Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
maiaroni

Pekplattan fungerar inte.

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Dell Latitude 5580 där det inte går att scrolla med pekplattan.

efter att ha snokat runt på några forum och letat lösningar tror jag det nog är lättast att skriva ett eget inlägg. 

Pekplattan fungerade normalt tidigare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat inställningarna för mus?

Här en skärmdump från den dator jag sitter vid just nu.

(inte en Dell)

sshot-2.png.42298cd196216d8bc74f4da57e91df7e.png

Redigerad av Mikael63
stavning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det inte hjälper så undrar jag hur länge sen det är som skrollningen försvann från pekplattan för om det är kort tid kan det hjälpa med en systemåterställning till ett datum när det fungerade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Liknande Innehåll

• Av Guldstrand
      Jag behöver få tag på fler ram-minnen till en Dell server och jag fattar inte riktigt vilka ram-minnen det ska vara.
      Är tacksam för all hjälp.

Servern är en Dell Poweredge 2900.
      Gärna 4GB moduler men även 2 GB går bra, i nödfall.
      Har förstått att det ska vara DDR2, men flera "vanliga" DDR2-minnen jag har testat passar inte.
    • Av Nvandenbrink
      Hej!

Jag jobbar på en liten skola, där vi har haft enorma problem med vårt nätverk de senaste månaderna.

Vi har ett Telia-abbonnemang på 24 Mbit/s, som är anslutet till ett modem (det vanliga som medföljer Telia-abbonnemang). Modemet är i sin tur kopplat till en switch, som är kopplad till två routers som skapar varsitt trådlöst nätverk. Switchen är också kopplad direkt till några sladduttag i olika delar av byggnaden.

När det är många datorer som försöker använda internet samtidigt (om t.ex. en skolklass använder sina elevdatorer på en lektion) brukar det innebära stora störningar. Många användare kan inte ansluta till de trådlösa nätverken, och även de som kan det kan inte komma åt Internet. Ofta startar modemet om sig av sig själv, ibland så ofta som upp till 200 gånger om dagen (enligt Telia).

Vi har bytt ut modemet, de två routrarna, och switchen som kopplar samman dem, men problemet kvarstår ändå. Telia har också skickat en tekniker som inte kunde hitta något fel på anslutningen in till byggnaden. Vi har också provat att koppla bort allt från nätverket utom modemet, och sen stresstestat modemet genom att ansluta 10 datorer i taget till det (trådlöst) och starta nedladdningar på alla. Det ledde till långsam nedladdning, men problemet med att modemet startade om sig och nätverket blev otillgängligt uppstod INTE.

Jag förstår att vår bandbredd egentligen är för liten för vår arbetsplats, men det verkar som om problemen med nätverket uppstår även när det inte är särskilt tungt belastat, utan bara när många datorer är anslutna till det samtidigt.

Vi är en liten arbetsplats med begränsade resurser och tyvärr också bristfälliga kunskaper. Jag vet inte riktigt vart/hur jag ska fortsätta felsöka. Finns det en spärr i routers som hindrar för många användare? Jag skulle vara mycket tacksam för hjälp!

Tack på förhand!
    • Av Pettsson
      Hej!
      Det är nämligen så att min stationära dator har valt att börja krångla.
      Allting började för 3 dagar sen då jag skulle starta datorn, fick ingen bild på skärmen och datorn lät i i princip som en högljudd dammsugare. Jag tänkte att det kanske kunde bero på mycket damm eller något så jag gick ut och blåste ur burken försiktigt med kompressor. Kopplade in allt och den startade som normalt igen. 
      Datorn funkade normalt i 3 dagar och nu idag när jag startade den så hände samma sak, fläktarna på högvarv och ingen bild. Jag scrollade lite mellan några trådar och testade följande: Bytte plats på ram-minnet, drog ur tangentbord, mus och hörlurar, drog ur strömförsörjningen för chassifläktarna samt att jag drog ur strömförsörjningen till dvd:n. Testade starta datorn igen och nu gick GPU-fläkten som normalt och allt lät som vanligt men fortfarande ingen bild på skärmen. Därför vänder jag mig till er som är lite mer kunniga och hoppas på att ni möjligtvis vet någon lösning.
      Förstår att någon komponent möjligtvis är lite trött och behöver bytas ut.

Kan tillägga att jag nu även testat att ta ur batteriet till moderkortet och stoppat tillbaka det efter ett tag men även gick utan framgång.
    • Av TEDDE99
      Hej där ute, Det är så att min datamus som är en Steelseries rival 300 har helt plötsligt börjat backa tillbaka till förgående sida när jag scrollar. jätte konstigt. den gör inte bara så när jag är inne på hemsidor. hur ska jag gå till väga? har provat koppla ifrån musen, gått in i steelseries engine och försökt greja men hittar inget fel. någon som haft samma problem?
    • Av Mahat
      Inledning
      Jag skall införskaffa mig en gaming skärm till min dator som passar till mitt grafikkort ''ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming''. Vad jag har i tanke skulle vara en skärm till ett maxpris på 7000 kr, jag vill inte ha en böjd bildskärm, 144hz uppdaterings frekvens, och minst 60 cm bred. Detta är för en dator som är planerad att användas enbart för gaming.

För tilfället vad jag kommit fram till så står valet mellan en ''Dell 27" LED G-Sync S2716DG'' och en ''Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HU''. De står båda inom samma prisklass, Dell är en TN skärm medans Acer är ISP. Enligt deras specifikationer så har Acer lite större skärm, lägre energiförbrukning, och som ISP skärm har den inte samma problem som en TN vad gäller färgkontrast om man ser skärmen från vinklar. Där emot så har Dell skärmen fyra gånger snabbare responstid (1ms/4ms).

Jämförelse

Från vad jag hört så är sådana responstider inget jag kommer att märka av, därför skulle jag då luta mot Acer, vilket jag också gör hittills då jag vid demonstrationer av skärmarna (via recensioner på nätet) funnit Acer mer åtråvärd för att garanterat slippa det krångel som en TN skärm skulle kunna medföra. Att priset som skiljer dom åt är så oviktigt lite ger inte heller Dell skärmen dess vanliga TN övertag från vad jag hört.

Jag har dock ännu inte bestämt mig då jag också läst att TN skärmar har tidigare och liksom nu varit de skärmar som är just anpassade efter gaming, och att ISP är till för de som använder sina datorer till andra saker utöver spelande, som t.ex. foto redigerande. TN skärmar skulle då vara bättre för enbart gaming (vilket är hur jag använder datorn) och för att förhindra ''input-lag'' och ''ghosting'' skulle TN vara överlägset. Men för att uppnå en fantastisk bildkvalité med TN måste man fiffla mycket med bildinställningarna, därför får folk som använt TN längre bättre bildkvalitet än de som är nya, och kan då därför välja ISP istället då de vid första intrycket tror att ISP skulle vara bättre.

Jag har däremot hört att ISP tagit sig in i marknaden för seriösa gaming skärmar, och att de blir mer och mer valet för allt fler spelare. Utöver att man slipper problemen med färgkontrast beroende på vinkeln till skärmen så är saker som ''input-lag'' och ''ghosting'' i moderna ISP skärmar nästan obemärkta i jämförelse med TN skärmar. Dessutom så skulle jag nog störa mig på skiftande färgkontrast vid flyttande av mig eller skärm mer än de flesta.

Sammanfattning

Om skillnaden mellan de övertag Dell skärmen har i kontrast till Acer är obemärkt minimala, och man skulle inte kunna få en klart bättre bild ens om man vet hur man skall hantera färginställningar skulle jag föredra Acer. Jag är inte heller den personen som gillar att korrigera, utan snarare att bara köra utan att behöva förstå mig på programvara, teknik, och optimala inställningar så värst mycket, och då låter ju sannerligen ISP bättre för mig, om det nu inte är så att Dell skärmen på ett bemärkt sätt kan överträffa Acer skärmen.

Detta ämne är då till för att jag skall få lite klargörelse över de saker jag nämnt och ifall allt stämmer, samt även kanske få förslag till vilken skärm jag bör välja baserat på vad jag sagt att jag letar efter. Ni kan även ge förslag på andra skärmar jag kan välja ifall ni tror att det kan finnas något annat som skulle passa mig baserat på vad jag skrivit.

Länkar till skärmarna

Dell:
      https://www.komplett.se/product/882181/gaming/skarmar-tillbehor/skarmar/dell-27-led-g-sync-s2716dg#
      https://www.inet.se/produkt/2200017/dell-27-s2716dg

Acer:
      https://www.komplett.se/product/859681/gaming/skarmar-tillbehor/skarmar/acer-27-predator-led-g-sync-xb271hu#
      https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-g-sync-ips
      https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm/AC27XB271HUBM/acer-predator-xb271hu-27-datorskarm-gaming?scid=SEM_GLT_CR5&gclid=EAIaIQobChMI4JO-nrmq1wIVo7ftCh1XnAhdEAAYASAAEgLE9vD_BwE&gclsrc=aw.ds

Mitt grafikkort:
      https://www.inet.se/produkt/5402813/asus-geforce-gtx-1080-8gb-rog-strix-dc3-gaming#specs

• Senaste som Tittar

Inga registrerade medlemmar är inne på denna sida.

• Obesvarade ämnen

• Nya ämnen

• Aktuella jobb

Alla lediga jobb
  • Skapa nytt...