Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra färg på fältet snabbåtkomst i Office 2016


Mikael63

Rekommendera Poster

Har fått Office 2016 installerat. Förvånande nog fungerade mina makroknappar direkt.

Men mina knappars färger syns inte :thumbsdown:

Hur löser man detta?

Ex. så önskar jag att knappen vid pilen ska vara grön, eftersom det är just vad knappen/makrot gör, ändrar cellfärgen till grön.

sshot-4.png.82521a47a0babf1bf8d9346ccbb367ca.png

 

Finns ju en del knappar att välja men förstår inte vitsen med att de har olika färger om färgerna ändå inte visas?

 

sshot-5.png.ff9a1d40d1ad2d61e096edbc12862396.png

 

Hm.. tillägg... om man ändrar tema till "Vit" så ser man mina knappar..

Men jag tycker att temat "Färg" är behagligare varför jag skulle vilja ha en lösning även med detta tema...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga "egenskaper" för knappen att redigera. Har inte 2016 själv så jag har ingen annan idé

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inga egenskaper. Det är möjligt att knapparna finns kvar från Office 2010, såg likadant ut där.

Hade det funnits bokstäver hade jag kunnat använda G R Y W

Kanske kan man komma åt dessa "ikoner" och då byta ut dem..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har MS- Office 2016 och inga problem med detta.

En skärmbild:

 

5a59518240209_MS-Offfice2016frg_2.thumb.PNG.87576588f9f5f54f1c992214ded3849c.PNG

 

Men jag tror kanske att det kan att ha att göra med Windows inställningarna och inte MS-Office som sådant.

Dvs. att du har satt (med eller utan vetskap) att bakgrunderna skall visas lika som listerna på öppna program, eller fel accentfärg?

 

Mvh

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Start > Inställningar > Anpassningar > Färger =>

Se också vilken färg jag har på listen i rutan härunder....

5a59f2c759c20_Vljenaccentfrg_1.thumb.PNG.64671078d353cda92aacd866cb3efced.PNG

 

Aktivitetslisten: OBS! att färger eller upplösningen inte överensstämmelser med aktuella värden som jag har, men bara för att visa exempel.

5a59f42bbe9d2_Frger-1.PNG.cbd39ea6256831d4fd5104c331b427b0.PNG

 

MS- Office 2016

5a59f4fe7fbe5_MS-Offfice2016frg_2.thumb.PNG.60e8f5365ee1479e223795e98016bb10.PNG

 

Ps. och för dom som undrar: den röda knappen för direkt avstängning av datorn och den gröna knappen för omstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Flyfisherman säger:

Hej,

Jag har MS- Office 2016 och inga problem med detta.

En skärmbild:

 

5a59518240209_MS-Offfice2016frg_2.thumb.PNG.87576588f9f5f54f1c992214ded3849c.PNG

 

Men jag tror kanske att det kan att ha att göra med Windows inställningarna och inte MS-Office som sådant.

Dvs. att du har satt (med eller utan vetskap) att bakgrunderna skall visas lika som listerna på öppna program, eller fel accentfärg?

 

Mvh

 

 

 

 

Din skärmbild visar bara tre "ikoner" i snabbstartfältet och de är vita.

Jag har Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Mikael63 säger:

Din skärmbild visar bara tre "ikoner" i snabbstartfältet och de är vita.

Jag har Windows 7.

Ehh?

Nej det stämmer inte eller så ser vi olika saker...

Det vore bra om du kunde ta ett skärmklipp av vad du ser, för det verkar inte riktigt lika för oss.

 

Mvh

 

Ps. Kontrollera i Enhetshanteraren  > grafikkort > högerklicka > egenskaper > drivrutin

att du har en grafikdrivrutin antingen från AMD, Nvidia eller Intel och absolut inte Microsoft Windows standard VGA grafik.

Denna har begränsad kapacitet för både upplösning och antal färger och det skulle förvisso förklara fenomenet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmdump finns i första inlägget.

Ditt snabbstartfält visar "Spara", "Ångra" och någon till.

Mitt visar tretton olika kommandon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lade till några, men Ingen skillnad egentligen.

5a5a914ed05c6_Ms-wordtoolbar_1.PNG.357520dedba3a0650aacdb833ed00a5a.PNG

 

Om du inte ser dessa tydligt, så är det nåt skumt med grafiken hos dig?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen skillnad på så vis att färg inte visas hos någon av oss, det är bara vita symboler. Jag vill att en knapp som är grön ska visas med grön färg som tredje symbolen från höger, i den tredje raden, i den andra bilden i första inlägget.

(vilket alltså fungerar om man väljer tema "vit")

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, det är inte möjligt av vad jag fått fram. Tyvärr.

Det enda man kan göra är att i Arkiv > Konto => ändra office-tema från färgglatt till vitt eller  mörkgrått

Då skulle ev. knapparna bli lite tydligare när mer kontrast kommer in i bilden, men annars nej.

Mvh :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-01-14 på 00:30, Flyfisherman säger:

Nix, det är inte möjligt av vad jag fått fram. Tyvärr.

Det enda man kan göra är att i Arkiv > Konto => ändra office-tema från färgglatt till vitt eller  mörkgrått

Då skulle ev. knapparna bli lite tydligare när mer kontrast kommer in i bilden, men annars nej.

Mvh :(

 

Ja, vitt funkar ju men jag tycker att "allt" blir för skarpt då, kanske en vanesak. Eller om det kanske finns tredjepartsteman att installera?

 

sshot-6.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på denna tråd ang. att skapa egna teman: https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/msoffice_word-mso_mac-mso_mac2016/creating-new-themes-in-office-2016/2a4fb7d3-5367-4daf-95d3-87c814caecdf

 

Eller kanske först testa detta: en bit ned på sidan där 2. Customize the Ribbon

https://www.makeuseof.com/tag/customize-microsoft-office-2016-needs/

 

Jag lekte lite grann men hinner inte testa nåt mer just nu.

Jag gjorde som så att jag skapade två nya knappar i Layout fliken: en som heter 'Anpassa färger' och en som heter 'Anpassa menyfliken' (för att snabbare få direktåtkomst till just dessa inställningar.

 

Arkiv > Alternativ > Anpassa menyfliksområdet > i vänstra kolumnen måste du välja 'Alla kommandon' och i högra skapar du en ny grupp och lägger till 'Anpassa färger' ev. 'Anpassa menyfliken'

 

5a6314b5971ce_OfficetemaAnnassafrger_1.thumb.PNG.fa01777bbd56e385e4446739c3432b82.PNG

 

5a6314c7b30ae_OfficetemaAnnassafrger_2.PNG.577ccea47bc11442221f3e57d767db58.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Får sparka liv i tråden..

Har vant mig med att använda Vit som tema.

Nu har det, sedan någon vecka, uppstått något som återställer till Färg och dessa tycks ske lite "random" men har hittat ett "samband":

 

Ändrar jag till Vit i fil A så är temat Vit om jag stänger filen och öppnar den på nytt. Öppnar jag annan fil så är temat Färg.

Detta gäller både Word & Excel (2016) och kanske även övriga program i sviten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan själv!

Kollade på

https://support.office.com/sv-se/article/Ändra-office-temat-b2098f8a-aac8-4646-9cf0-7c91d1284da6

 

Jag har använt alternativet "Bara den här datorn" men prövade nu det som stod längre upp i stycket; "1. Klicka på Arkiv >Office-konto (eller Arkiv > Konto)." osv.

 

Detta hjälpte inte heller men där, under Konto, fanns en text som sa (typ) att "det är fel på kontoinställningarna, klicka här.."

Vilket jag gjorde och nu tycks det fungera igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av nyfikenhet tittade jag på Office-konto, men jag har inte "Ljust grått" som på bilden i Microsoft artikeln du länkar till.

Har du samma som mig?

 

Office-tema.thumb.JPG.f314f9fb0885d85ea0b21b9d65b9e434.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, tänkte inte på det under just Konto. Får komma ihåg kolla på måndag igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-29 på 18:14, skrev Mikael63:

Hm, tänkte inte på det under just Konto. Får komma ihåg kolla på måndag igen.

Nix! (eller ja, samma)

"Färg

Mörkgrå

Svart

Vit"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...