Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet för gäster


stjo57

Rekommendera Poster

Jag hyr ut ett rum (Airbnb) och då ingår det för gästen en Internetuppkoppling. Normalt sett är det inga problem men jag har märkt att när jag har unga killar som gäster så gå det ofta åt mycket data, förmodligen för att man använder sig mer av Youtube, streamingtjänster etc. Det är inte bra eftersom jag har ett tak i min datamängd per månad och det har hänt ett par gånger nu att jag har fått köpa till data och då försvinner hela förtjänsten på uthyrningen för just dom gästerna.

Min fråga är: Finns det något enkelt sätt att styra detta? Att t.ex. tilldela gästen en viss datamängd beroende på hur lång tid de hyr? Eller något annat bra sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan gå eventuellt. Denna artikel föreslår en speciell programvara till din router, eller en extra router. Dom beskriver inte hur du kan begränsa datormängden, men jag tror att om du sneglar på QoS inställningar så borde du kunna begränsa bandbredden till det nätverk du sätter upp för din gäst. Hittade ingenting som säger hur man ställer in ett tag för datormängden.

 

Men ju långsammare nät, desto mindre data brukar man plocka ned. Youtube streamar ju med lägre kvalité om den märker att det går långsamt, netflix lika så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, .M säger:

Det kan gå eventuellt. Denna artikel föreslår en speciell programvara till din router, eller en extra router. Dom beskriver inte hur du kan begränsa datormängden, men jag tror att om du sneglar på QoS inställningar så borde du kunna begränsa bandbredden till det nätverk du sätter upp för din gäst. Hittade ingenting som säger hur man ställer in ett tag för datormängden.

 

Men ju långsammare nät, desto mindre data brukar man plocka ned. Youtube streamar ju med lägre kvalité om den märker att det går långsamt, netflix lika så.

Jag kanske bör tillägga att jag har ett mobilt bredband och inte alls några sådana routrar som i artikeln utan en högst beskedlig liten dosa.
Begränsa bandbredd? QoS inställningar? Alltså....jag är INTE insatt i sånt här och det därför söker jag efter ett ENKELT sätt om det nu finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att du hyr ut ett rum för denna verksamhet och du själv har detta enklare bredband med Wifi för eget bruk, och du tillåter att dina kunder får använda det också, ingår alltså i priset, om du inte har utrustning för att kunna vid behov strypa datamängden för dina gäster, och du inte har ekonomi för det, så kan det kanske vara läge att öka rumspriset, så du får mer pristäckning än vad du har idag.

 

Annars kanske du får börja fundera på att skaffa vanligt bredband, så du bättre kan styra detta. Att begränsa bandbredd för ett enkelt mobilt bredband är inte så sätt.

 

Vad har du för mobilt bredband idag, vad heter den lilla router du har nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Laso säger:

Problemet är att du hyr ut ett rum för denna verksamhet och du själv har detta enklare bredband med Wifi för eget bruk, och du tillåter att dina kunder får använda det också, ingår alltså i priset, om du inte har utrustning för att kunna vid behov strypa datamängden för dina gäster, och du inte har ekonomi för det, så kan det kanske vara läge att öka rumspriset, så du får mer pristäckning än vad du har idag.

 

Annars kanske du får börja fundera på att skaffa vanligt bredband, så du bättre kan styra detta. Att begränsa bandbredd för ett enkelt mobilt bredband är inte så sätt.

 

Vad har du för mobilt bredband idag, vad heter den lilla router du har nu?

Jag har mobilt bredband från Tre och routern heter Huawei och jag tror att modellen heter E5575

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, stjo57 säger:

Begränsa bandbredd? QoS inställningar? Alltså....jag är INTE insatt i sånt här och det därför söker jag efter ett ENKELT sätt om det nu finns.

Det finns sällan enkla sätt att pyssla med nätverk. Dom har en egenhet att vara knepiga. Och om du ska erbjuda en sådan tjänst för dina gäster så är det nog något du måste sätta dig in i.

 

Jag hade en gång i tiden en d-link router som man kunde ansluta ett 3g-modem till via usb. Så Du borde kunna flytta simkortet från din Huawei och sätta i ett vanligt litet 3g/4g modem och ansluta modemet till en riktig router där du har fler möjligheter till inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju en mycket enkel s.k router för mobilt bredband, som du i nuläget inte kan göra så mycket med tyvärr.

Tror att antingen får du höja rumspriset för att kompensera dina omkostnader, eller så får du investera i ett bättre vanligt fast bredband, så du får en mer normal router, där du kan använda ett gäst wifi, där du även kan bestämma hur kunden ska kunna använda detta wifi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...