga på ett media, om det är det du menar.

 

3 timmar sedan, Kenneon säger:

Svar: Det beror på om nyckeln är överförbar retail

 

Det stämmer inte. Installerar man om Windows på samma dator, behövs ingen retail version. Installerar man på en annan dator, då behövs en retail version.

 

Var du än har fått dina uppgifter ifrån så stämmer de inte förutom att en trasig hårddisk kan vara orsaken till en blinkande markör. Du får nog läsa på en gång till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...