Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spam på e-post


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Hugaligen säger jag.

Av någon anledning har min privata email adress läckt ut och nu kan jag inte ens använda T-bird utan är i princip hänvisad till att köra med webb-mejlen, eftersom det är bara där jag kan markera och blockera.

Och det kommer c:a 10-20/dygn.

Det trista är att jag har haft samma e-mejladress sedan 1995 (trots byten mellan olika ISP) och känns ju fördj...la trist att behöva ändra på detta nu, vilket jag inte har några planer på.

 

Hur länge kan detta hålla på tro? Fast det är klart att det är autogenererade avsändaradresser och jag känner ju igen vissa namn, fast med olika domännamn.

Förvisso så kan jag i inställningarna i min webbmail även blockera domännamn, men då blir det plötsligt extra arbete igen.

 

Detta nyår började inget vidare med detta kan jag säga.

Det enda positiva är att vi äntligen fått en riktig vinter i Jämtland och det var väl en 7-8 år sedan sist. I fjol regnade det och +10C exakt vid denna tid.

Snöat som tusan och i förrgår var det -25C och idag endast -14C milt och fint väder och inga saltbilar i sikte.

 

Ps. Är det någon på forumet som har haft samma email adress äldre än från 1995?

Annars kanske jag är unik här och av förståeliga skäl inte gärna vill byta.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, sådant är aldrig roligt, tror det är ganska många som råkar ut för detta, hade två olika hotmail sedan många många år, som jag fick lägga ner, ta bort, avveckla förra året, även om jag inte använde dessa dagligen, men ändå.

 

Nä, man får inte ha sina adresser i fred så mycket i dagens it-samhälle, dessa hamnar för ofta på olika säljbara listor som i slutändan cirklar runt därute, fast man blir lovad tvärtom när man reggar sig på olika ställen.

Hoppas det ordnar sig för dig fly, som du säger, det blir bara en massa extra strul när sådant händer.

 

Vinter, nja inte riktigt, men visst är det snötäckt, men inte mer, kallt, nja, för några veckor sedan, var det runt -15 ett tag, men ingen nederbörd.

Senaste veckan, molnigt, disigt, ingen nederbörd , runt nollan till några -grader, och absolut vindstilla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google är väldigt bra på att sortera bort spam enligt min erfarenhet så du skulle kunna vidarebefordra alla dina mejl till Gmail och sen hämta dem därifrån till Thunderbird.

 

Men Thunderbird har ett spamfilter inbyggt men man får lära upp det så blir det duktigare med tiden.

 

Det är nog något år sen min gmail-adress kom ut via ett av de stora webbplatshacken och jag får fortfarande kring 20 spammejl om dagen (dock ytterst sällan de kommer förbi Googles filter): https://haveibeenpwned.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman är det samma adress som du har reggad här på forumet. Om det är det så den adressen syns i tråden krav på att logga in med en ny google app. I den tråden ligger ett inlägg där din adress syns.

 

Nu behöver det ju inte vara den tråden som är läckan, även om det är samma adress för dessa spammar behöver inte fått tag i ens adress utan de skriver in massvis med olika namn även såna som inte existerar. Får de tag i en adress så sen skapar de egna adresser till samma it-leverantör.

 

Hur länge det ska hålla på, ja du det kan hålla på i evigheter. För spammar säljer/byter ju adresser sins emellan.

 

Jag för min del har fått spam på några adresser. Men när jag fått ett längre tag så har jag bytt ut adressen till en ny.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, marim säger:

Flyfisherman är det samma adress som du har reggad här på forumet. Om det är det så den adressen syns i tråden krav på att logga in med en ny google app. I den tråden ligger ett inlägg där din adress syns.

 

 

Bilden med adressen är nu borttagen, men det är nog sällan som man letar efter mejladresser i bilder eftersom det är datorprogram (spamspindlar) som letar igenom webbplatser efter mejladresser.

Tack för din rapportering, marim :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett antal e-postadresser varav en mera seriös och som jag inte använder i några forum. 

Jag märker att dessa sk. spindlar, söker igenom, bl.a. detta forum och stjäl e-postadresser. Just nu får jag ett antal spam varje dag med erbjudande om att tjäna pengar utan att göra något, (intressant tanke), men jag kollar aldrig vad de vill, men jag känner att det börjar bli dags att byta ut adressen som jag har här, för att slippa en massa skräp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte problemet. Ingen förutom admin för forumet behöver mejladress som när man registrerat sig läggs osynligt för andra som inte spammare kan hitta.  Eller är det någonting jag missat. Jag har visserligen hört ett rykte om att Comhem och alla de andra säljer mejladresser till spammarna, men det tror jag inte på. Jag får enstaka spam varj månad och har lärt mig att bara radera bort dom och inte leta reda på någon avslutarknapp som är exakt vad spammarna vill att du klickar på för då har du ju godkänt trafiken och därefter får du massvis med spam från dem. Så ignorerar man dem och inte hänger på suspekta sidor så ledsnar dom och framför allt inte lämnar ut mejladressen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag registrerade en ny e-postadress på Telia för någon vecka sedan och bara efter ett par dagar hade jag fått ett 20-tal spammail på denna. Däremot har jag en e-postadress gammal adress från 1994 (?) som jag använder dagligen, men enbart till vänner och bekanta, och där kan jag inte minnas att jag fått ett enda spammail. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har några mail sen 90 talet, men det verkar gå i perioder när det kommer in spam hos mig.

 

Det har blivit bättre sen 10 år tillbaka med att det mesta spärras tycker jag.

 

Går ju oftast lätt att se om det är något att läsa eller spärra.

 

Hotmail har ju en egenskap om att fråga om det är spam eller inte, man får samma fråga igen efter ett tag även att man godkänt vänner och företag man litar på, så det fungerar så där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag har haft min Gmailadress sedan början på 2000.

 

Minns att det var då Gmail endast gick att få via inbjudningar. Tidigare hade jag epostadresser som jag fick av internetoperatören. Tyckte att det blev jobbigt att hålla på och byta epostadress när det blev dags för byte av internetoperatör. Nu hattar jag inte runt bland internetoperatörer så ofta. Är min nuvarande internetoperatör trogen sedan många år tillbaka.

 

Vad gäller spam får jag inte det så ofta. Jag har en Hotmailadress som jag använder för registreringar på mindre seriösa webbplatser. Med mindre seriösa menar jag risken att bli bombarderad av spam. Vad gäller Hotmail så regnar där in spam ändå. Känns som att jag behöver inte göra något.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Pelle Penna säger:

Jag har ett antal e-postadresser varav en mera seriös och som jag inte använder i några forum. 

Jag märker att dessa sk. spindlar, söker igenom, bl.a. detta forum och stjäl e-postadresser. Just nu får jag ett antal spam varje dag med erbjudande om att tjäna pengar utan att göra något, (intressant tanke), men jag kollar aldrig vad de vill, men jag känner att det börjar bli dags att byta ut adressen som jag har här, för att slippa en massa skräp.

Spamspindlarna kan inte hitta några e-postadresser i Eforum, förutom i de fall där personer skriver ut e-postadresser i inlägg eller har det som användarnamn. När jag ser det så tar jag bort e-postadresser ur inlägg och skickar PM att de ska ändra visningsnamnet.

 

1 timme sedan, bgjo säger:

Jag registrerade en ny e-postadress på Telia för någon vecka sedan och bara efter ett par dagar hade jag fått ett 20-tal spammail på denna. Däremot har jag en e-postadress gammal adress från 1994 (?) som jag använder dagligen, men enbart till vänner och bekanta, och där kan jag inte minnas att jag fått ett enda spammail. /bgjo

Nu vet jag förstås inte vad du registrerade för adress på Telia, men för 10 år sen eller så skapade jag en mejladress på en sida och det dröjde bara ett par dagar innan det började komma spam till den. Nu var det en klantig spammare för alla adresser som spammen gick till syntes och då kunde jag se att adresserna var bara gissningar för det var typ:

ceaa

ceab

ceac

cead

och så några 100 till i serien. Så det är bra att inte välja få bokstäver innan @ och kanske som med lösenord inte välja bara ett enkelt förnamn som kan hämtas i namnlistor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick en mail som faktisk var rätt nyttig.
Kolla in denna sidan: https://www.rescam.org/
 

När du får ett spam mail, så forward det till me@rescam.org.
Datorn där skickar brev till avsändaren och gör allt för att förstöra deras ti med att svara.

Men läs själv hur det går till, rätt fiffigt, men något extra arbete för oss som skall skicka spammet vidare. Om stort nog antal gör detta, så kanske det blir olönsamt för några att fortsätta?
Finns säkert flera andra sidor som har liknande funktion.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Morgankane säger:

Datorn där skickar brev till avsändaren och gör allt för att förstöra deras ti med att svara.

Det är väl bara tänkt för typ Nigeriabrev där mejlet frågar efter mer information, eftersom de skriver om scam och chatbot. Men det är ju bara en mindre del av spammen som är sånt de flesta är ju mer reklam med länkar.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Cecilia säger:

 är datorprogram (spamspindlar) som letar igenom webbplatser efter mejladresser.

 

 

Jo. jag vet att det är spindlar som söker på nätet, men det finns ju inget som säger att de inte har förfinat sina "sökspindlar" så att de även kan ta adresser från bilder. Sen får man inte glömma den mänskliga faktorn. Det kan ju ha varit en levande person som sett adressen och sålt den vidare.

 

Men jag sa också att det inte behöver vara bilden som är orsaken.

 

******

Pc för alla har skrivit förut om lösenord och gett en länk till en sida have i been pwened där man kan skriva in sin mail adress och se om den har läckts. Den sidan tar ju dock inte alla sidor som finns på nätet utan det är ju mest från stora kända läckor där man vet att sidor har blivit hackade och mailadresser och lösenord har kommit på drift. 

 

Kan också vara så att nån man känner som har ens adress fått sin mail hackad och kommit åt kontakterna.

 

Det finns ju även riktigt stora som fått uppgifter på drift som yahoo och gmail. När det gäller gmail så kommer jag inte ihåg om jag fick mail ifrån dom att jag skulle byta lösenord eller om jag bara läste på nätet att man skulle göra det.

 

Så idag får man nog räkna med att ens mailadress är på drift.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tillsvidare löst det hela så att jag via webbmailen kan blockera dels domännamnen (det gjorde susen kom jag på) och e-postadressen.

Blockera avsändaren görs enkelt genom att markera ett eller flera och sedan blockera.

Domännamnen måste man däremot manuellt kopiera och sedan in i inställningarna för att lägga till.

 

Dessutom har jag ökat från normal till aggressiv filterstyrka och skicka dessa drekt till karantän.

Det händer nån enstaka gång att ett riktigt mail hamnar i karantän, då då är det bara att "vitlista" detta så läggs det i inkorgen.

 

På så sätt kan jag sedan i alla fall använda Thunderbird, men det kräver att jag med jämna mellanrum går in och kontrollerar karantänen i webmailen och blockerar nytillkomna samt tar bort dessa permanent och säkerställer att inga riktiga email hamnat där av misstag.

Ett merarbete blir det.

 

Men det märks att det genereras nya domännamn eller vad man skall kalla det (allting efter @) för jag känner ju igen exakt samma innehåll och namnet i början av e-postadressen på många av dom. Verkar väldigt utstuderat minsann.

Min e-postadress hanteras numera av Glocalnet (Bredbandsbolaget): först var det Algonet som blev uppköpt av Telenor som blev uppköpt av Glocalnet som nyligen köpts upp av Bredbandsbolaget. Och jag betalar absolut ingenting för detta. Som ISP kör jag med Bahnhof.
Som sagt jag känns inte vidare förtjust i att byta e-post adress som jag haft sedan 1995...

Ex. hur inställningarna i webbmailen ser ut:

 

5a62e4450cd76_Spamm_1.thumb.PNG.ab41ca845f258cb4756d490bf539a463.PNG

 

Man kunde ju önska att man kunde rapportera dessa vidare på nåt sätt:

Spamadresser.txt

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min mejladress från Comhem har tydligen läckt ut till någon som nu använder den till att spamma mig flera gånger varje dag från samma spammare som vill att jag klickar på länken i mejlen. Mejladressen går naturligtvis inte att spåra.

Jag tänker då.

Eftersom jag inte fått spam från honom tidigare så måste han hittat min mejladress på nya sidor jag registrerat mig på. Den enda nya sidan är Affinity som jag registrerade mig på i samband med att jag köpte deras bildredigeringsprogram Affinity Photo eller så är det E Forum. De andra sidorna är flera år gamla.

Min erfarenhet är att låta han hållas så ledsnar han efter ett tag. Vad säger ni.

 

Skärmavbild_2018-01-20_kl__11_05_01.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag betvivlar att din e-postadress läckt ut via Eforum. Som du kan se har jag varit medlem här i ganska många år och jag har aldrig fått något spam här på Eforum. En enda gång för flera år sen fick jag till min inkorg här ett privat meddelande som nog var ett försök till lurendrejeri men det tog jag bara bort. Jag får inte heller spam till den e-postadress jag registrerade mig med för Eforummedlemskap.

 

Trist att du ska behöva stå ut med spam iPelle. Metoden att låta spammaren hållas för att hoppas att hen ledsnar kan du förstås pröva. Hoppas verkligen att det hjälper.

 

Flyfisherman, jag har full förståelse för att du vill behålla din hotmailadress. Jag har också en sådan från 1990-talet och av någon underlig anledning får jag aldrig något spam till den, inte ens spam som hamnar direkt i Skräpkorgen. Ändå använder jag ofta den adressen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iPelle säger:

Min mejladress från Comhem har tydligen läckt ut till någon som nu använder den till att spamma mig flera gånger varje dag från samma spammare som vill att jag klickar på länken i mejlen. Mejladressen går naturligtvis inte att spåra.

Jag tänker då.

Eftersom jag inte fått spam från honom tidigare så måste han hittat min mejladress på nya sidor jag registrerat mig på. Den enda nya sidan är Affinity som jag registrerade mig på i samband med att jag köpte deras bildredigeringsprogram Affinity Photo eller så är det E Forum. De andra sidorna är flera år gamla.

Min erfarenhet är att låta han hållas så ledsnar han efter ett tag. Vad säger ni.

 

 

Kommer ens mejladress i händerna på de stora spamnätverken är det inte bara från en person man får spam utan det är ju från många olika det kommer.

 

Det där en sorts spam som jag inte känner igen så adressen är knappast läckt från Eforum. I Eforum ser du ut att använda en gmail-adress. Men du kanske har ändrat?

 

Eftersom det bara är från ett konto skulle jag mer misstänka att det är någon i din bekantskapskrets som blivit hackad och personens kontaktlista blivit stulen.

 

Kan du inte blockera avsändare i Comhems webbmejl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Cecilia säger:

Kommer ens mejladress i händerna på de stora spamnätverken är det inte bara från en person man får spam utan det är ju från många olika det kommer.

 

Det där en sorts spam som jag inte känner igen så adressen är knappast läckt från Eforum. I Eforum ser du ut att använda en gmail-adress. Men du kanske har ändrat?

 

Eftersom det bara är från ett konto skulle jag mer misstänka att det är någon i din bekantskapskrets som blivit hackad och personens kontaktlista blivit stulen.

 

Kan du inte blockera avsändare i Comhems webbmejl?

 

 

Jo, jag har lärt mig att köra uteslutningsmetoden, därför blev Affinity och E-forum de sidor jag använt mest och sist. Kompisen har mejlat mig ofta den sista tiden så hans bifogade filer kanske är boven. Jag skall fråga honom om han har fått spam från samma avsändare. Apropå avsändare så finns det inga sådana så det blir nog svårt att spärra dom. Får se om dom försvinner.

Ett tag hade jag ett Gogglekonto med G-mailadress men jag tyckte det var bökigt att behöva vittja korgen där när jag har en mejlkorg i dockan. E-forum har ju en del reklam jag brukar titta på där kan det ju smugit in ett spam utan att man vet om det.

Om en vecka vet vi.

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, iPelle säger:

 

 

Jo, jag har lärt mig att köra uteslutningsmetoden, därför blev Affinity och E-forum de sidor jag använt mest och sist. Kompisen har mejlat mig ofta den sista tiden så hans bifogade filer kanske är boven. Jag skall fråga honom om han har fått spam från samma avsändare. Apropå avsändare så finns det inga sådana så det blir nog svårt att spärra dom. Får se om dom försvinner.

Ett tag hade jag ett Gogglekonto med G-mailadress men jag tyckte det var bökigt att behöva vittja korgen där när jag har en mejlkorg i dockan. E-forum har ju en del reklam jag brukar titta på där kan det ju smugit in ett spam utan att man vet om det.

Om en vecka vet vi.

Tack.

Kan ju vara vem som helst som har skickat mejl till din Comhem-adress som har blivit hackad, behöver ju inte alls vara någon som mejlar dig ofta utan det kan ju lika gärna vara någon som mejlade dig en gång för flera år sen.

 

Alla mejl har en avsändande mejladress, det är ett krav. Nu vet jag inte hur din mejlapp fungerar men kanske att adressen syns när du håller musen över namnet. Eller så kanske du behöver logga in på Comhems webbmejl för att se den.

 

Om du aldrig har använt din Comhem-adress i Eforum så kan den ju omöjligen ha läckt härifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, mbgtmari säger:

..//..

Flyfisherman, jag har full förståelse för att du vill behålla din hotmailadress. Jag har också en sådan från 1990-talet och av någon underlig anledning får jag aldrig något spam till den, inte ens spam som hamnar direkt i Skräpkorgen. Ändå använder jag ofta den adressen.

Nej det är inte en hotmailadress utan xxxsnabel a algonet. se och e-post servern ligger i Sverige, vilket jag gillar skarpt.

Det är denna som är min huvudsakliga e-post adress.

Även om jag givetvis även har en hotmail från senare delen av 90-talet också samt en gmail ända från början liksom Stefan ovan från den tiden man var tvungen att bli inbjuden och nån fler som alla används för olika ändamål.

I Thunderbird har jag inga problem att ha alla igång på ett och samma ställe och ha olika mappar för olika e-post konton.

 

1 timme sedan, Cecilia säger:

 

Tack, det skall jag testa med att göra vid lämpligt tillfälle, fast det kändes något agasamt (lite jämtska hehe).

Det betyder väl om jag förstått saken rätt jag jag måste vänta på nästa spam-mail för att kunna få fram detaljerna och inte direkt kunna använda mig av den listan jag postade tidigare?

https://www.lifewire.com/how-where-to-complain-about-spam-1173991

Citat

 

Easy Ways to Report Spam

To report spam correctly, do the following:

  • Identify the real source of the message.
  • Find the ISP responsible for the part of the net where the message originated.
  • Identify the correct person to contact at that ISP.

 

 

 

Ps. Det går inte inte att avmarkera fetstil när man kopierar och klistrar in, inte ens att markera och klicka knappen 'ta bort formatering'? Saknar möjligheten att i redigeraren att med särskilda knappen kunna visa och redigera meddelandet direkt utan html eller vad det kallades för som i förra versionen., den låg längst uppe till vänster om jag kom ihåg rätt. Nåja ingen viktig sak egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Cecilia säger:

Kan ju vara vem som helst som har skickat mejl till din Comhem-adress som har blivit hackad, behöver ju inte alls vara någon som mejlar dig ofta utan det kan ju lika gärna vara någon som mejlade dig en gång för flera år sen.

 

Alla mejl har en avsändande mejladress, det är ett krav. Nu vet jag inte hur din mejlapp fungerar men kanske att adressen syns när du håller musen över namnet. Eller så kanske du behöver logga in på Comhems webbmejl för att se den.

 

Om du aldrig har använt din Comhem-adress i Eforum så kan den ju omöjligen ha läckt härifrån.

Jo visst, men då tänker jag så här. Min mejadress från Comhem har jag haft i minst 15 år och klarat mig från spam. i Vågor får jag porr och Wiagraspam men dom upphör efter ett tag och sen går det ett år innan nästa våg. Folk som inte mejlat på 15 år har för länge sedan glömt bort mig så det tror jag inte på. Jag förstår inte hur dom okar skicka spam för det blir färre som klickar på deras länkar som dom tjänar pengar på. Vad tror du min bifogade länk var ute efter. Jag tror att om jag hade klickat på länken så hade jag behövt betala för att kunna logga in på min iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...