Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Scannat foto ligger på en vit bakgrund likt ett A4


iPelle

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har köpt en HP Laser Jet Pro till min iMac vars instruktioner är enkla att förstå, bland annat hur man skriver text på kuvert, men när jag scannar in ett foto så ligger fotot i ena hörnet på en vit bakgrund typ A4. Jag vill slippa vita bakgrunden och bara få fotot. Går det att ordna.

 

Tack på förhand.

Skärmavbild 2018-01-07 kl. 23.39.32.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag brukade scanna saker så i scannerprogrammet så gjorde man först en lågupplöst förhandsgranskning, sen ställde man in vilken del av sidan man ville scanna och så ställde man in hög upplösning. På så vis fick man enbart den bild man ville ha scannad.

 

Om det inte går för du har ett annat program, så borde du med vilket bildredigeringsprogram som helst kunna beskära bilden efteråt. Jag känner inte till vilka program som finns för Mac, men gimp borde vara tillgängligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du svarade. Det uppskattar jag. Nja det låter för omständigt 2018. Visst kan man använda ett bildredigeringsprogram jag har både Gimp och proffsiga Affinity Photo, men jag är 99 procent säker att det har med inställning att göra, men jag hittar inte inställningen. Idag skall jag gå ner till affären  jag köpte skrivaren som säkert har ett bra tips. Fram tills nu har jag gjort en skärmdump med bara bilden, men jag tror det är fel väg med försämrad upplösning på bilden.

Tack i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en scanner med typ lock/annat?

 

Jag hade en Agfa med lock en gång där man kunde snabbscanna bilder och sen välja den yta man ville ha och det gick fortare att scanna ett litet foto och slapp det vita från locket.

Men den var kass på diabilds-scanning(blev för mörkt även om det fanns adapter för detta), där köptes en riktig maskin in för över 4k på 90 talet.

 

Lägg annars något svart matt bakom fotot, förmodar att locket är vitt på sidan mot glaset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis son ni skriver. Scannern gör ett foto av hela glasskivan istället för av bara fotot. På nya scannrar brukar detta ske automatiskt, men det borde gå att ange skanningsområdet precis som Stormuffin anger. Dvs. förhandsskanning och sedan beskärning och skanning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK här kommer lösningen.

 

Enligt tjejen i affären  skall man använda Brevkort i scrolllistan som gör att bara bilden syns utan bakgrund. Det stämde också när jag testade.

Vad man lär sig. Hela tiden.

 

Tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att det finns flera alternativ. Jag blev nöjd när jag sparade bilden på skrivbordet utan vit bakgrund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...