Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 "ovanpå" Windows 7?


Mållgan

Rekommendera Poster

I en annan lång tråd har jag beskrivit hur min Windows 7-laptop förlorar den trådlösa nätverksfunktionen efter varje månatlig Windows uppdateinstallation. Präglat mer av önskemål och förhoppning än av djupare kunskap spekulerar jag i möjligheten att installera W10 ”ovanpå” W7, dvs installera W10 i en särskild partition på C-disken och behålla C-diskens nuvarande W7-partitioner med W7 och allt annat, bl a alla installerade program. Kul vore om jag, efter en sådan manöver, kunde använda W10 och med W10 använda de program (inkl epost), dokument och allt annat som finns i W7-partitionen. Ännu roligare vore att, efter en sådan manöver, kunna få bort W7 från W7-partitionerna men behålla  programmen mm och slutligen slå ihop de två partitionerna. C-disken är en SSD-disk med storleken 449 GB varav 255 GB är ledigt enligt det som visas i ”Min dator”. I Diskhanteraren visas C-diskens partitioner så här:

 

C 465,76 GB

2, 49 GB

611 MB System reserved

Acer (C:) 449, 48 GB NTSF (Systemstart, kraschdump, logisk enhet)

17 MB Inte allokerat

 

Vad sägs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort svar… Nja.

 

Långt svar. Windows är inte designat att dela dator med någon annan windows eller annat operativ egentligen. Det gör att man kan få lite knepiga konsekvenser. Om du först skapar en ny partition så borde du kunna installera Windows 10 på den. Med mycket stor sannolikhet så kommer den bara låta dig starta Windows 10 efter det och man måste peta lite inställningar för att kunna välja vilket operativsystem du vill starta sedan så du kan välja.

 

Alla befintliga program och dokument du har på din c-disk nu kommer Windows 10 anse ligger på D: eller E: eller liknande. Det kommer du inte komma undan ifrån. För dokument så kommer du sen kunna flytta dem till din nya c-disk. Programmen där emot är lite knepigare. Windows program envisas med att dels finnas i c:\program files och liknande. Men även så ligger en del komponenter i c:\windows och c:\program data och registret andra ställen. Dom envisas med att sprida ut sig. Det är därför du har olika uninstallers, för det finns inte en mapp att ta bort om du vill ta bort ett program. Därför kan du inte enkelt kopiera över program. En del program  kan du kopiera över, andra inte.

 

Så det bästa är att du alltid sparar installationsprogrammen så när du byter dator eller som nu, installerar en ny windowsversion kan installera om programmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK och tack. Men vad händer om jag slutligen står ihop de två partitionerna till en partition och benämner den C? I den partitionerna finns då både W7 och W10. Om jag i det läget startar W10 kan väl inte programmen, som finns installerade med W7, öppnas och användas i W10?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill minnas att när jag gjorde något liknande för en massa år sedan så från den "gamla" partitioner till den "nya" och eller en extern hårddisk via usb. Sen tog jag bort den gamla partitionen och ökade storleken på den nya. På så vis slipper man eventuell huvudvärk med filer och kataloger krockar.

 

Jag förstår att poängen med att du vill göra det så enkelt som möjligt och inte ta bort osv. Men i längden så tror jag inte det blir enklare. Jag tror det enklaste är att du sparar undan alla dina filer rensar hårddisken och installerar Windows 10. Om du ändå inte tänker gå tillbaka till Windows 7 så kan det nog vara onödigt att försöka få de två att leva ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om "gratis" uppdateringen från W7 till W10 finns kvar men om man gjorde/gör den får du W10 utan att behöva installera om några program.

Annars kan jag inte rekommendera dina idéer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dual boot, som det heter, med w7 och w10 är inga problem men W10 måste ligga på en egen partition. När du startar datorn får du då välja vilket Windows du vill starta med.

 

De andra sakerna du vill göra går inte. Du kan inte använda programmen som finns i W7 med W10. Du kan inte slå ihop partitionerna och ha kvar både W7 och W10.

 

Jag vill påstå att det bästa är att göra en uppgradering till W10, inte en "ren" installation av W10. Då behöver du inte installera om något, om de program du har är kompatibla med W10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komplettering: Det är ju noterbart att den trådlösa nätverksfunktionen försvinner efter de större månatliga Windows updatepaketen (tre st hittills) på ca 200 MB men inte som en följd av de andra "viktiga" uppdateringarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...