Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Får inga mail


marim

Rekommendera Poster

Såg en tråd där en som fick massvis med mail som den inte vill ha. Jag å andra sidan får inga mail överhuvudtaget sen forumet uppgraderades. 

 

Jag har testat med olika inställningar. Jag har även provat att ändra inställningarna från min stationära dator ifall forumet av nån anledning inte stödjer äldre versioner av chrome på vissa inställningar. Men oavsett vad jag gör så får jag inga mail. När det gäller andra inställningar så ändras det, men får inte mailen att funka.

 

Min adress är korrekt och jag fick ju mail innan uppgraderingen även om det inte funkade fullt ut, men sen uppgraderingen är det helt stopp.

 

Jag är medveten om att forumet delvist är instabilt, men inget av det jag sett borde påverka mailen och det borde ju rimligen inte bara påverka vissa. 

 

Så hur ska inställningarna vara. Som bilden visar är hur mina är för tillfället. 

mail.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med om att e-postnotifieringarna känns ostabila.

Tycker att de släpar efter ganska mycket och jag upplever även att de kommer i oordning.

Har dock inte "tok-kollat" detta, mera en känsla...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, marim säger:

Jag å andra sidan får inga mail överhuvudtaget sen forumet uppgraderades. 

Har du kollat spammappen i webbmejlen så att de inte blir bortfiltrerade på vägen?

Efter uppgraderingen skickas mejlen i HTML-format och det kan påverka hur spamfiltren reagerar.

 

Enligt dina inställningarna borde du kunna få mejl, sen vet jag inte vad du bevakar och om det har hänt något i de trådarna/forumen etc.

 

1 timme sedan, Mikael63 säger:

Kan hålla med om att e-postnotifieringarna känns ostabila.

Tycker att de släpar efter ganska mycket och jag upplever även att de kommer i oordning.

Har dock inte "tok-kollat" detta, mera en känsla...

Har fått vissa mejl flera timmar senare än jag borde ha fått dem under hösten innan uppgraderingen. Nu har jag bevakning på rätt lite så jag kan inte säga hur det är efter uppgraderingen för mig än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag loggar inte in på webbmejl utan tar hem all mail till datorn. Men loggade in på webben för att kolla och där är tomt. 

 

Jag har lagt ett par forumkategorier på bevakning för kontroll så jag ska få när det startas nya trådar. 

Sen varje gång jag provat med andra inställningar så har jag lagt nya trådar på bevakning för att kunna kontrollera om det ändrats. Och det har skrivits i dom trådarna efter jag lagt dom på bevakning.

Jag lägger alltid mina egna trådar på bevakning.

 

Och jag har inte fått på nåt av det. Inte heller på PM. Inte heller på svaren i denna tråd. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, marim säger:

Jag har lagt ett par forumkategorier på bevakning för kontroll så jag ska få när det startas nya trådar. 

Om en moderator flyttar en tråd till ett forum så skapar det inte ett mejl till dem som följer forumet (åtminstone har det varit så i tidigare versioner).

 

@felix Kan du kolla om du kan se problem med mejlutskick i någon loggfil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste en gammal tråd här på forumet om en annan uppgradering som gjordes för ett par år sen. I den stod det om att servrarna hade olika tider. Och det visade sig med att det visade olika tider på saker här på forumet.

 

Jag är på ett annat forum där mailen (+ några andra saker) krånglade förut. Det visade sig att servrarna hade olika tider. Så frågan är om det är samma här nu. Det skulle passa in på det du skrev i tråden i dec inför uppgraderingen att problemet med mailen hade funnits i ett par månader, vi gick över till vintertid i slutet på oktober. Och det skulle då förklara varför det "haltar" för mikael63.  Det skulle även förklara ett par andra märkligheter här på forumet.

 

Dock osäker på om det förklarar att jag inte får några mail överhuvudtaget.

 

Så kanske börja med att kolla att servrarnas klockor går lika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under veckan som gått har väl Felix knappt jobbat med Eforum för det är nog bara en dag som jag sett att han har skrivit några inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ursäkta, men för mig är det märkligt att man låter mailen vara.

 

Nu vet jag inte hur det är här på eforum för jag har inte kollat. Men på de flesta forum så skickas/utgår alla mail från samma mailklient/adress. Så då är det inte bara bevakningsmailen på trådar/kommentarer utan även lösenordpåminnelse och sen kommer jag inte ihåg om man får aktiveringsmail vid nyregistrering. Om de två senare ligger på samma mailklient/adress så är mailen den viktigaste funktionen på ett forum och bevakningsmail är enda man kan se på om nåt är fel. 

 

För min del så slog det helt stopp vid uppgraderingen och det är snart en månad sen. Men var ju problem även före. 

Eftersom ingen verkat kollat så vet man ju inte om det bara är mitt konto eller om det gäller flera och/eller alla sorters mail.

 

Nåt har felix  gjort på forumet i alla fall för vid inloggning är det annorlunda.

 

Men får väl vänta då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Mailen från eforum skickas från adressen eforum@idg.se och vad jag kan se finns det inget i fel-loggarna. Jag får mejlutskick och testmejlen  som jag skickar kommer fram. Provade även skicka ett testmail till dig @marim för att se om du fick det? 
Jag kollade också att servrarnas tid gick rätt och den stämde vad jag kunde se, annars var det ett bra förslag. 


Jag jobbade inte under jul och hade inte möjlighet att kolla på detta förra veckan, därför tog det lite tid att svara. Beklagar väntetiden.
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fått nåt mail.

 

Om du inte hittar nåt generellt. Så frågan är om det kan ha med min mailadress att göra.

 

Hösten 2016 alltså mer än ett år sen så bytte jag adress här på forumet. Kan det vara så att vid uppgraderingen att eforum tog den gamla adressen den som jag registrerade mig med. Jag tycker ju inte det ska vara det då det är så pass länge sen. Men det är det enda som hänt med mitt konto. 

 

Jag kan inte prova att lägga tillbaka den gamla då den är avslutad. 

 

Den adress jag ser som står på mitt konto är den som ska vara. Det är en telia adress. Och jag fick mail innan uppgraderingen. Loggade in på telia för säkerhets skull men fanns inget mail där heller. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, marim säger:

Kan det vara så att vid uppgraderingen att eforum tog den gamla adressen den som jag registrerade mig med.

Finns bara en mejladress lagrad per konto (finns bara plats för en) och det är en Telia-adress som är lagrad i ditt konto.

 

Min gissning är att Felix skickade ett mejl där han själv skrev in (kopierade in) den mejladress som är synlig i forumet, men det vore ju bra om han bekräftade det.

 

Har du dubbelkollat att du inte har satt upp någon regel i mejlprogrammet som gäller alla mejl från IDG?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för att ni svarar, det underlättar i felsökningen!  

 

Jag håller på att undersöka detta just nu och ser om vi kan skicka mejlen via forumet på ett annat sätt.
Det kan vara så att de mejl som inte kommit fram fastnat i ett spamskydd redan innan de kommit fram till mottagaren, och om de skickas annorlunda hoppas jag det kan lösa problemet. 


Som Cecilia gissade hade jag skickat ett testmejl till Marims epostadress tidigare för att se om det också kom fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia jag tänkte mer hur det ser ut när man tittar bland koderna i databasen. 

 

Har två olika datorer och inga regler i dom mailprogrammen. Om jag hade regler i nån av dom så skulle mailen ligga kvar på telia för där har jag inte ändrat nånting.

 

Felix det där med att det fastnar i nåt spamfilter. Det har jag varit med om förut, dock med en annan adress och då privat. Jag hade kontakt med en i usa, till en början fick vi varandras mail sen efter ett tag fick inte hon mina mail. Enda tipset som våra leverantörer hade var att det fastnade i nåt spamfilter nånstans. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu börjar jag få mail. 

 

Fick ditt testmeddelande plus att jag just nu fått två till.

 

Så får väl se här då. Nu ska jag iväg bort en stund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, marim säger:

Ja nu börjar jag få mail. 

 

Fick ditt testmeddelande plus att jag just nu fått två till.

 

Så får väl se här då. Nu ska jag iväg bort en stund.


Vad trevligt! Då hoppas jag att det löser problemet. :like:
Jag markerar detta ärende som löst nu så får du säga till om det fortfarande skulle bli problem senare.

Tack för att du hörde av dig med detta och hjälpte till med felsökningen! 

Vänligen,

Felix IDG Utveckling

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det verkar just nu så funkar det. För jag fått mail både på nystartade trådar och kommentarer och vad jag kan se så har jag fått dom jag ska ha.

 

Så får väl se under de närmaste dagarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tog bort inlägget, eftersom jag fick se att det hamnat på fel ställe. :( Svaret var ett tack till marim för att hjälpt mig, när jag inte fick meddelande om svar från trådar under senare tid. Detta p.g.a. fel i mina inställningar. 

maraims hjälp kom som ett meddelande till mig och inte i en tråd och då kan jag där inte ge ett tummen upp, men ger ett tummen upp inlägget ovan här i stället - men det blev nog inte helt rätt det heller?
  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo du gjorde helt rätt eftersom syftet var att ge marim ett poäng. Att marims hjälp kom som ett meddelande till dig torde bero på att du i dina inställningar hade bevakning av den här tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, mbgtmari säger:

Jo du gjorde helt rätt eftersom syftet var att ge marim ett poäng. Att marims hjälp kom som ett meddelande till dig torde bero på att du i dina inställningar hade bevakning av den här tråden.

Tack mbgtmari, det låter bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jag har alltid fått minst 25% av mejlen som spam. Frågade E-Forum om detta och Cecilia svarade att jag kunde kolla i spamlådan och där fanns mejls. Detta är också ett tag sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...