Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Open office


Wilhelm 888

Rekommendera Poster

Jag har skrivit ett antal dokument i Open office  gratisprogrammet jag använt i många år

Det har fungerat bra hittills men när jag nu skall öppna dokument kommer det upp reklam för Microsoft office  och

det går inte att ta bort och inte se mitt dokument

Tacksam för tips

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har Windows 10 avaktivera då "Skaffa Office" eller vad det nu står:

Start > Inställningar > System > Meddelanden och åtgärder > Aviseringar > Få meddelanden från appar och andra avsändare > Få meddelanden från dessa avsändare

https://www.howtogeek.com/226321/how-to-disable-the-“get-office”-notifications-on-windows-10/

 

Se också till att du har senaste versionen av OpenOffice, dvs 4.1.5

https://www.openoffice.org/sv/

 

Ladda ner hela paketet och spara i Hämtade filer. (Du ska alltså inte försöka uppdatera OpenOffice inifrån ett writer dokuments Hjälp > Om för då kommer du bara att få se att du redan har den senaste versionen, vilket inte stämmer. Version 4.1.5 släpptes den 30 december så den är ju pinfärsk.) Stäng din webbläsare,  dubbelklicka på den nedladdade filen och följ instruktionerna du får, att du inte ska ha några andra appar/program igång t ex.  (Open Office byter ut dina gamla filer mot de nya.)

 

P.S. Om detta löser problemet klicka då på bocken till vänster om min avatar i detta inlägg - hovrar man över den ser man Markera detta som bästa lösning.

5a4a246798b32_Lsning.PNG.2b382e91c9e56ef25b9ddfe6ec39d632.PNG

Markera lösningen bör du förresten också  göra i ditt ämne Adobe Flash Player. Där är det bocken vid ditt eget inlägg du bör markera eftersom det var du själv som kom på lösningen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det svar jag fick var för komplicerat för mig och vad jag förstår så blir det en betalvariant som jag inte vill ha

Har dock uppdaterat Open office till senaste men det blev inte bättre

Varför blir mitt Open office utsatt för detta   Har ju fungerat bra förut. Dåligt sätt att försöka sälja.

Har testat att öppna och skiva ett nytt dokument och det gick bra men saknar mina gamla

Det borde finns andra gratis att använda ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att du "saknar dina gamla"? Har dina gamla writerdokument försvunnit?

 

Du har väl Windows 10? Jag gav dig en länk för att jag tycker själv att det blir tydligare om man får se bilder (och så slipper jag ta egna bilder av hur det ser ut i min dator). Vad är det som är otydligt i detta tillvägagångssätt?

Klicka på Start (windowsflaggan nere till vänster på ditt skrivbord), klicka på > Inställningar (kugghjulet) > System Välj> Meddelanden och åtgärder > Aviseringar > Få meddelanden från appar och andra avsändare > Få meddelanden från dessa avsändare

 

Står det Microsoft Office eller något liknande på någon app? Sätt då denna app på Av. Du vill ju inte ha meddelande från denna app. Alla appar eller avsändare du inte vill ha meddelanden (eller reklam) från ska stå på Av och inte på På.

 

Har din dator en provversion av Microsoft Office föreslår jag att du avinstallerar den om det nu är den som spökar. Open Office tillåter inte reklampopups i sina dokument varken från Microsoft eller från någon annan ordbehandlare. Jag har aldrig tidigare hört talas om någon som råkat ut för detta.

 

Om du vill avinstallera ett program så är det som vanligt i Kontrollpanelens Program och funktioner man gör detta.

tryck Windowsflagga + Pause på ditt tangentbord så får du upp Kontrollpanelen - startsida. I sökrutan där skriver du Appar. Då får du upp Program och funktioner med underrubrikerna Avinstallera ett program, Ändra eller ta bort ett program osv

5a4aae486b685_W10Kontrollpanelenprogram.thumb.png.e7d20d0eedb8381973fad59951ce2624.png
Tryck på lämplig underrubrik för att se om du har någon Microsoft Office-version bland dina program.

 

En tanke slår mig: Har du fått in något skräpprogram i datorn? Varken Microsoft eller Open Office skickar med sådana när man laddar ner från deras egna sidor men du kan ju ha fått något reklamprogram, s k adware, i samband med nedladdning av något annat program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Wilhelm 888 säger:

Det svar jag fick var för komplicerat för mig och vad jag förstår så blir det en betalvariant som jag inte vill ha

 

Vilken del var för komplicerad?

Betalvariant av vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för Era svar

Bifogar här två skärmklipp så Ni ser hur det blir

Den första bilden tar jag bort och då ser det ut som den andra bilden

När jag tar bort dessa sidor ser jag inte mitt Open office dokument

Har jag fått virus i datorn eller är det jag som inte förstår hur man gör ??

 

Skärmklipp  word.PNG

word 2.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut som Microsoft-reklam för deras Office-program.

Pröva med att följa det som mbgtmari har skrivit en gång till, välj själv om du vill följa webbsidan https://www.howtogeek.com/226321/how-to-disable-the-“get-office”-notifications-on-windows-10/ eller det som hon skrev igår kväll:

Citat

Klicka på Start (windowsflaggan nere till vänster på ditt skrivbord), klicka på > Inställningar (kugghjulet) > System Välj> Meddelanden och åtgärder > Aviseringar > Få meddelanden från appar och andra avsändare > Få meddelanden från dessa avsändare

 

Står det Microsoft Office eller något liknande på någon app? Sätt då denna app på Av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du än gör aktivera INTE Microsoft Office!

PC för Alla visar här en panel ("tile" på engelska)som det står Skaffa Office på och beskriver vad man kan göra med en panel om man högerklickar på den.

 

Hos mig är flesta panelerna bredvid Startmenyn borttagna och de jag velat behålla har jag förminskat. Så här ser det ut hos mig om jag högerklickar på en av de få kvarvarande panelerna:

5a4b8ea54548b_PaneleriStartmenyn.png.f22ccada00e1124c92a262afe719b1a7.png

Jag raderade det som står under Utforskaren eftersom det var en version av Microsoft Office som jag faktiskt har och använder ibland. Det är dock inte den senaste versionen. Någon reklam från Microsoft om att skaffa den senaste versionen får jag inte men så har jag inte heller klickat på någon Skaffa Office-panel.

 

Se också "Stäng av de levande panelerna" här:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634220/windows-10-dolda-funktioner/sida/8/skraddarsy-start-menyn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎01‎-‎02 på 11:17, Cecilia säger:

Ser ut som Microsoft-reklam för deras Office-program.

Pröva med att följa det som mbgtmari har skrivit en gång till, välj själv om du vill följa webbsidan https://www.howtogeek.com/226321/how-to-disable-the-“get-office”-notifications-on-windows-10/ eller det som hon skrev igår kväll:

 

Hej Cecilia. Jag har gjort som Du skrev men det hjälper inte.

Jag startade upp en gammal dator och som tur var fanns mina dokument där och det fungerade med Oppen office i den datorn. Jag kopierade dokumenten till en USB pinne

I min nya dator rensade jag bort dokumenten. Avinstallerade Open office med Revo uninstaller och tog bort allt där som hörde till Open office

Startade USB pinnen med dokumenten och kopierade dom till datorn. 

Hoppades att slippa se reklamen för Word.....men icke .  Det är precis som förut  med Word som hindrar Open office

Finns det något mer jag kan göra eller är min dator infekterad av Word?   Har virusprogrammet ESETNOD32

som jag hoppades skulle skydda datorn.

Wilhelm888

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kunde enkelt avinstallera detta genom att öppna Start. Klicka på Skaffa Office och avinstallera. Efter detta har det aldrig dykt upp 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för tips

Var hittar jag   Skaffa office  som Du nämner ?

Menar Du det som finns bland apparna och heter Mitt office ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-01-02 på 15:03, mbgtmari säger:

PC för Alla visar här en panel ("tile" på engelska)som det står Skaffa Office på och beskriver vad man kan göra med en panel om man högerklickar på den.

Om du klickar på det understrukna ordet "här" kommer du till den här sidan med skärmbild

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.644049/snabbtips-anpassa-startmenyn-i-windows-10

På bilden syns

Ta bort från Start        |Skaffa Office|
Ändra storlek
Stäng av levande panel
Fäst i Aktivitetsfältet
Avinstallera

 

Det verkar som om du bara skummar eller inte orkar läsa det jag skriver, för först när någon annan upprepar något av det jag skrivit, uppfattar du det som ett tips. Jag har försökt vara tydlig, men uppenbarligen har texten blivit för lång och motbjudande. Inte har det hjälpt att jag styckeindelat den heller. :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bifogar här vad jag får upp i datorn när jag klickar på" här"   vad gör jag sedan   finns inget att klicka på?  Ber om ursäkt att jag inte förstår men en mycket gammal man har svårt i den digitala världen.

 

5a4e68f9ae374_Skrmklipp123.thumb.PNG.932071627afe10ea4bd28ac38ef09848.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför talade du inte om att du fick upp en reklamlänk i stället för PC för Allas artikel när du klickade på "här"?

 

Jag har självklart inte bakat in någon reklam utan enbart förkortat länken på sedvanligt sätt. Det är mig en gåta varifrån din reklam kommer.  Jag har svårt att tro att det är reklam som PC för Alla har här på Eforum. Reklamen hänvisar ju till någons hemsida och "nya flik".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Wilhelm 888 säger:

bifogar här vad jag får upp i datorn när jag klickar på" här"   vad gör jag sedan   finns inget att klicka på?  Ber om ursäkt att jag inte förstår men en mycket gammal man har svårt i den digitala världen.

 

 

Hej Wilhelm!

 

Får du ofta upp den typen av reklam på ett sätt som du inte förväntar dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte minnas att det hänt förut. Alternativt lämnar jag datorn till service eller inte använder Open office. Det kanske finns annat liknande gratisprogram jag kan ladda ner

59 minuter sedan, mbgtmari säger:

Varför talade du inte om att du fick upp en reklamlänk i stället för PC för Allas artikel när du klickade på "här"?

 

Jag har självklart inte bakat in någon reklam utan enbart förkortat länken på sedvanligt sätt. Det är mig en gåta varifrån din reklam kommer.  Jag har svårt att tro att det är reklam som PC för Alla har här på Eforum. Reklamen hänvisar ju till någons hemsida och "nya flik".

Problem började innan jag gick in på PC för alla och frågade om hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet ligger inte i OpenOffice utan det är ju Microsoft som har kidnappat filändelserna som dina dokument har.

 

Om du klickar på Startknappen (flagg/Windows-knappen) i nedre vänstra hörnet ser du då till något som heter "Skaffa Office"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller reklamen du fick bör du akta dig för From Doc To PDF. Har du redan installerat denna toolbar? Har du det så förklarar det varför du får icke önskad reklam.

https://support.mozilla.org/sv/questions/1181486
 

Vilken webbläsare använder du? Google Chrome, Mozilla Firefox, Internet Explorer eller någon annan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör kanske skanna datorn med något annat program än ditt antivirusprogam. Testa att ladda ned https://www.malwarebytes.com/adwcleaner/ och kör detta. Det kanske hittar något. Sedan kan du från samma webbplats även ladda ned Malewarebytes och installera. Det kommer att jobba tillsammans med ditt antivirusprogram. Båda dessa program är från betrodda leverantörer och är erkänt bra program. De är gratis, men Malewarebytes kommer att köras i fullversion under en period, varefter det går över i en "snikvariant" om man inte betalar.

Malewarebytes hittar du här. https://www.malwarebytes.com Välj den gröna knappen om du inte vill betala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Cecilia säger:

Problemet ligger inte i OpenOffice utan det är ju Microsoft som har kidnappat filändelserna som dina dokument har.

 

Om du klickar på Startknappen (flagg/Windows-knappen) i nedre vänstra hörnet ser du då till något som heter "Skaffa Office"?

Kan inte se  "skaffa Office"  bara stora rutor typ appar eller vad det kallas. Ser även listan på appar

I den listan finns inget "skaffa Office"

Undrar var "skaffa Office" skulle synas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Skaffa Office" kan även vara en av fyrkanterna (apparna) som syns när du klickar på Start-knappen.

 

Sen vore det kanske bra att se hur det ser ut här:

Start-knappen - Inställningar

Appar

Standardappar (till vänster)

Välj standardappar efter filtyp (till höger)

Skrolla ner till filtypen .doc (eller vad nu dina dokument har för filändelse)

Vad står det då till höger om den filtypen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant sökning

hittade  Word 2016

klickade på den och tre fyrkanter kom fram   en som jag tror är Open office (fåglar)

dessutom Word 2016

och Sök en app i Store5a4fa5bf2f129_openofficeproblemfredag5jan.thumb.PNG.8500a2765ee7e420f98b8afe14322dde.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har tydligen redan använt dig av Microsofts provversion. Hursomhelst så bör du leta upp och avinstallera alla Word 2016 i Program och funktioner.  Kontrollpanelen > Program och funktioner

 

Du har förmodligen också råkat klicka på att .odt, dvs Open Office Writer-dokument, ska öppnas med Microsoft Word. Ändra till att .odt alltid ska öppnas som .odt, dvs med Open Office !

 

Jag upprepar det jag skrev i mitt andra inlägg (på första sidan i denna tråd): "Om du vill avinstallera ett program så är det som vanligt i Kontrollpanelens Program och funktioner man gör detta.

 

tryck Windowsflagga + Pause på ditt tangentbord så får du upp Kontrollpanelen - startsida."

 

Gå gärna tillbaks till det inlägget och läs det igen. Klickar du på skärmbilden där blir den större och mer läsvänlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Wilhelm 888 säger:

Intressant sökning

hittade  Word 2016

klickade på den och tre fyrkanter kom fram   en som jag tror är Open office (fåglar)

dessutom Word 2016

och Sök en app i Store

Att bara avinstallera Microsoft Office (Word 2016 osv) som mbgtmari skriver kanske inte kommer att återställa valet av standardapp för dokumenten och i så fall kan du ställa in det så här:

 

Start-knappen - Inställningar

Appar

Standardappar (till vänster)

Ange standardappar (till höger)

Leta reda på OpenOffice i listan som kommer upp och klicka sen på antingen Ange det här programmet som standardprogram eller Välj standardinställningar för programmet. Det första kommer att sätta OpenOffice som standardprogram (standardapp) för alla sorters filer som programmet kan hantera medan det andra låter dig välja vilka filtyper som programmet ska ta hand om. Det första har nackdelen att även sånt som t ex .txt, som normalt öppnas i Anteckningar, nu kommer att öppnas i OpenOffice.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...