Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Larsho

Kopiera VHS via Scart o kompositvideo kabel

Rekommendera Poster

Larsho

Jag skall kopiera VHS band via Scartadapter kompositvideo kabel och ljudkablar till Hauppauge HD PVR och därifrån till PC:n.

Jag tror att mitt problem är från VHS:n till Hauppauge HD PVR. Hauppauge HD PVR uppfattar varken bild eller ljud.

Om jag ansluter en vanlig scart till VHS:n och därifrån till en TV visas bilden. Men om om jag däremot tar kabeln jag skall använda för kopieringen dvs Scart adapter till VHS:n ansluter kompositsladd o ljud vänster o höger till adaptern i den andra änden motsvarande en gång till  kompositsladd o ljud vänster o höger till ny scart adapter  visas ingen bild på tv:n eller ljud, varför ?. Jag testade för felsökning var problemet finns. Skall detta fungera eller hur skall jag göra för att finna var problemet är?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

Det går inte att göra som du beskriver, om jag fattat rätt.

Du skall inte gå via 3:e part utan direkt egentligen, men eftersom din dator troligen saknar Firewire port (då hade det varit enkelt), så blir att antingen föra över via grafikkortet och HDMI (extremt struligt), men även där krävs adapter eller enklast och minst strul är att gå på Kjell och handla detta: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/vhs-videokamera/plexgear-moviesaver-600-vhs-till-dator-p99003

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Larsho

Hittar bara en DisplayPort. Har testat att använda Lidls videograbber men det fungerar inte. Men varför får jag ingen bild när jag använder scartadapter kompositkabel etc?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Hej,

Berätta exakt och tydligt hur du kopplat och mellan vilka enheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Larsho

Scartadapter i vhs, denna tre uttag. Dessa uttag är kompositvideo , ljud vänster ljud höger. Jag kopplar kablar till dessa tre uttag. I TVn finns motsvarande scart. Jag sätter en liknade scartadapter i denna och kopplar i de tre kablarna. Detta fungerar inte. Om jag däremot sätter en vanligt scartkabel mellan vhs:n o tv:n då fungerar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Idiotiska kopieringsskydd är det sannolikt som slår in. TVn är en godkänd enhet och klarar av att ta bort skyddet, det samma stämmer inte för kortet i din TV.

Vi komposit borde det fungera men bilden blir därefter. Via SCART, s-vhs, RGB kan (analoga) kopieringsskydd ställa till med problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
LARSAS

Scartadaptern som du använder skall vara avsedd för att skicka "VHS"signalen från scarten till RCA och kompositkontakten..

Scarten använder ju olika stift beroende på signal riktning,. Ibland är ju adaptern omställbar  mellan  riktningarna.

Edit vid testen skall således adaptrarna vara olika kopplade.Signal ut från VHSen och vid TVn signalen in till den

LARSAS

Redigerad av LARSAS
Förtydligande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Larsho

Ingen av scartadapterna har funktionen att man kan välja riktning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
LARSAS
4 timmar sedan, Larsho säger:

Ingen av scartadapterna har funktionen att man kan välja riktning. 

Det var ju tråkigt ! Jag antar att båda adaptrarna är testade för problemet. Kanske en ide att på öppet köp skaffa en omställbar adapter och testa . 

LARSAS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Och säkra upp att macrovision inte är det som stör!

(kom på vad skräpet hette)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...