Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Till alla med SSD


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Jag har 2 st SSD + 1SSD NVme +3HDD  och när man installerar ett nytt operativsystem så känner det av dessa

En SSD skall aldrig någonsin defragmenteras!

 

Windows 7, Windows Vista, Windows 8 och Windows 8.1 - där var det aldrig några bekymmer.

Och därför tänkte jag inte vidare på detta.

 

Det har kommit fram vissa uppgifter som tyder på annorlunda.

Gå in i Start > skriv bara rakt av def > i listan som kommer upp klicka på ' Defragmentera och optimera enheter' =>

Vad ser jag inte där? Jo att mina SSD har blivit genomkörda och att Schemaläggning är påslagen!

 

Defrag_.PNG.3e1c25a9284cfef5346cd5cd87d5b7bd.PNG

 

Och än värre är: det är omöjligt att ändra schemaläggningen i denna ruta, för sätter man den till Av, nästa gång man kollar så är den På.

5a5aaefb6409a_Defrag2_.PNG.11fef6ebc3f14aedec895c27f3d70511.PNG

 

Enda sättet är att redigera registret.

Och lyckligtvis har Microsoft en lösning för just detta, konstigt nog har man inte implementerat detta i Windows update, nåja:
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms932871(v=winembedded.5).aspx

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Windows 10 märker att det är en SSD kommer den inte att defragmenteras utan optimeras i stället (trim).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fly, det står ju att SSD Optimeras, inte Defragmenteras, längre ner för dina vanliga diskar, står det Defragmentering.

 

Tittade på min diskar, och det är samma sak om man tittar för varje disk, en SSD Optimeras, vanliga diskar Defragmenteras.

 

sshot-67.png.89640e34ae50d6a3d96248d3b3fd3460.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, ja jag var lite för snabb där och missade vad det stod. Och inte bara jag heller då tydligen, för detta kom ursprungligen från en tråd på Tom's.

Den skall jag försöka leta rätt på och uppdatera.

Nåja, huvudsaken är att allt är frid och fröjd. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...