Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar plötsligt om


Vattentornet

Rekommendera Poster

Den senaste månaden, förmodligen efter uppdateringen av Windows 10 till version 1709, startar min dator om plötsligt utan att ge ett varningsmeddelande. Detta sker när jag håller på och jobbar med något eller när jag tillfälligt lämnat datorn. Alla program stängs alltså bara av precis som om strömmen gått. Ytterst irriterande! Jag har ofta både mailprogram, släktforskarprogram och typ Google kalender öppet.

 

Och jag vet ju förstås inte om det är Windows 10:s fel eller om själva datorn mår dåligt (stationär dator köpt maj 2016).

 

Någon som varit ute för samma sak? 

 

Tips på vad man kan göra för att hindra detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I win 1o kan du enkelt ångra en uppdatering - gör det och se om datorn blir normal.

Sedan kan du ju hämta uppdateringen igen och se om installationen lyckas denna gång. I övrigt finns det flera orsaker till problemet ... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Det är ju den stora uppdateringen Windows 10 Fall Creators Update som jag misstänker. Då måste jag väl i så fall ta bort även de uppdateringar som sedan gjorts på Win 10 1709? 
Det står att man kan schemalägga tiden för automatiska uppdateringar för att slippa råka ut plötslig omstart, men det fungerar inte, dvs datorn startar om igen i alla fall utan att ge meddelande i förväg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Vattentornet säger:

Det är ju den stora uppdateringen Windows 10 Fall Creators Update som jag misstänker. Då måste jag väl i så fall ta bort även de uppdateringar som sedan gjorts på Win 10 1709? 
 

Nej, det behöver du inte. När du rullar tillbaka till Creators Update försvinner inte bara Fall Creators Update utan även uppdateringar du gjort sedan du installerat den. Jag talar av erfarenhet för jag har nämligen gått tillbaka till Creators Update. Så här gör man:

https://pureinfotech.com/uninstall-windows-10-fall-creators-update

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad har du för dator: stationär elelr laptop, fabrikat och modellbeteckning?

 

Jag föreslår att du kontrollerar dina systemfiler, för detta är inte rätta vägen att gå att behöva gå tillbaks till en äldre version.

Något står inte rätt till med din dator!

 

Se detta:  Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkert läge på Windows

 

Kan det vara drivrutinsproblem?

Ibland kan det vara så att efter en större uppgradering kan man behöva ominstallera sin grafikdrivrutin och senaste hämtar du direkt från tillverkaren. AMD, Nvidia eller Intel® Driver & Support Assistant

Beroende på vilken grafik du har.

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattentornet

Jag har en snart två år gammal stationär HP dator 550-121 no med Windows 10. Och den senaste stora uppdateringen av Windows 10 Home, Windows 10 Fall Creators Update, gjordes i mitten på december tror jag. Det finns en inställning på Windows Update där man kan ange vilka tider man normalt använder sin dator (sk. aktiva timmar) för att inte få kontroller om det behövs nya uppdateringar. Tidigare hade jag detta inställt på kanske 0800-2200, men nu har jag ändrat detta till 0800-1100 och har plötsligt idag fått ett meddelande ca 11.50 om att en omstart för uppdatering skulle ske om jag inte uppgav en lämplig tid för detta.  Så jag stängde ner mina öppna program och tryckte på OK för omstart och så skedde den, tog väl ca 15 minuter för uppdatering och sedan startade den om. Men när jag kollar på Windows update efteråt syns där ingen uppdatering med dagens datum trots att det stod så på bildskärmen. Får jag bara meddelande först kan jag ju hinna spara filer som är känsliga för plötslig omstart. Men jag förstår inte vitsen med att Microsoft ska göra kontroller på alla datorer med Windows 10 Home varenda dag! Det borde ju räcka att det sker när de verkligen har en uppdatering på gång, eller hur? 

 

Dina tips om kontroll av systemfiler etc. verkar vara lite för avancerat för mig. I värsta fall får jag kontakta HP. Men jag ska kolla grafikdrivrutinen! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Vattentornet säger:

Jag har en snart två år gammal stationär HP dator 550-121 no med Windows 10. Och den senaste stora uppdateringen av Windows 10 Home, Windows 10 Fall Creators Update, gjordes i mitten på december tror jag. Det finns en inställning på Windows Update där man kan ange vilka tider man normalt använder sin dator (sk. aktiva timmar) för att inte få kontroller om det behövs nya uppdateringar. Tidigare hade jag detta inställt på kanske 0800-2200, men nu har jag ändrat detta till 0800-1100 och har plötsligt idag fått ett meddelande ca 11.50 om att en omstart för uppdatering skulle ske om jag inte uppgav en lämplig tid för detta.  Så jag stängde ner mina öppna program och tryckte på OK för omstart och så skedde den, tog väl ca 15 minuter för uppdatering och sedan startade den om. Men när jag kollar på Windows update efteråt syns där ingen uppdatering med dagens datum trots att det stod så på bildskärmen. Får jag bara meddelande först kan jag ju hinna spara filer som är känsliga för plötslig omstart. Men jag förstår inte vitsen med att Microsoft ska göra kontroller på alla datorer med Windows 10 Home varenda dag! Det borde ju räcka att det sker när de verkligen har en uppdatering på gång, eller hur? 

 

Dina tips om kontroll av systemfiler etc. verkar vara lite för avancerat för mig. I värsta fall får jag kontakta HP. Men jag ska kolla grafikdrivrutinen! 

 

Det kom en uppdatering idag. Jag har också fått den, så det är inget konstigt med det. Den finns med i Uppdateringshistorik.

 

Det där med "Aktiva timmar" tror jag att du har missförstått. Det har inget med kontroll av uppdateringar att göra. Detta sker oavsett vilka tidsintervall du anger. Aktiva timmar betyder att inom det tidsintervall som man anger kommer datorn inte att starta om ifall en uppdatering kräver det.

 

Sätter du tiden till 08.00-11.00 betyder det att datorn får starta om alla tider på dygnet utom mellan 08.00-11.00. Alltså helt normalt att du fick meddelande om omstart 11.50.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det kan man inte lita på tyvärr. Idag startade datorn om redan 10:15, dvs. ca 15 minuter efter jag startat datorn, som har en inställning på aktiva timmar mellan 10 och 14.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syns det i Uppdateringshistoriken att det var på grund av en uppdatering som omstarten skedde idag?

Det finns ju andra anledningar, t ex överhettning och systemfel, som gör att datorer startar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget om någon uppdatering idag, bara att datorn är kontrollerad.

Alla uppdateringar utom en verkar ha gått bra. Men den 12 januari var det en misslyckad drivrutinsuppdatering:

"Intel - net- 10/1/2017 12:00:00 AM 18.33.9.3

Installationen misslyckades ‎2018-‎01-‎12-0x800705b4".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Vattentornet säger:

Det kan man inte lita på tyvärr. Idag startade datorn om redan 10:15, dvs. ca 15 minuter efter jag startat datorn, som har en inställning på aktiva timmar mellan 10 och 14.

 

OK, men varför har du så kort tidsintervall för aktiva timmar? Jag har satt 09.00-23.00. Mina datorer har aldrig överraskat mig med en oväntad omstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Vattentornet säger:

Det finns inget om någon uppdatering idag, bara att datorn är kontrollerad.

Alla uppdateringar utom en verkar ha gått bra. Men den 12 januari var det en misslyckad drivrutinsuppdatering:

"Intel - net- 10/1/2017 12:00:00 AM 18.33.9.3

Installationen misslyckades ‎2018-‎01-‎12-0x800705b4".

Kör felsökaren för krascher:

Inställningar - Uppdatering och säkerhet - Felsök - Blå kraschskärm

 

Stäng av omstart vid systemfel:

Kontrollpanelen  - System - Avancerade systeminställningar

Inställningar under Start och återställning

Ingen bock framför Starta om automatiskt

 

Om det gäller en stationär dator är detta en bra guide för hur man tar bort damm: https://eforum.idg.se/topic/335021-ta-bort-damm-i-en-stationär-dator/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller de aktiva timmarna Vertpre, så hade jag från början något i samma stil som du. Då hoppades jag att jag skulle få färre omstarter om jag minskade på de aktiva timmarna. Men då kan jag kanske återgå till lite fler aktiva timmar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Glöm tillsvidare allt om att skjuta upp uppdateringarna, för detta är inte en lösning på problemet.

Bättre att ha allting påslaget så som det skall vara, så blir det enklare att felsöka från början och sedan ev. stänga av en sak i taget.

 

I mitt tidigare inlägg ovan Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkert läge på Windows

så är inte detta alls så besvärligt eller svårt, bara man tar det lugnt och ingenting kommer att gå sönder om du gör fel. Inga problem.

Börja med detta och återkom.

Mvh :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Flyfischerman för alla tips. Jag ska testa din Guide senare även om det verkar komplicerat för mig. Men jag ger inte upp!

 

Nu måste jag pausa alla försöken att slippa omstart och jag återkommer om två veckor, då jag förhoppningsvis får lite nya krafter att fixa datorn efter min semester. Vi hörs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten HP Pavilion 550-121 har en AMD processor och där har det tidigare varit problem med just Windows update säkerhetsuppdateringar för det sk. Spectre säkerhetshålet.

 

Microsoft har tillsammans med AMD släppt en helt ny Windowsuppdatering (2018-01-17) för enbart vissa typer av AMD processorer där det varit problem (kanske din ingår där?) och heter KB4073290

Och kan hämtas direkt här: https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB4073290

Jag föreslår att du börjar med att hämta hem (kan ta lite tid) och installera denna. Avbryt inte processen när den väl startat, ha nätsladden inkopplad på laptopen och följ anvisningarna på bildskärmen.

 

Sedan när allt är klart och datorn omstartad, testa Windows update igen.

Mvh :thumbsup:

 

Ps. Jag har själv haft problem med Windows update på en annan dator med en gammal AMD professor (AMD Athlon 64 X2 5800+) och där Windows överhuvudtaget inte gick att boota upp.

Jag blev till sist tvungen att efter många om och men pausa alla Windowsuppdateringar på den maskinen - tills i förrgår.

För mig ordnade sig biffen omedelbums när jag körde in denna Microsoft KB4073290 direkt från Microsoft update catalog sajt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och om den inte hittade några men ändå letade så är allt OK.:thumbsup:

Se till att du stänger av Windows update Paus (om du tidigare pausat alla Windows uppdateringar), så att du hädanefter automatiskt får in alla nödvändiga Windows uppdateringar.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Vattentornet

Ack ja, efter många om och men är nu mitt problem med omstarter löst. Trots en massa goda råd, tack alla!, hjälpte inget utan det höll på hela våren. Inte förrän Windows 10s nya stora uppdatering i slutet av april kom upphörde detta. Men jag känner mig lite luttrad, så det är väl bäst att säga att hittills inga problem med den senaste stora uppdateringen 1809.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...