Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Dag Erlandsson

Bilen plingar och stannar

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har tidigare haft ett liknade problem - då visade det sig att jag tankat med bensin istället för diesel. Så sa i alla fall mekanikern... detta blev åtgärdat. Nu har samma problem uppstått. 3 dova metalliska pling pling ljud och bilen stannar. Går sedan att starta igen. Läst lite och på nätet står att det kan ha att göra med insprutningen? Kan hända när man har lätt gaspådrag.

Då kan man köpa nått man häller i tanken? Samtigt vet jag att många här sagt att man aldrig skall hälla nått i tanken? Chevrolet Cruze. Tilläggas skall, att bilen har kört extremt lite dom senare 2 månaderna (parkerats om) - om det kan ha betydelse? 

Redigerad av Dag Erlandsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite klent att gå på i din info.

 

Årsmodell?

 

Pling var ifrån, motorrum eller kupe'?

 

Stannar under körning eller tomgång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

2013. Bilsymbol (bild på bil) syns som är orange. I samband med plingande från kupén. 

Den stannar vid lätt gaspådrag, men när man släpper gasen så upphör plingande och problemet. Verkar bara vara vid lägre fart. Den stannar inte så att motorn slås av utan mer som att den inte driver. Man släpper få på gasen och då funkar det igen .

Redigerad av Dag Erlandsson
Stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att det är gasspjället som kärvar, du hade ju inte kört bilen så mycket den sista tiden och då kan det uppstå problem som med allt annat som inte används regelbundet.

 

Regenereringen av partikelfiltret mår inte bra av att köra korta sträckor, hinner inte att bli tillräckligt varmt för detta, läs på.

 

Kondens och vatten i ledningar/tank kan det bli om man inte kör ofta också.

Diesel som står lagrat i tanken förr, hade ju en tendens med att bakterier trivdes i och stoppar upp i filter/ledningar, hur det är idag är jag osäker på.

 

Men jag tror på gasspjället.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Drive_by_wire

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så här säger verkstaden att felkoderna lyder; 

 

Gaspedal läges sensor

bromspedal läges kontakt/sensor.  

 

Dom har tagit bort felkoderna och säger att det kan ha med kondens och vatten mot gaspedal att göra från skon till exempel.

 

Har man tur så torkar detta och försvinner...

 

Verkstaden ifråga lagar inte Chevrolet.

 

Men vad händer om man inte har ”tur”. Är detta i så fall något kostsamt? 

Redigerad av Dag Erlandsson
Fel uttryck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
På 2018-01-16 på 14:29, Vedex säger:

Tror att det är gasspjället som kärvar, du hade ju inte kört bilen så mycket den sista tiden och då kan det uppstå problem som med allt annat som inte används regelbundet.

 

Regenereringen av partikelfiltret mår inte bra av att köra korta sträckor, hinner inte att bli tillräckligt varmt för detta, läs på.

 

Kondens och vatten i ledningar/tank kan det bli om man inte kör ofta också.

Diesel som står lagrat i tanken förr, hade ju en tendens med att bakterier trivdes i och stoppar upp i filter/ledningar, hur det är idag är jag osäker på.

 

Men jag tror på gasspjället.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Drive_by_wire

Skulle skrivit här men det finns ovan

Redigerad av Dag Erlandsson
Fel utryck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger verkstaden som servar Chevrolet då? 

Menar alltså den verkstad som du normalt servar denna bil hos? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inte lätt att hitta?

 

https://youtu.be/KOPLk_vfwnk

 

https://www.justanswer.com/chevy/1w3z6-noticed-yellow-auto-icon-mechanic-wrench-dashboard.html

 

Angående gaspedalen kan det vara oxid på en potentiometer, om det används en sådan eller kanske då kallas sensor istället?

Är ju i så fall typ som en gammal radio som stått länge och då skrapar ljudet när man rör volymkontrollen och som då oxiderat på kolbanan.

Kör bilen oftare och håll koll på om det blir sämre med ditt problem?

Att byta ut, ja allt inom bil kostar ju en hel del oavsett vad det är enkelt eller svårt?

 

Att byta ut en Xenonlampa/halvljus fram på min Subaru tar firman ca 1500:-  för, 950:- för lampan + jobb, som hittat.

Jag gör det själv, och en lampa kostar en hundring i Sverige eller från Ebay.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×