Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Obesvarade inlägg överst och senaste inlägg under - hmm


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Obesvarade trådar överst och senaste inlägg under.

Och det kan vara bra.

Det uppmanar folk att tidigt se dessa och svara först på obesvarade.

 

Men med lite eftertanke så ser jag problem med denna visning:

Ponera att någon svarar i en obesvarad tråd, vips hoppar nästa gamla tråd upp och som kan vara helt ointressant idag.

 

Tvärtom skulle jag vilja säga: ändra på detta och låt senaste ligga före och obesvarade under.

Dom mest aktiva trådarna (med lite hej och hå) borde ligga före inaktiva trådar kan jag tycka.

 

En besökare på Eforum borde ju inte behöva mötas direkt av en samling inaktiva obesvarade trådar?

Dessutom kommer ett reklamstycke emellan, vilket betyder att man måste skrolla ned för att se senaste inläggen.

Det kommer ju inte att främja nybyggarstatistiken direkt...

Mvh :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den här sidan med denna tråd så har jag Senaste inlägg innan Obesvarade ämnen i högerkolumnen.

 

På startsidan ser det ut så här:

Skärmklipp.PNG

 

Tycker de senast uppdaterade syns mycket mer än de obesvarade, så jag har svårt att förstå vad du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jamen det är ju fantastiskt!

Så här ser det ut hos mig i forumöversikten alltså:

vilket också är väl den sidan som en besökare möts av?

 

5a4f7ffac5712_Obesvaradetrdar_2.thumb.PNG.af160d32107a31da8cf56a59422c325e.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nu har jag startat Windows 10 Explorer (ovan kör jag med FF) och det är exakt samma där - som Ej inloggad

Men häpna: Det är engelska ord där istället!?

 

5a4f83f251172_Obesvarade_Explorer_1.thumb.PNG.e06fc8fb27fd6afa6c708292664e7b05.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut att se likadant ut hos dig som hos mig. Till vänster (och mitten) är en väldigt stor ruta med Senast uppdaterade ämnen som just är de trådar som har de senaste inläggen och så Obesvarade trådar i en liten ruta till höger. Jag upplever det som att man ser de senast uppdaterade ämnen mycket mer än man ser de obesvarade till höger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det är högra kolumnen jag menar.

Varför står det på engelska i ena versionen, i den med W10-IE och Ej inloggad??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I betan hade jag som förslag att ta bort rutan "Senaste inläggen" från startsidan eftersom den visar samma sak som "Senaste uppdaterade".

 

1 timme sedan, Flyfisherman säger:

Dom mest aktiva trådarna (med lite hej och hå) borde ligga före inaktiva trådar kan jag tycka.

 

En besökare på Eforum borde ju inte behöva mötas direkt av en samling inaktiva obesvarade trådar?

Den ruta som är större och ligger till vänster möter man väl mer direkt än en liten ruta till höger?

 

När du inte är inloggad kan det bli på engelska. Byt språk längst ner på sidan. Detta har redan tagits upp i en annan tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det finns en anledning att denna ligger just till höger. I all reklam och visning av webbsidor finns vissa saker som är essentiella och det ena är att en webbsida med reklam, precis som e-forum är utformad så skall en kolumn med information ligga till höger och direkt efter reklam igen.

Det handlar om människans sätt att uppmärksamma saker eller nåt.

Något jag blev lärd en gång i tiden, men glömt det mesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja nu kommer jag ihåg:

Det kalls för gyllene snittet (som ni alla hört talas om) och med reklam handlar det om att lägga väsentliga delar av informationen där de sk. gyllene snittets skärningspunkter är.

Därför lägger man alltid(?) eller oftast i webbdesignen en kolumn till höger på en webbsida och helst eller aldrig till vänster.

Åskådarens ögon dras automatiskt till detta område, utan att man kan förklara varför?

Eforums webbdesigners är proffs och kan detta.

 

Kolumnen till höger bör ändras såsom jag föreslagit: Senaste överst och obesvarade underst.

Vad som står i mitten på bilden är sekundärt.

Och det som står på vänstra halvan av bildskärmen är det knappt någon som reagerar på!

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, vi fungerar väl olika men när jag ser startsidan ser jag knappt högerkolumnen och det är ju till vänster som all viktig information finns, t ex vilka delforum det finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag minns att jag i betan skrev att jag alltid först tittade på Obesvarade frågor när jag loggat in på Eforum och att det var viktigt att dessa var på väl synlig plats. Då tänkte jag förstås på ämnen som behandlade ett problem och inte på nyhetsämnen typ Mikael63s Nu har det kommit en ny Mintversion eller Thirteens Senaste undersökningen av vilket antivirusprogram som är bäst. Till denna typ av nyhetsämnen har jag oftast inget att bidra med.  När det gäller problemämnena kan jag däremot ha erfarenhet av samma problem och dessutom ha lyckats lösa det.

 

Jag förstår därför att du reagerar mot att de obesvarade nyhetsämnena är så synliga, Flyfisherman. Eftersom det var fler än jag i betan som tyckte att Obesvarade frågor borde vara på väl synlig plats kan det ju hända att det var därför felix placerade dem överst. Vi får väl se om han kan ändra på ordningen när han kommer tillbaks efter jullovet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia säger:

 När du inte är inloggad kan det bli på engelska. Byt språk längst ner på sidan. Detta har redan tagits upp i en annan tråd.

Jovisst är det enkelt att byta språk, jo det har varit uppe tidigare, men skadar inte att upprepa, så var det inte i förra versionen när man kollade urloggad, en försämring. 

Men @felix

får väl bekräfta om det går att ändra på eller ska vara så enligt standard.  

 

Lite ot, när man kör med mobil eller platta och som nu "taggar" någon så går det inte att "flytta sig" från "taggen", utan man får byta rad, irriterande. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
1 timme sedan, Cecilia säger:

Okej, vi fungerar väl olika men när jag ser startsidan ser jag knappt högerkolumnen och det är ju till vänster som all viktig information finns, t ex vilka delforum det finns.

Är du helt säker på att vi är så olika?

När du redan från början vet var informationen finns.

Men sätt dig in i en besökare som aldrig varit inne på forumet och vad tror du dennes ögon kommer att falla först på?

Sedan, nästa gång du kommer på ett nytt ställe, kanske ElGiganten eller ICA-Maxi med storbildsskärmar, kanske grannen: utan att du ens behöver tänka: åt vilket håll drar blicken sig till?

 

hehe :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Flyfisherman säger:

När du redan från början vet var informationen finns.

Men sätt dig in i en besökare som aldrig varit inne på forumet och vad tror du dennes ögon kommer att falla först på?

Oavsett webbplats så börjar jag titta strax till vänster om mitten, aldrig längst ut till höger. Kollade just på https://www.elgiganten.se/, eftersom du nämnde dem och jag inte är välbekant med den, och de har ju inte ens en högerkolumn (som jag ser i alla fall), de har en smal vänsterkolumn med en meny, mina ögon håller sig i området mellan Canal Digital och Vinn ditt kvitto i första hand, även när jag skrollar neråt, och jag skulle ju aldrig i första hand börja läsa borta vid audio pro.

Skärmklipp.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...