Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Office Outlook. MAPI-fel


Pelle Penna

Rekommendera Poster

Sedan en tid tillbaka. Tror att det var någon Win10 uppdatering innan jul, så kan jag inte längre skicka bifogad fil direkt ifrån Word.

När jag klickar på Arkiv och SKICKA SOM BIFOGAD FIL så dyker det upp en ruta med nedanstående text.

 

Det går inte att skicka på grund av MAPI fel. Åtgärden stöds inte.

Om jag sedan då klickar på den lilla knappen som sitter på rutan och där det står hjälp, så står nedanstående.

 

Det här felet kan uppstå om du försöker bifoga ett Word-dokument med ett e-postmeddelande i Word och MAPI-sessionen har stängts så att Word inte längre kan ansluta till den MAPI-sessionen. Det kan också uppstå om det är problem med faxkonfigurationen.
Så här korrigerar du ett MAPI-relaterat fel: starta om MAPI-e-postprogrammet (exempelvis Outlook) eller spara och stäng dokumentet, och starta sedan om Word efter att du har startat om MAPI-e-postprogrammet. Word upprättar en ny MAPI-session så att dokumentet kan skickas.

 

Jag har försökt att köra reparation av Office, men det hjälper inte.

Office 2010 professional. Legal version.
 

Någon idé 

Hälsningar

Pelle Penna

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget direkt svar utan kanske mera i felsökningssyfte(?):

Om du i Utforskaren högerklickar på filen och väljer Skicka till och där väljer e-postmottagare - funkar det?

Inte menat som alternativt sätt men om detta inte heller fungerar kanske inte felet ligger i just Office utan "i Windows" eller i e-postklienten.

(vilken klient?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael 63. Inte heller går det att skicka via utforskaren som du tyckte att jag skulle testa.

Ska testa mbgtmari:s förslag nu och återkommer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rensade i registret enl. mbgtmari:s länk, men det blev en massa strul. Hade tagit en backup så det var inga problem att återställa registret. Tog sedan att gå in i installationsmenyn, Lägg till och ta bort, och avinstallerade Outlook. Körde Ccleaner och startade om och installerade om Outlook och nu funkar allt igen. 

Tack för tips och idéer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...