Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp mig igång med bilmultimedia.


DePhaz

Rekommendera Poster

God kväll.

 

Jag hoppas att jag kan vara med i denna avdelningen. Ämnet är ju snarlikt men inte riktigt nära. ;)

 

I vart fall så fick jag installerat en ny bilstereo i helgen. Vi är inte riktigt klara ännu, jag och kollegan men vi ska ta ett rece på fredag också. Under tiden så har jag lite frågor och jag får ställa dem här då det inte följde med någon bra instruktionsbok. 

 

#1. Jag har självständigt listat ut att webbläsaren (Chrome) behöver internetdelning från min telefon för att fungera. OK, det kan jag fixa men vad ska jag skriva in för lösenord? Min Andoid telefon har ju mobildata via Telia också förutom WiFi. 

 

#2. GPS funktionen fungerar inte och den ber mig att kontrollera min internetanslutning. Jag antager att detta beror på att något behövs laddas ner men kostar det något? Och GPS ska väl fungera utan internetförbindelse? 

 

#3. Hur gör man egentligen när man använder telefonen? har parkopplat min telefon via blåtand men räcker denna förbindelse? 

 

Några små frågor här. För er är det kanske självklarheter men jag är van vid bilstereo utan GPS och liknande funktioner. Visst, apparaten jag bytte ut hade telefon men jag använde aldrig den. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#1 Lösenordet väljer du själv, i telefonen, sedan anger du det lösenordet när sådant efterfrågas av bilstereon.

#2 Hänger väl ihop med ovanstående, kan ju vara så att kartorna laddas ner online. (Vad heter appen för detta?)

#3 Kan vara så att du kan behöva en extern mikrofon ansluten till bilstereon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, är inte rikrigt säker på att jag förstår men försöker.

 

#1. Testade att dela ut telefonens internet igår (WiFi) och bilstereon ville ha ett lösenord. Testade 0000 (brukar vara default) men alternativet "använd" fungerade inte, bara "avbryt". På telefonen hittade jag inget om lösenord.

 

#2. På Android stereon är det Google maps. Hos kollegan fungerade det då srereon var kopplad till hans hemma WiFi. 

 

#3. Jo, en mic finns. Undrade bara vilken anslutning stereon ska ha till min telefon. Det måste väl vara Blåtand eller?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#1 Finns inget default-lösenord i detta fall. Jag kan ändra mitt lösenord genom att klicka på "hamburgermenyn", knappen på min telefon, i det läget där jag väljer mobil hotspot.

 

#2 Ja, Maps använder onlinekartor som standard. Man ska dock kunna ladda ner "kartbitar" för visning offline. Se om du inte kan få in Here WeGo som ett alternativ.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.here.app.maps

 

#3 Ja, kommunikationen, telefonbok, samtalslistor osv sker via BT. Men det är en och samma BT-koppling som du ex. kan använda för att spela upp musik lagrad i telefonen. Brukar vara olika om det är telefonen eller stereon som ska söka motparten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alldeles riktigt, det finns inget default lösenord. Jag hade missat konfigurationen av internetdelningen och där fanns ett lösenord vilket jag kunde använda. Jag kom dock inte längre än första steget (se bilden) och där talades det om "USB debugging" vilket jag inte hittar något om i min "inställnings meny". Den nya stereon är Android ver.7.1 och min telefon är ver4.4. Kanske fungerar det inte att koppla ihop dem med WiFi. 

IMG_20180111_174304.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är min telefon. Men när anslutningen (punkt 1) står går processen vidare och då blir det ett rött "!" i listan (syns dåligt på bilden). Hm... Jag ska kika på det i eftermiddag ihop med kollegan. Få se vad det ger...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fabrikat och modell på bilstereon?

 

Om inte instruktionsboken är så värst bra, kanske det finns mer information på tillverkarens supportsida eller om man googlar på nätet så kanske man hittar fler som haft samma typ av frågor och hittat en lösning?

Hur är det om du kontaktar butiken där du köpte den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, DePhaz säger:

Jag kom dock inte längre än första steget (se bilden) och där talades det om "USB debugging" vilket jag inte hittar något om i min "inställnings meny".

 

Du måste aktivera Utvecklaralternativ för att komma åt USB Felsökning. Det gör du genom att öppna Inställningar-Om mobilen och där klicka upprepade gånger på Build number eller Komplierings nummer, beroende på vad det står på din mobil. Du behöver klicka minst 7 ggr eller tills du får ett meddelande att Utvecklaralternativ är aktiverat.

 

Du kan inte ha förstorningsalternativ eller andra dubbelklick på skärmen aktiverade när du gör detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vertpre: Tackar, men det löste sig ändå. Nu ska det förhoppningsvis fungera i fortsättningen också.

 

För hur gick det nu med detta projekt? Jo, det gick bra. Efter att vi kopplat backkameran korrekt så kikade vi på detta problem. Hade som sagt gjort en WiFi delning men den fungerade inte nu.  Kommer inte exakt ihåg vad vi gjorde men en primär gissning är att   WiFi i bilstereon inte var  påslagen trots att jag trodde det var så.  Vi fick det dock att fungera.

 

Blåtanden var lite svårare att få till. Kollegans Iphone anslöts enkelt men min Android var lite känsligare. Jag testade att starta om telefonen och jag vill minnas att vi ändrade någon fabriksinställning i stereon också (det finns olika och man ändrar genom att skriva en kod) men inget hjälpte. Blåtands symbolen i min telefon var grå, inte vit vilket tydde på att det var något fel.  Vi tog då bort alla parkopplingar i stereon och tog bort bilkopplingen från min telefon. Sedan gjorde jag en ny parkoppling och nu fungerade det alldeles förträffligt. Nu ska jag bara testa lite mer så kan jag förklara tråden löst sedan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...