Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Meddelande om diskkonfigurering vid uppstart


Björn

Rekommendera Poster

Hej,

jag har byggt en dator där jag får ett irriterande meddelande vid uppstart innan windows 10 kommer igång.  Jag bifogar en foto

på meddelandet. Det verka som datorn vill att jag skall konfigurera raid på mina hårddiskar vilket jag absolut inte önskar och därför inte

vill ha detta meddelande vid uppbootningen (meddelandet försvinner efter några sekunder, jag behöver inte göra något), men det känns

som det tar extra tid. Jag har en Samsung 960 Pro Solid state som c-disk (vilket inte framgår av meddelandet, se foto). Hur kan jag få bort detta

meddelande ? Det som bilden visar är att det är förknippat med Intel (R) Rapid Storage Technology - Option ROM - osv.

Någon som kan hjälpa mig ? Väldigt tacksam !

Hälsningar

Björn

 

 

Skärmdump vid uppstart av PC.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vad är det för moderkort: fabrikat och modellbeteckning?

Så kan vi leta reda på manualen på tillverkarens sida och se vad du har för val samt hur.

 

Men i Bios Setup som du går in i direkt vid uppstart med kanske Del, F2, F1 eller Esc (möjligen kan man få trycka på tangenten flera gånger) och det skall framgå av manualen som följde med och det kan också stå direkt på skärmen när du startar upp datorn, så bör det gå att konfigurera bort att Option Rom är aktiverat dvs. sätt Option Rom till Disabled nånstans under Advanced meny och det snabbar också upp hela uppstarten med många sekunder.

Eller kanske prova Ctrl I som det står på bilden.

 

Dessutom i Bios Setup Advanced menyn (tror jag) under SATA Device, se till att diskenheterna är konfigurerade som SATA AHCI och att det inte står RAID eller nåt annat på dessa.

 

När du ändå är inne i Bios Setup menyn så leta reda på Boot-menyn och välj att din SSD skall stå som första boot prioritet.

Save & Exit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Flyfisherman,

jag blir underbart glad när du svarar, det är tredje gången du går in och hjälper mig (i tidigare byggen av PC och nu även i mitt aktuella bygge). Jag har inte testat dina råd, ger några svar på dina frågor:

 

Moderkortet är ASUS Prime  X299-Deluxe

Processort Intel Core i7 7800X

 

Jag har ett program som heter Intel Rapid lagringsteknik som handlar om raid konfiguerering, Intel Optane minne m.m.

 

Jag skall kolla om j Option Rom till Disabled

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

nu har jag disablat dvd rom i bios, den aktiveras inte heller i uppstarten (tyst och skönt). Men likväl kommer detta meddelande upp i uppstarten. Gången är följande: 

1. Konfigureringen av raid (se bilden ovan kommer, jag kan trycka Ctr+I, man jag vill inte påbörja någon raid konfigurering)

2. Åtkomst till bios (genom Del) 

3. Windows går igång 

 

Kan Intel (R) Rapid Storage Technology har med saken att göra, jag försöker kolla på programmet men det verkar vara för att skapa raid i olika varianter, vilket jag inte är intresserad av. 

Hälsningar

Björn 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan stänga av Intel (R) Rapid Storage Technology i bios. Lättast att hitta om du har EZ bios och inte Advanced aktiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Detta moderkort? https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-X299-DELUXE/overview/

Manualen hittas här tillsammans med senaste drivrutiner och Bios etc.

https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-X299-DELUXE/HelpDesk/

 

Du kommer in i Bios Setup genom att trycka på Del tangenten upprepade gånger direkt vis uppstart så fort Asus loggan dyker upp. Missar du får du börja om.

I huvudmenyn längst ned väljer du F7 för advanced mpde

I Manualen sidan 3.2.2 (pdf sid. 70/122)

 

Jag var tvungen att kolla på mitt gamla Asus Z97 Deluxe moderkort, men i huvudsak bör det stämma.

I nya menyn:

Denna är om du alls inte kommer att använda den:

Advanced > PCH Configuration > Intel Rapid Start Technology => Disabled

 

Advanced > PCH Storage Configuration > Sata mode => AHCI

Advanced > Onboard Devices Configuration > Intel Lan1 Controller > under detta Intel Lan1 PXE Option ROM=> Disabled

Har du ytterligare Intel Lan2 PXE Option Rom så Disabled på detta också

 

Boot menu > Option ROM Messages => Disabled

F10 Save & Exit

 

[Edit] Men du kan ju börja med vertpres tips ovan.

5a57e06a01ccb_irstx399.thumb.PNG.41353afba4997ff82a5f626eb32aa019.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Vertpre och Flyfisherman !

 

Jag gick in i bios och stängde av Intel (R) Rapid Storage Technology enligt Vertpres råd och det funkade !

 

Nytt problem: Datorn vill inte stänga ned när jag väljer Stänga ned på skärmen. Skärmen, tangenbord och mus släcks men fläktarna fortsätter och gå, RGB och powerbutton lyser. 

 

(Jag har haft en knagglig vandring på drygt två månader för att få datorn att fungera som jag vill, senaste turerna har handlat om drivrutiner, är inte nöjd med uppstartstiden på denna nya vassa dator, ej snabbare än min 5 år gamla dator (delvis uppgraderad)).

 

Skall testa vad andra rekommenderar att avaktivera snabb start. Får se om det fungerar.....

 

Nej, det gav ingen skillnad ! :wacko:

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det var verkligen tråkigt att höra.

Men vi tar resten sedan för att få i ordning på din maskin, No problem.

En sak i taget.

Testa detta:

I Bios setup > Advanced menu > APM (Advanced Power Management) Configuration > Reststore AC Power loss => Power off

Det betyder att inte någon del av datorn kommer att ha spänning aktivt när datorn är avstängd.

Vissa av dom andra andra alternativen betyder att USB-portar etc. kommer att ha aktiv spänning påslagen även när datorn är avslagen och detta för att kunna fortsätta ladda anslutna usb-enheter.

[F10] Save & Exit

Med reservation att min bios skiljer sig från din, men i stort sett borde du kunna hitta igen detta.

 

Ja detta är en sanning med modifikation om man skall vara petig, systemet hamnar i S5:

https://msdn.microsoft.com/ru-ru/library/windows/desktop/aa373229(v=vs.85).aspx

Återkom med resultatet.

Mvh :)

 

Ps.  I din BIOS Setup har du två valmöjligheter ser jag nu:

Manualen sidan 3-8 (pdf 86/122)

Next Boot after AC Power Loss
[Normal Boot]
Returns to normal boot on the next boot after an AC power loss.
[Fast Boot]
Accelerates the boot speed on the next boot after an AC power loss

 

Där skall du välja Normal boot.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Björn säger:

Nytt problem: Datorn vill inte stänga ned när jag väljer Stänga ned på skärmen. Skärmen, tangenbord och mus släcks men fläktarna fortsätter och gå, RGB och powerbutton lyser. 

Menar du att det problemet uppstod när du ändrade i BIOS eller är det ett problem som du har haft ett tag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Cecilia, tack!

Problemet uppstod i samband med att jag ändrade bios med Intel Store...

Men jag gör samtidigt (parallellt) andra åtgärder i datorn som inte handlar om just detta problem, försöker slå hål på bilden att vi män inte har simultanförmåga, vilket jag uppenbarligen inte har... Allt blir trial and error.

 

Till Flyfisherman: Jag skall noggrant gå igenom dina tips och återkommer !

 

Tack till er alla !

Björn  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oroa dig inte, här på eforum hjälps vi alla åt att försöka få i ordning på grejorna.

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Björn säger:

Men jag gör samtidigt (parallellt) andra åtgärder i datorn som inte handlar om just detta problem, försöker slå hål på bilden att vi män inte har simultanförmåga, vilket jag uppenbarligen inte har...

:thumbsup:

Det är bara att träna!

Däremot är det inte alltid så bra vid datorproblem eftersom när ett nytt problem dyker upp kan man inte vara riktigt säker på vilken åtgärd som skapade problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Flyfisherman

Tips 1

I Bios setup > Advanced menu > APM (Advanced Power Management) Configuration > Reststore AC Power loss => Power off

Svar: Den är inställd så redan.

 

Tips 2

Next Boot after AC Power Loss
[Normal Boot]
Returns to normal boot on the next boot after an AC power loss.
[Fast Boot]
Accelerates the boot speed on the next boot after an AC power loss

Där skall du välja Normal boot.

Svar: Den är inställd på Normal boot sedan tidigare.

 

Jag vill passa på att även nämna detta problem med USB portar som inte fungerar (har två portar som tack och lov fungerar för tangentbord och mus), har trixat med att avistallera USBxHCI-kompatibel värdstyrenhet, men fåt inte bort varningstriangeln och USB på front och bak funkar inte förutom två. 

image.png.7a9ae1cbd3402444f6873b7a12fae9e1.png

Hälsningar

Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Steg 1.

Har du installerat alla senaste drivrutiner från Asus?

https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-X299-DELUXE/HelpDesk_Download/

Jag skulle rekommendera att köra in dessa i tur o ordning och det kan krävas omstart mellan varje.

Tålamod är en dygd sägs det...hehe:)

 

2. Har du senaste BIOS version? senaste släpptes 2017-12-10 Version 1004 (nu när jag skriver detta) och versionsnumret står direkt i menyn i BIOS Setup.

Kom ihåg att moderkortstillverkaren kan släppa nya BIOS uppdateringar i tid och otid, så ha koll på sajten.

Särskilt som Asus mest troligen kommer att släppa en ny BIOS uppdatering för att hantera senaste Meltdown samt Spectre.

 

Det hela är mycket enkelt egentligen, så bli inte brydd över att jag är övertydlig, ingen fara.

När det gäller Bios update så ladda hem filen på lokalmapp på disk, packa upp denna .zip fil genom att dubbelklicka och dra ut .Cap filen.

Denna fil .CAP måste sedan överföras på en USB-sticka och OBS! formaterad i FAT32

 

3. Usb stickan måste anslutas på någon av dom bakre USB 2.0 portarna och inte i främre eller på en USB 3. (blå) port.

 

4. Grundregeln är att aldrig uppdatera BIOS på ett överklockat system.

  • Jag kan inte nog poängtera hur viktigt det är att aldrig någonsin uppdatera BIOS inifrån Windows!
    Även om möjligheterna ibland finns.

 

5 .Använd det mest enkla och säkraste sättet: Asus ASUS EZ Flash 3 Utility

Starta datorn och direkt gå in i BIOS-Setup > Boot menyn > (Advanced menu) Tool menu > Updating BIOS

Bara följ dom enkla instruktionerna sedan.

Manualen sidan 3.11.2 (PDF sid. 93/112).

 

6 Ha inte för bråttom för detta kan ta tid i bland och avbryt inte processen när den väl startat!

 

7. Starta Windows och känn efter, sedan starta om och in i Bios Setupen igen och genomför dom ändringar du tidigare gjort och som du anser fungerar, en i taget [F10] Save & Exit och omstart.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Björn säger:

Hej igen Flyfisherman

Tips 1

I Bios setup > Advanced menu > APM (Advanced Power Management) Configuration > Reststore AC Power loss => Power off

Svar: Den är inställd så redan.

 

Björn

 

Så här är det ibland: Att datorn beroende på vad som skett innan kan "ibland låsa sig" och kan då kräva att du absolut bryter strömmen helt och väntar minst 10 sek. eller trycker och håller in startknappen i minst 4 sek. sk. reset. men en reset fixar inte detta.

Datorn måste vara helt utan ström i minst 10 sek. innan man startar upp igen, så släpper detta.

 

Anledningen är att det finns vissa kondensatorer som fortfarande bibehåller laddning och därmed ev. galenskaper till minneskretsarna och andra komponenter på moderkortet. Efter c:a 2-5 sekunder är dessa urladdade men 10 sekunders-regeln gäller alltid.

 

Exakt som jag skrev så gäller detta att med "Power off" så fungerar det i alla normala lägen.

Nu är det inte detta som är ditt huvudbekymmer egentligen?

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag har tidigare uppdaterat Bios till 1004 enligt konstens alla regler,

vid den tiden fungerade också datorn normalt och kunde stänga ned ordentligt och USB portarna fungerade. 

 

Jag försöker som sagt även fixa mina USB portar och få bort varningstriangeln på  USBxHCI-kompatibel värdstyrenhet så att den funkar som den ska, jag har hittat nedanstående driver men den går inte att installera, den säger att jag skall avinstallera den gamla men gör jag det kommer den ändå tillbaka och säger samma sak. 

Asmedia_USB3.1-3.0_Driver_Win10_V116472_20171108

Är det något särskilt att tänka på när man uppdaterar drivrutiner till USB ?

 

Hälsningar

Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-01-13 på 02:39, Björn säger:

Till Cecilia, tack!

Problemet uppstod i samband med att jag ändrade bios med Intel Store...

Men jag gör samtidigt (parallellt) andra åtgärder i datorn som inte handlar om just detta problem, försöker slå hål på bilden att vi män inte har simultanförmåga, vilket jag uppenbarligen inte har... Allt blir trial and error.

 

Till Flyfisherman: Jag skall noggrant gå igenom dina tips och återkommer !

 

Tack till er alla !

Björn  :)

 

Om problemet uppstod i samband med ändringen i bios, är det ju bara att ändra tillbaka för att se om det är orsaken.

 

7 minuter sedan, Björn säger:

Hej,

jag har tidigare uppdaterat Bios till 1004 enligt konstens alla regler,

vid den tiden fungerade också datorn normalt och kunde stänga ned ordentligt och USB portarna fungerade. 

 

Jag försöker som sagt även fixa mina USB portar och få bort varningstriangeln på  USBxHCI-kompatibel värdstyrenhet så att den funkar som den ska, jag har hittat nedanstående driver men den går inte att installera, den säger att jag skall avinstallera den gamla men gör jag det kommer den ändå tillbaka och säger samma sak. 

Asmedia_USB3.1-3.0_Driver_Win10_V116472_20171108

Är det något särskilt att tänka på när man uppdaterar drivrutiner till USB ?

 

Hälsningar

Björn

 

Högerklicka på USBxHCI enheten och välj Egenskaper-Information. Vid Egenskap, välj Maskinvaru-ID. Kopiera översta raden och sök på nätet. Ev. får träff på drivrutiner för enheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USBxHCI compliant host controller är värd-styrenheten för USB 3.0 / 3.1 portarna.

 

Citat

jag har hittat nedanstående driver men den går inte att installera, den säger att jag skall avinstallera den gamla men gör jag det kommer den ändå tillbaka och säger samma sak. 

I detta fallet skall du inte avinstallera denna direkt via Enhetshanteraren, utan via Kontrollpanelen > Program > Program och funktioner => Asmediaxxx
Eller

Start > Inställningar (lilla kugghjulet) > Appar > Appar och funktioner => leta reda på Asmedia xxx och avinstallera.

 

Då tas drivrutinen och alla tillhörande drivrutiner helt bort från systemet, plockar du bort den via Enhetshanteraren ligger drivrutinen nog fortfarande kvar på disken och ominstalleras automatiskt igen alt. att det är fler än en tillhörande drivrutin och den kvarvarande krockar med den nyare.

 

Citat

Är det något särskilt att tänka på när man uppdaterar drivrutiner till USB ?

Ja egentligen bör man alltid första gången vid nyinstallation av operativsystemet börja med att installera Chipset innan man installerar övriga drivrutiner. Därefter spelar det ingen roll hur man uppdaterar och installerar övriga drivrutiner - om inget särskilt föreligger som i detta fallet och då får man i så fall ett felmeddelande.

Jag glömde skriva detta i mitt tidigare inlägg ovan.

Så testa att installera chipset (igen) och omstart, sedan Asmedia_USB3.1-3.0_Driver_Win10 xxx för 64-bitars Windows 10.

 

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla goda människor !

 

Jag har gjort en upptäckt om USB 3.1 Gen connectors kontakten, stiften på moderkortet hade blivit snedställda.

Jag minns vid ett tillfälle för ett bra tag sedan (under bygget) att det var märkbart svårt att trycka in kontakten i moderkortets stift, använde ganska mycket kraft för att trycka in kontakten, vilket naturligtvis är dumt. Nu har jag rätat ut 2 st stift och försökt fixa med drivrutinerna, alltjämt samma fel, det går inte att uppdatera med nedladdade drivrutiner Asmedia_USB3.1-3.0_Driver_Win10_V116472_20171108 då felmeddelande kommer att jag skall avinstallera drivrutinerna, enligt vad du skriver Flyfisherman, dvs gå via Apps och avinstallera Asmedia. Problemet är att det inte finns något sådant program ASMEDIA XXXXX. Kan det ligga i programmet AI Suite 3 (som är ett program från Asus). Vad gör jag nu ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj,

Nu blev det extra besvärligt, hehe.

Nja möjligen? Asus Ai Suite 3 kommunicerar ju direkt med hårdvaran via drivrutinerna och i AI Suite 3 finns något som heter

AI charge som är tänkt att ge mer effekt till strömhungriga USB 3 enheter, helt värdelöst eftersom ingen dataöverföring samtidigt kan fortgå vid max strömuttag.

Och USB 3.0 Turbo Boost lika värdelöst. Det handlar mer om att prioritera olika typer av dataöverföringar, än att den genomsnittliga dataöverföringen alls påverkas.

Jag föreslår att du avinstallerar båda dessa:

Start > skriv bara rakt av 'Kontrollpanelen' > Program > Program och funktioner

och detta kan inte göras från Start > Inställningar (lilla kugghjulet) > Appar > Appar och funktioner - mig veterligt.

 

Leta reda på Ai Suite 3 > högerklicka och modifiera > bocka i USB 3 Boost och USB Charger+ => Uninstall

Starta om.

 

Citat

 

Jag har gjort en upptäckt om USB 3.1 Gen connectors kontakten, stiften på moderkortet hade blivit snedställda.

Jag minns vid ett tillfälle för ett bra tag sedan (under bygget) att det var märkbart svårt att trycka in kontakten i moderkortets stift, använde ganska mycket kraft för att trycka in kontakten, vilket naturligtvis är dumt. Nu har jag rätat ut 2 st stift

 

Detta är inte bra alls.

Du vet väl att våld aldrig löser några problem? :)

Dom två stiften som kommit på sniskan, kan dessa möjligen orsakat att du kortslutit dessa tillsammans med usb-kontakten?

För i så fall har du bränt USB-strömkretsen och då är det inget att göra, förutom att reklamera på garanti kanske?

Men så illa behöver det inte vara. Ta det lugnt och testa ovanstående.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag har avinstallerat alla program förknippade ASUS. Det är samma fel (USB portarna fungerar inte  , Enhetshanteraren pekar

på samma fel, det går inte att uppdatera drivrutinerna. Bifogar två skärmdumpar på felmeddelande. Nu börjar jag bli benägen att tro att det är ett hårdvarufel. Problemet att datorn inte stänger ned gäller alltjämt.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skärmklipp Felmeddelande vid uppdatering.PNG

Skärmklipp felmedelande USBxHC´1.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kod 10 har jag glömt vad det betyder, men jag har själv råkat på det förut.

Jag har slut på idéer och om ingen annan har något förslag så kan du förstås alltid kontakta Asus support: 08 587 69 407

Här är Asus officiella supportsida där man också kan mejla eller jag tror också man kan chatta.

 

Du behöver leta reda på moderkortets serie nr. och det står på kartongen, kvittot eller finns på en klisterlapp på moderkortet.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Flyfisherman !

Det har kommit en uppdatering av Bios (ver 1102) för någon vecka sedan som jag upptäckte ikväll och lyckades uppdatera med sticka i den speciella USB port som detta skall göras. Det är lite märkligt att det gick när inte den porten på baksidan

funkar i övrigt (t.ex. om jag kopplar in usb för min Iphone). Trots detta kvarstår problemet med att ändra drivrutinen för

USB portarna. Som tidigare sagt är det två USB portar på baksidan som funkar (som tur) där jag har tangentbord och mus inkopplat. Skall kolla med Asus  ! 

Ovärderlig hjälp och stöd man får här på eforum ! 

 

Hälsningar

Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Flyfisherman säger:

Kod 10 har jag glömt vad det betyder

Kod 10 betyder just det som står bredvid, alltså att enheten inte kan starta. Om jag söker på det verkar det vara vanligt att det beror på gamla eller skadade drivrutiner men även hårdvarufel.

Citat

Uninstalling and then reinstalling the drivers for the device is a likely solution to a Code 10 error.

Important: If a USB device is generating the Code 10 error, uninstall every device under the Universal Serial Bus controllers hardware category in Device Manager as part of the driver reinstall. This includes any USB Mass Storage Device, USB Host Controller, and USB Root Hub.

Note: Properly reinstalling a driver, as in the instructions linked above, is not the same as simply updating a driver. A full driver reinstall involves completely removing the currently installed driver and then letting Windows install it over again from scratch.

https://www.lifewire.com/how-to-fix-code-10-errors-2623181

Det finns några fler tips på den sidan.

 

Se även https://support.microsoft.com/sv-se/help/310123/error-codes-in-device-manager-in-windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia,

jag har lagt ned mycket tid på detta med drivrutiner för USB, avinstallerat och återinstallerat, men får inte kläm

på vad problemet egentligen är, men det börjar luta åt ett hårdvaruproblem, det är något vajsing med den interna

kontakten USB 3.1 Gen 1 connectors . Två av moderkortets pins har varit böjda och jag har försökt räta ut dom,

även om dom ser raka ut är det trögt att trycka in kontakten, jag vet inte om kontakten har gått in ordentligt.

Nu har jag postat frågan till Asus i hopp om att dom har  en lösning (har inte någon stor förhoppning om detta). 

 

Hälsningar

Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...