Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Aktivitetsfältet saknas


Novisan

Rekommendera Poster

Aktivitetsfältet har försvunnit.

Plötsligt har aktivitetsfältet försvunnit.

Det är markerat  ....Aktivitetsfältet låst.

Har kollat längst ner till höger att den inte står i surfplatteläge.

Har tittat i Kontrollpanelen > Utseende och anpassning > dölj aktivitetsfältet är inte ikryssat.

Har växlat användare. För den andre anv. är allt OK. Har stängt datorn och startat om.

Jag har sökt på nätet men de flesta info är för tidigare versioner. 

 

Jag har fäst en ny ikon för Chrome i akt.fältet. När jag sen öppnar tex E-forum i Chrom så står det längst  ner vid Chromeikonen E-forum 

Jag redigerade mitt inlägg för jag glömde denna punkt och då står det längst ner vid Chromeikonen "Redigera ämne"

Jag vill även ta bort den infon.

 

Aktiv.fält borta.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vilket operativsystem gäller det, för du har postat i Hårdvara - övrigt.

 

I Windows 10 kan du testa detta:

Start > inställningar (lilla kugghjulet) > Anpassning > Aktivitetsfältet

eller

Högerklicka på ett tomt område på skrivbordet och välj 'Anpassa' > Aktivitetsfältet

=> kontrollera att att inte knappen är påslagen för 'Dölj aktivitetsfältet automatiskt i skrivbordsläge'.

 

5a579c449667d_Anpassning-aktivitetsfltet.PNG.c0bf7d680acf94a2a8074ce6a5f26b87.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Fungerade mitt tips ovan?

 

På ditt andra problem (jag såg först nu att du redigerat ditt inlägg):

Citat

 

Jag har fäst en ny ikon för Chrome i akt.fältet. När jag sen öppnar tex E-forum i Chrom så står det längst  ner vid Chromeikonen E-forum 

Jag redigerade mitt inlägg för jag glömde denna punkt och då står det längst ner vid Chromeikonen "Redigera ämne"

Jag vill även ta bort den infon.

Aktiv.fält borta.jpg

 

 

Kanske detta kan fungera, bara ett långskott för jag har inte sett detta förut.

Instruktionen är nog egentligen till för att slippa listorna om återkommande flikar, om du högerklickar på tex. en webbläsar ikon.

 

I Windows 10 kan du testa detta:

Start > inställningar (lilla kugghjulet) > Anpassning > Start

eller

Högerklicka på ett tomt område på skrivbordet och välj 'Anpassa' > Start

=> Stäng av 'Visa nyligen använda objekt i snabblistor på Start eller i Aktivitetsfältet'

 

5a57ad79de774_nyligenanvnvndaobjektisnabblistor.PNG.c3369190ef9d17b2d3e7e3b64ce64206.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Novisan säger:

Jag redigerade mitt inlägg för jag glömde denna punkt och då står det längst ner vid Chromeikonen "Redigera ämne"

Jag vill även ta bort den infon.

Högerklicka på den Chromeikonen och välj ta bort. Därefter skapar du en ny Chromeikon från din startsida, om du nu får upp Google Chrome när du går ut på Internet, i stället för här från Eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag högerklickade på  Chromikonen och valde ta bort.

Jag skapade en ny Chromikon från startsidan.

Chromeikonen ligger nu i aktivitetsfältet........men med en text. Nu står rubriken från detta inlägg efter ikonen  - Aktivitetsfältet saknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömde att Microsoft har  instruktioner om att Använda Aktivitetsfältet här

https://support.microsoft.com/sv-se/help/29280/windows-10-how-to-use-the-taskbar

Fästa en app från Start

Högerklicka på appen på Startskärmen och klicka sedan på Mer > Fäst i Aktivitetsfältet. Om du vill ta bort en app följer du samma steg och klickar på Ta bort från Aktivitetsfältet.
 

Fästa en app från snabblistan

Högerklicka på appknappen i Aktivitetsfältet. Klicka sedan på Fäst i Aktivitetsfältet.

 

I Start hittar du Chromeikonen under bokstaven G

5a57b9674afab_GoogleChromefrnStart.png.25818fc7db0d3ff5986a04920e85aeec.png

 

Ha inte Lås Aktivitetsfältet På utan Av! Så har jag det och det måste ju vara Av för att man ska kunna ändra i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaaa nu löste det sig med den biten. Tusem tack.

 

Ska titta närmare på tipset från Flyfisherman. Jo jag har Win 10 Jag förstår att jag lagt frågan fel men hittade inget bra. Jag ska försöka lära mig det också  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu gått igen det  Flyfisherman skriver om. 

Jag får inte tillbaka de ikoner jag hade.

Jag kan ju fästa  nya ikoner men det hade varit bra att få veta varför det blev så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Akivitets

1 timme sedan, mbgtmari säger:

..//..

Ha inte Lås Aktivitetsfältet På utan Av! Så har jag det och det måste ju vara Av för att man ska kunna ändra i det.

Aktivitetsfältet har jag låst och har inga problem med ändringar i detta tex. pinna fast eller ta bort eller flytta om ordningen på ikonerna etc. men det betyder bl.a. att man inte kan flytta aktivitetsfältet (det kan te.x. vara till vänster, uppe, höger eller längst ner) eller ändra utseendet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Novisan säger:

Jag har nu gått igen det  Flyfisherman skriver om. 

Jag får inte tillbaka de ikoner jag hade.

Jag kan ju fästa  nya ikoner men det hade varit bra att få veta varför det blev så.

Vad är det du gått igenom?

Trådens ursprungsproblem ang. att Aktivitetsfältet var borta och mitt förslag på lösning; fick du tillbaks aktivitetsfältet?

 

Att dina ikoner på aktivitetsfältet är borta har inte med detta att göra och varför dom är borta har jag ingen aning om, dom försvinner inte av sig själva.

Men det är ju lätt att pinna fast dom ikoner eller appar du vill ha där igen och även att bara dra i ikonerna emellan för att ändra inbördes ordning.

 

Försåvitt du inte lyckats skapa ett virtuellt skrivbord som du nu kör på?

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.644283/windows-10-virtuella-skrivbord

https://www.nordichardware.se/tips-tricks/tips-effektivisera-ditt-arbete-i-windows-10-med-virtuella-skrivbord.html

 

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Novisan!

Vad har du för ikoner i Meddelandefältet, dvs högersidan av Aktivitetsfältet, förutom klockan, för datum och tid ser du väl?

 

Jag har nämligen blivit av med allt utom klockan där efter någon uppgradering av Windows 10

https://eforum.idg.se/topic/354712-ljudikon/?tab=comments#comment-1692871

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I medd.fältet har jag:

Meddelanden

Datum och klocka

Tangentbordslayout-Svenska

Högtalare

Nätverk

Visa dolda ikoner

Skrivbord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckost! Du har alltså inte ett korrupt register som jag tydligen har.

 

Du skrev att du inte får tillbaka de ikoner du hade. Stämmer det fortfarande att du inte kan lägga till dem? För därefter skriver du "Jag kan ju fästa nya ikoner". 

 

Ibland råkar man ut för saker i sin dator utan att begripa varför eftersom man inte kan komma ihåg att man gjort något. Antagligen har man råkat klicka på fel ikon eller något liknande. Jag brukar inte grubbla alltför mycket över dessa oförklarliga händelser.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kunnat fästa nya ikoner i aktivitetsfältet. Jag trodde att när de bara försvann plötsligt skulle  man på något sätt kunna återskapa de alla på en gång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...