Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får väldigt dålig buffring på "tuben". Löst!


DePhaz

Rekommendera Poster

God kväll.

Tack för det uttömmande svaret, det var intressant läsning. Ville ge dig ett svar och väntade tills nu då jag inte tycker om att skriva på telefonen om jag inte måste (sitter på en äldre laptop). 

 

Jag gissade inte så fel igår, det visade sig vara en 70mm fläkt. Önskade dock inte sticka in fingrarna och försöka mäta när datorn var igång så jag höftade ett värde. Denna kylare passar moderkortet rakt av utan modifieringar. Skärmdumpen jag tog kommer från MHZ data, en firma som inte alla tycker om men som jag har bra erfarenheter av. Vet dock inte om kylare kommer att ingå. Men om min nuvarande gör jobbet så är ju frågan onödig. 

 

Tack för tipset om Isopropanol. Brukar bara torka rent från gammal kylpasta och sedan lägga på ny (enligt storleken "en ärta") men det är klart att det blir bättre om man rengör ordentligt. Försökte hitta någon annan än Kjell som säljer Isopropanol (butiken ligger dumt till i min närmaste stad). Fann dock ingen. Ska fråga på Apoteket på fredag.

 

 

På tal om ESD så kan jag meddela att jag genom åren har varit något slarvig men jag använder armband och det så som du beskriver. Speciellt när jag hanterar hårddiskar och processorer. Innan jag börjar så brukar jag krama om mitt element så jag blir jordad. Skulle aldrig få för mig att pilla på undersidan av en CPU. En gång blev jag tvungen då jag böjt pins men det var ett undantagsfall. (Vill minnas att det var en gammal P3:a och den var i så fall glesare). Men det var länge sedan nu. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Har inte så mycket att tillägga här mer än att jag beställde en ny CPU. Det visade sig att det fanns en som man glömt att lista, det är en AMD Athlon 64 x2 5000+ (ada5000iaa5cz). Fick den för samma pris. Hoppas nu bara att moderkortet stöder den. Gjorde nämligen ett litet experiment  idag men det slog inte väl ut. Tog en nu överbliven Pentium 4 CPU och försökte montera den i en gammal maskin. Jodå, rätt socket men den var 400MHz för snabb så inget fungerade. Hoppas att det inte blir så här. Fick tag i elektronikregörings spray på Biltema idag och en snabb sniff avslöjar att det är lite alkohol i det hela. Bra, då kan vi göra rent. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ursäkta mig, men förstod jag rätt?

 

AMD Athlon 64 x2 5000+

Trots att att jag avrekommenderade detta - du kommer inte att märka någon skillnad!

 

Eelektronikregörings spray? Vad skall du använda denna till?

Kontakterna på moderkortet är antingen guldpläterade c:a 8-12 nm tjocklek eller silver med Au ( 2-4nm) och därmed fins ingen anledning att köra elekronikspray - förutom om du haft fingeravtryck, skit , fett eller annat.

Annars skall man aldrig ge sig på detta.

Det kommer att ge en hinna och bli sämre kontakt.

 

Och måste man så skall man flödestvätta: dvs att man sprutar så det kommer ett flöde och inte för länge.

Man kan lätt frysa sönder elektroniken med en sprayburk!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

8 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Ursäkta mig, men förstod jag rätt?

 

AMD Athlon 64 x2 5000+

Trots att att jag avrekommenderade detta - du kommer inte att märka någon skillnad!

 

Eelektronikregörings spray? Vad skall du använda denna till?

Kontakterna på moderkortet är antingen guldpläterade c:a 8-12 nm tjocklek eller silver med Au ( 2-4nm) och därmed fins ingen anledning att köra elekronikspray - förutom om du haft fingeravtryck, skit , fett eller annat.

Annars skall man aldrig ge sig på detta.

Det kommer att ge en hinna och bli sämre kontakt.

 

Och måste man så skall man flödestvätta: dvs att man sprutar så det kommer ett flöde och inte för länge.

Man kan lätt frysa sönder elektroniken med en sprayburk!

 

 

Det är högst önskvärt med postare som A: Läser sina tidigare inlägg och B: visar god ton och svarar på de frågeställningar som finns istället för att okynnesposta! 

 

Jag köpte mig en ny CPU för att ersätta en CPU som redan på tomgång går på 20%, i lätt arbete 50% och i allt därutöver 100%. Att jag sedan har slöa minnen är helt oviktigt för mängden räcker till. Att hela datorn fryser akut härleder jag till CPU. Ett alternativ är ju naturligtvis att rusa ut på stan och köpa en ny dator med extra allt. Det kostar ju bara 15-20000:- och några andra utgifter såsom sommardäck och räkningar har man ju inte i månaden.

 

Det var todigare också tal om att rengöra komponenter. Elektronikregörningssprej från Biltema har de egenskaper som önskas, citat:  "Elektronikrengöringen har låg ytspänning och är inte ledande. Fuktbortdrivande, snabbdunstande och absolut flyktig lämnar den inga substanser kvar". Perfekt när det kommer till att tvätta bort kladdig kylpasta. Man kan spruta så att det bara droppar på de delat man vill rengöra och sedan torka bort. 

 

Vid senaste "renoveringen" av detta forum var det en viktig detalj som glömdes bort. Men det fixar jag nu!

 

 

Bild redigerad.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok,

Då svarar jag på din post
Jag vet vad jag tidigare skrivit och det känns väldigt otrevligt att du återkommer med en förstorad rödtumme.

Det där ligger precis på gränsen av vad Eforums regler tillåter: https://eforum.idg.se/guidelines/

För det första har jag inte okynnespostat, utan endast skrivit ett inlägg för att försöka vara hjälpsam, inte tvärtom.

För det andra jag ger tips och som du sedan använder emot mig för att säga: visar god ton?
Var kom detta ifrån, när jag ifrågasatte hur du gör för att i slutänden inte skall bli fel eller lägga ut pengar på en processor som inte leder nånstans?

Dessutom har jag tidigare lagt ned ofantligt med tid för att försöka hitta en lösning till ditt problem och detta är svaret?

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det var väl en liten överdrift (och jag tog en tumme jag fann på nätet oavsett format) men det var ju faktiskt DU som i ditt inlägg från söndagen föerslog Isopropanol och enligt Biltema innehåller sprejen 95% IPA och lite Co2 för att få det ur flaskan. Det är ju du som säger att jag gör fel när jag gör som du säger. Kom ihåg: Jag sprutar inte! Jag torkar bort gammal kylpasta först och sedan lägger jag på några droppar sprej och torkar rent. Renare kan det intr bli.

 

Så behöver jag bara en surfdator som fungerar bra, inte en speldator. Därför återanvände jag gamla delar. Den CPU jag hade är inte så bra. Den är svag och har kanske bara någon kärna. Det senare känner jag inte till. Om den nya är bättre så är det bra. Den skulle i vart fall ha någon mer kärna. Detta är mycket tekniskt. Ja, du kan ha försökt förklara något men då kanske jag har missat information eftersom jag inte förstått den. Det som är självklart för dig kanske inte jag förstår. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Detta ämne är löst. Se min tråd under "Processorer, moderkort & minnen". :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...