Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får väldigt dålig buffring på "tuben". Löst!


DePhaz

Rekommendera Poster

20 minuter sedan, Mikael63 säger:

Vad sökte du då?

När jag söker Euro Truck Simulator (fick uppslag från Mellins inlägg) så får jag dels sökförslag medan jag skriver och sedan sökträffar som väl matchar vad jag letar efter.

För att förtydliga: just detta inlägg gäller programmet Minitube.

 

Ny installerade och försökte igen. Får också sökträffar medan jag söker, så långt är det rätt, men sedan blir det error.

 

Minitubefail.png.f1795bd3a08fc0ad39c88d99bcfaf563.png

Väljer jag att gå till utvecklarens hemsida så finns bara en 64-bit version att ladda ner. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Felmeddelandet tyder ju på att du försöker kolla på något som är "Forbidden".

Något i dina säkerhetsinställningar eller i din internetleverantörs säkerhetsinställningar?

Eller att du har "Restricted Mode" påslaget i Minitube och att det förekommer något olämpligt i videon du försöker kolla på.

 

Tillägg: det går ju att klistra in en hel länk i sökrutan.

Vad händer om de prövar med nedanstående?

https://www.youtube.com/watch?v=kHcx0dy_Kds

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om "restricted mode". Vilken inställningsflik är det? Hittade det inte så här på direkten...Klistrade in länken men det blev samma resultat. Det fanns som sagt en del kommentarer till programmet och en teori var att det skulle bryta mot Googles regler och att det är därför det inte fungerar. Låter troligt.

 

Vad jag för min del inte kan förstå är varför det fungerar så dåligt när en video laddas in. Antingen laddas den väl in eller ej? Varför sticker "ladd stapeln" iväg bra för att två sekunder senare vara nere på botten igen? Jag kan väl inte förlora data jag hämtat? Nä, jag tror det är något fel på uppkopplingen. Vårt telenät har väl inte varit föremål för några större investeringar på många, många år. Man vill kasta det hela över bord fortast möjligt tycks det. Erkänner också att mitt telejack inte är av bästa kvalitet. (Operatörens felsökning är dock inte tillförlitlig. En kollega förlorade nätet helt och när man mätte var allt bra fram till bostaden. Eh, nää! Det fanns en avgrävd kabel emellan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Det fanns som sagt en del kommentarer till programmet och en teori var att det skulle bryta mot Googles regler och att det är därför det inte fungerar. Låter troligt.

 

Då skulle det ju inte fungera för mig heller. Tror inte Google skiljer på dig och mig...

 

Tillägg: Läs kommentaren av user001, med datum 2017.12.23

 

Minitube_056.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska titta efter ikväll men jag tycker utseendet skiljer. Jag har bara möjlighet att ändra upplösning (typiskt, 480P finns ej), de andra sakerna finns ej. Men jag återkommer när jag kontrollerat saken.

 

Edit: Jag hade rätt. Min version ser annorlunda ut.

 

Minitube.png.72ed964686a02c1abd110e33af2b98be.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På 2018-02-04 på 18:47, vertpre säger:

 

Den sidan refererar till en Windows version. TS har Linux Mint.

 

Jag tror fortfarande att det inte har med internetuppkopplingen att göra. Din dator har så dålig kapacitet att den inte klarar av att visa videor på nätet utan att det hackar. Det är vad jag tror.

 Jag väljer att citera  dig här. Du och övriga verkar ju ha dömt ut min dator redan. Hm, nåja. Letade runt lite på mitt lager och hittade ett moderkort komplett med CPU (antagligen en AMD Athlon 64 för dess förpackning är tom) och på kortet sitter  4GiB minne. Det borde väl räcka eller hur? Frågan är bara hur stort nätagg jag behöver för att driva runt det. Fann också en icke komplett Presario av liknande snitt och tänker modifiera stommen för att passa eftermarknadsagg. 

 

Så varför har jag då inte använt dessa komponenter förut. Jo, det av praktiska skäl. Min villa är byggd 1962 och på den tiden kunde man få för sig att koppla ihop stora delar av huset på en och samma 6A säkring. Att då driva en resurskrävande dator, ett par lampor och någon tv samtidigt kan vara mindre bra. Om man inte vill byta proppen vill det säga. Därför kör jag exempelvis inte min windows dator (650W) och tv samtidigt. Den dator jag sitter vid nu presterar bara 250W ut och det fungerar bra med övriga huset. Men om specen ovan inte drar mer än 3-400W så kanske det går ändå. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att svara på hur mycket det kan dra, utan att veta vad du har för grafikkort. Moderkort, CPU och minne drar inte mycket.

 

Vad det gäller din Compaq Pressario, kanske du skulle prova att stoppa in mer minne om du har. 1 GB är verkligen inte mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett internt grafikkort men jag testade aldrig det när moderkortet användes (som jag minns det, det är flera år sedan nu). Min Presario (som är i drift) har nog inte plats till mer minne tyvärr. Ska ta reda på bestyckning och moderkort när jag kommer hem i eftermiddag. Ska också ge er namnet på mitt "ny funna" moderkort samt vilka minnen det är. 

 

Edit: jag hoppas i vart fall att det finns intern grafikkrets men det borde väl finnas. Åja, rapport kommer i vilket fall som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske Ot men:

Även om du har en gammal elinstallation är jag övertygad om att arean på ledarna är 1,5 kvmm.

Det går då bra att byta ut passdelen (om den nu är grön?) till en som fungerar med säkringar på 10 A (röd).

Detta ska man dock inte pilla med själv om man är det minsta osäker, på någon detalj..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mikael63 säger:

Kanske Ot men:

Även om du har en gammal elinstallation är jag övertygad om att arean på ledarna är 1,5 kvmm.

Det går då bra att byta ut passdelen (om den nu är grön?) till en som fungerar med säkringar på 10 A (röd).

Detta ska man dock inte pilla med själv om man är det minsta osäker, på någon detalj..

Hej.

 

Jo, det skulle nog gå att byta. Har inte haft tid att ta tag i detta. Är inte behörig så det får elektriker till det.

 

Jag lovade ju att bifoga lite siffror och jag har undersökt saken närmare. "Funnet" syftar på moderkortet jag hittade och "Driftsatt" är det som sitter i nuvarande dator.

 

Funnet:

Typ: K8N Neo4

Internminne: 4X DDR400 1024MiB PC3200

CPU: AMD Athlon 64 3200+

 

Driftsatt: 

Typ: P4SD-LE

Internminne: 4X DDR* 256MiB PC3200

CPU: Intel Pentium 4  2.80GHz

satte en lite * för det var svårt att se vilken typ av minnen det var när de satt på plats. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

K8N Neo4 har ingen integrerad grafik. Du behöver alltså ett grafikkort om du vill använda det moderkortet.

 

K8N Neo4 och P4SD-LE använder samma typ av minnen men max för P4SD-LE 512MB moduler och totalt 4 moduler. Om du är villig att chansa, kan du plocka ut alla minnen från P4SD-LE och ersätta dem två minnen från K8N Neo4. Dessa minnen är på 1024MB så det är upp till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

God kväll. :)

 

Jag hittade som sagt lite komponenter "på lagret" här hemma.

 

Det behövdes ett grafikkort och jag fann ett Nvidia GeForce 8600GS från 2010, ett sådant här:

716ma6SsK8L._SX355_.jpg

Kom inte ihåg om det var lagt på hyllan för att det presterade för dåligt eller för att det var trasigt men jag pillade av fläkten och applicerade lite kylpasta. Och kortet fungerar! :)

 

Hittade ett ljudkort också som (efter lite pyssel) visade sig fungera.

 

Fick låna en fin låda och ett 430W nätaggregat av en kollega. Ett 400W nätaggregat är beställt. Valde att testa delarna i källaren. 

 

40134324594_b1fdf7c325_o.jpg

 

Testade delarna med Bunsenlabs på DVD. Jodå, det pinnade på bra. Tror det var DVD enheten som förde mest väsen i hela burken. Testade naturligtvis Youtube också. Det flöt bra. FireFox/Bunsenlabs/skärm kom dock inte överens så videofönstret blev lite fel justerat. Speciellt i fullscreen där ett fält i höger kanten försvann. Det är dock inte viktigt för stunden.

 

40842887701_d53fb998d0_o.jpg 

Lite systemdata. Nu ska jag bara fixa till en ny "stomme" och klä den med mina fina, egenhändigt målade plåtar. Därpå kan jag montera de "nya" komponenterna och flytta över lite andra saker från den gamla datorn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad du syftar på nu... siffrorna visar vad som används.  Det ska finnas drygt 4GiB i datorn nu. Tog ett foto (Kör Live mode och har bara den möjligheten tyvärr).  

39954086275_016e44bf6a_o.jpg

 

 

(OT. Det sitter en liten fläkt på moderkortet och den väsnas som en galning! :( Får blåsa rent den lite och se om det hjälper)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

God eftermiddag!

 

Mina projekt tar alltid lite tid men jag har nu ett system uppe i drift. Har inte förändrat något i OS men jag har bytt till komponenterna jag hade liggande. Har nu 3278MiB totalt internminne och 1022MiB i swap. Körde en musikvideo (med stillbild) på tuben och fick denna statistik (bild). Tycker det ser bra ut. Vid tidpunkten var 81% minne ledigt och swap 100% ledigt. 

 

 

Skärmbild_2018-04-14_13-37-17.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, vertpre säger:

Ja, som jag har nämnt flera gånger. Utan passande hårdvara................;)

Och vad 17 hände nu då? Klockan är nästan 01 på natten och jag satte mig här för att titta på en Amerikan Truck simulator video. Det fungerade skitdåligt! Skillnaden mot innan är att jag har 81-83% minne ledigt och 100% ledigt i swap. Kan ni NU tro mig när jag skriver att det är Telias skit nät som spökar?

 

Testade med en annan video och tog en dump.

 

Skärmbild_2018-04-15_00-48-25.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade Aktivitetshanteraren. Tydligen går CPU upp på 100% emellanåt. Trodde nuvarande CPU var BÄTTRE än den gamla då nuvarande är som sagt en 3200+ men på sidan av kartongen (på den minsta av lappar) står att den bara opererar vid 2000MHz. Varför då kalla den 3200+? :angry: !!!

 

Får försöka jaga fatt i en ny CPU. Vilken är den starkaste som finns för socket 939? (Nej, jag vill INTE fixa nytt moderkort). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Athlon 64 3200+ är en enkärnig CPU så alla Athlon 64x2 eller Athlon FX är snabbare. FX är snabbast. Frågan är väl vad det går att få tag på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade följande hos en firma som säljer en del äldre saker. Lite klen dock med tanke på att P4:an var på 2.80GHz. Säkert klenare än dem du nämner:

 

 

 

Skärmbild_2018-04-15_10-56-57.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kan nämna i sammanhanget att på ett par gamla klena datorer med verkligt klen processor och klent grafikkort fast på en Windows 10 med ett Amd Radeon HD 4870 kort lite bättre än ditt och 6GB ram och på den andra en gammal Dell laptop med Linux Mint 13 verkligt klena prestanda med lite minne och klen grafik kan jag inte heller köra Youtube filmer särskilt bra - då blir det lagg och buffringsproblem om jag inte i Youtube inställningarna sänker hastigheten på Mint maskinen till 360P och på Windows 10 burken max 480P - aldrig högre och kör i fönsterläge.

 

Jag har fiber 100/10 Mbit/s.

 

Så det vertpre är inne på att du har klen hårdvara hänger nog ihop med detta och jag tror inte att ett värre grafikkort löser detta, utan det är processorn i första hand som inte klarar av att avkoda bitströmmen i takt med visning och minnet i andra hand. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, DePhaz säger:

Hittade följande hos en firma som säljer en del äldre saker. Lite klen dock med tanke på att P4:an var på 2.80GHz. Säkert klenare än dem du nämner:

 

 

 

Skärmbild_2018-04-15_10-56-57.png

 

Den är betydligt bättre än din P4. Du kan inte bara titta på GHz. Om den sedan räcker för att se videor, är en annan femma. X2 4600+ kommer på plats 1775 och P4 på plats 2451 på www.cpubenchmark.net hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Då kan jag säga att på min Windows 10 burk med 6GB ram har en Amd Athlon 64 X2 5000+ 2,6GHz med Amd Radeon HD 4870 grafikkort (skrev fel i förra inlägget och uppdaterar detta) och det räcker inte till för Youtube annat det jag tidigare dagt att jag i Youtube inställningarna om bit-hastighet måste sänka till max 480P och köra i fönsterläge - trots att jag har 1920x1080 bildskärm. HD visning orkar den inte med från detta.

Däremot inga problem med en HD-film lagrad på datorn och VLC, fungerar klockrent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman: Var inte så oense med Vetrpre i detta fall även om jag alltid har trott att minnet "vägde tyngre" än CPU men OK. Att jag bytte grafikkort berodde på att jag ville använda kortet (som jag inte mindes hälsostatus på). Tack i alla fall. På tal om Youtube försöker jag alltid hålla 480P och kör med den lilla rutan. 

 

Vertpre: Är inte så bra på det här. Vad är det egentligen som räknas? Har alltid trott att GHz talet var viktigt. Visst, antalet kärnor är väl också viktigt men det var ingen som upplyste mig om det när jag en gång köpte den. (Det var länge sedan). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett viktigt spörsmål glömde jag: Om jag skaffar bättre CPU, hur går det då med kylningen? Min nuvarande kylare passar moderkortet och består av en kylkropp och en fläkt, kanske 60mm. En ny CPU innebär väl en större kylare? Det brukar vara så i vart fall. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

45mm? Har du 60mm kylare så är det ännu bättre och den typen brukar inte vara normalt att skicka med original på gamla processorer?

 

Följer ofta med passande cpu-kylare till processorn om det är en seriös säljare vill säga.

Det måste du fråga om.

 

Annars om du köper nytt finns ofta två alternativ:

"Cpu in the box" eller "CPU Boxed" och då är cpu-kylaren medföljande i lådan samt kylpasta brukar vara förapplicerad.

"Cpu bulk" eller tray vilket betyder att processorn säljs styckevis och kommer inte med separat processorkylare, eftersom slutkund hellre vill köpa och använda en mer effektiv sådan och processorn blir således något billigare i inköp och Ingen kylpasta heller.

 

Men har du redan en cpukylare så passar den för samma sockel och för AMD brukar alla processorer och kylare gjorda för samma sockel passa emellan.

Om du handlar begagnat då behöver du bara ned på Kjell och köpa Isopronanol samt kylpasta som skall appliceras ytterst tunt på processorns kylplatta.
Isopronanol är för att verkligen göra rent allting från gamla rester av kylpasta. Viktigt!

Fukta en luddfri bit av en gammal bomullsskjorta, t-shirt, lakan, fiberduk helst eller liknande och gör rent.
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorstillbehor/kemi-spray-lim/spray-olja-isopropanol/luxorparts-ipaclean-isopropanol-250-ml-p18358?gclid=EAIaIQobChMI2r-Lrvq82gIVj0MYCh1BnAiyEAAYASAAEgLvp_D_BwE

 

Obs! Ta inte och pilla med fingrarna under några som helst omständigheter på processorns undersida eller på moderkortets sockel och dess kontakter!

Skadar du eller råkar böja en enda av kontaktpinnarna eller får fingeravtryck som består av fett och aminosyror på dessa blir det problem. Gäller egentligen alla kontakter som skall anslutas på moderkortet.

 

Och tänk på ESD-skydd och använd ESD-handledsband ansluten till olackad ren metalldel på chassit.

Kjell: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/esd-antistat/esd-armband-p38324

 

Till sist kan jag starkt rekommendera att använda en bra processorkylare, eftersom AMD 4000-5000+ serien  får allvarliga problem och kommer att klocka ned sig och sedan stänga av sig självmant, en inbyggd skyddsfunktion, om temperaturerna överstiger ett visst värde (gäller alla processorer egentligen) och på dessa är tröskeln särskilt låg! gentemot senare generationers AMD-processorer som tål högre temperaturer.

Har för mig att TDP ligger på strax under 70 C (?) vilket inte är mycket.
Dom kräver helt enkelt bra kylning vid max utnyttjande.


Men läs gärna mina/mitt tidigare inlägg, så du inte känner dig lurad efteråt :  https://eforum.idg.se/topic/355213-får-väldigt-dålig-buffring-på-tuben/?do=findComment&comment=1699672

 

Frågan är om det är värt att kosta på och du har väl långsamma DDR2-minnen på detta moderkort kan jag misstänka?

Jag ställer mig tveksam om du verkligen kommer att märka någon skillnad?

Mvh ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...