Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpte en nyare bil som julklapp till mig själv.


Gäst
 Share

Rekommendera Poster

En Peugeot 107 auto från 2010. Bra på alla sätt tycker jag nu efter 150 mil av pendlande till jobbet 4 mil bort. Liten men naggande god är mitt betyg. Diggar det lilla formatet och de låga kostnaderna efter att ha kört bensintörstiga gamla Saabar i många år. 7 200 mil och fullservad. Jodå allt fungerar inkl ac:n. 

FB_IMG_1514582685302.jpg

5896644453.jpg

5851748030.jpg

5821618417.jpg

5830737729.jpg

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Optimal för nutida fickparkeringar.

 

Någon mer än jag som reagerat på hur smala parkeringsrutorna är?

Varför är alltid parkeringsrutorna så smala, att man inte kan öppna dörren utan att riskera att slå i nästa bil?

Och därmed oerhört besvärligt med att kliva i och ur.

 

Endast om man åker på ICA Maxi och deras Familjeparkering (Östersund) med extra stora parkeringsrutor kan man öppna sin bildörr helt.

En sådan bil verkar vara perfekt för parkering, även om jag inte gillar parkeringsrutornas storlek rent generellt.

Om det är en sak USA skall ha beröm för (förutom månlandningen), så är det just parkeringsrutornas storlek.

Hehe :)

 

Ps. Så här parkerar man i Uppsala med en sådan bil:
Bilderna är tagna av mig 2015--04-24
 

2015-04-24 13.09.45.jpg

2015-04-24 13.10.08.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

150 mil och mer där till nu och jag är imponerad över denna lilla bil. 3 cylindrar och 68 hk låter inte mycket men för normal körning så räcker det. 3 000 varv i 110 är inte alls högt med tanke på 998cc, tre cylindrar och 68 hk. Jag kan hålla 130-140 på motorvägen utan några problem om jag vill. Automatlådan tycker jag är helskön. I 130 och det går kraftigt uppför så växlar lådan ner till fyran för att orka hålla 130 även uppför. Jodå bilen pinnar uppför utan problem.

 

Nu kör jag inte så normalt utan håller hastigheterna för det mesta men det går att hålla det "höga tempot i vänsterfilen" på motorvägen även med denna bil. Kör 16 mil varje dag blandat på motorvägen och på 80-vägar och lite i stan. En fantastisk liten bil med låga ägandekostnader.

 

Jag körde Saab 9-5 i många år innan men saknar dem inte alls trots den högre komforten och de mer potenta motorerna med uppåt 240 hk och turbo. Kostnaderna saknar jag absolut inte! 

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

3 600 mil senare så började kopplingen att slira vid 10 800 mil. Så det blev Peugeot i Hässleholm som fick riva ner och kolla. Jo de gjorde det och fotograferade felet och skickade bilderna till Folksams tekniker. Jodå det var minsann packboxen i växellådan som läckte olja ut på kopplingen. Folksams försäkring stod för reparationen på 15 233 kr. Ny packbox och ett helt nytt kopplingspaket har jag nu. Självrisk på 1 500 kr fick jag betala. Försäkringens maskinskadegaranti gäller 10 år/12 000 mil. 9 år och 10 800 mil hade bilen rullat. Glad att jag verkligen kollade upp vilken försäkring jag skulle välja när jag köpte bilen 8 år gammal för ett år sedan för annars hade jag stått här med en skyhög räkning då andra bolag har max 10 000 mil och ofta bara 8 år.

Bilen har en automatiserad manuell växellåda med samma torrkoppling som i en manuellt växlad bil.

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist att höra.

Kanske den bilen, som ju var billig från början du får räkna med inte har samma kvalitet och livslängd som andra lite dyrare bilar?

Fast om man skall se saken krasst: vilken bil idag kan anses som ett bra köp egentligen?
Du åker nog i alla fall på bland dom billigaste.

 

Det handlar mera om vilken driftkostnad man har: 5000 mila service, 10 000 mila service (7000:- stoppar väl inte) och sedan brister en elektronisk givare på stötdämparen bak på en Volvo XC 90 - kostar 15 000:- på verkstad att byta stötdämpare bak.

 

På vissa bilar skall kamremmen bytas var 15 000 km. Service kostnad: c:a 7000:- Tex. vissa modeller av Audi och där kostar ett motorhaveri upp till 50 000:-

 

Bara att man rullat ut en ny bil ur bilhallen har man redan förlorat c:a 15-20% av bilens värde - och det innan man ens har kört hem den nya och fina bilen.

Räknar man totalt på vad en ny  bil kostar helt borträknat från all bränsleförbrukning: med försäkringar, bilskatt, bilens reducerade andrahandsvärde etc. så ligger man risigt till:  minimum c:a 150- 250:- milen. räknat på bilens medellivslängd och kan säljas om max 25 000 mil. (för en småpeng).

 

Själv åker jag begagnat.... ;)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Flyfisherman:

Trist att höra.

Själv åker jag begagnat.... ;)

 

Det är inte alls trist. Bilen är bättre nu än när jag köpte den och det för endast 1 500 kr. Helt nytt kopplingspaket. 

 

Jag köper och kör alltid begagnat jag också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Bosse-i-skogen:

Det är inte alls trist. Bilen är bättre nu än när jag köpte den och det för endast 1 500 kr. Helt nytt kopplingspaket.

Ja, så brukar jag också resonera. Att bilen är 1500 kr bättre.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ja, så brukar jag också resonera. Att bilen är 1500 kr bättre.

Snarare är det 15 023 kr bättre som jag bara betalde 1 500 kr av. Visserligen 11 000 mil nu mot 7 200 då jag köpte bilen men ändå. Då kopplingen tydligen är en svag punkt på dessa bilar så är det ju bra att ha en ny. Den gamla hade dock ett normalt slitage (och kanske för det är automat där kopplingsslitaget blir minimerat) men var oljeindränkt och därav bytet. 

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bosse-i skogen

Jag gillar ditt resonemang och ditt val av bil, men för allt i världen:  varför den avataren?

Nåja, han skrattar åtminstone...kanske lyckats lura The Dumspterfire...igen...

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Nu har min bil rullat 16 670 mil. Ca 9 000 mil med mig vid ratten. Vad som hänt sedan 7 200 mil då jag köpte bilen är försäkringsärendet tidigare i tråden, två hjullager på försäkringen och jag har bytt avgassystemet. Kör 16 mil varje dag med förbrukning på ca 0,58 vilket kan tyckas högt med 3 cyl, 996 cc och 68 hk. Men jag håller aldrig igen för att spara bensin utan jag "kör på" som jag kallar det. AC-knappen är nästan alltid intryckt även om jag inte behöver kyld luft utan mest för att luften i bilen känns behagligare även om jag har värmen på. Trampar på gasen, accelererar rätt så frisk och när det är glest med trafik på E22 kan jag bryta mot reglerna och köra "extra fort".

Körde en tank med 0,44 liter/mil men oj vad tråkig körning med toppfart på 75 och ett ständigt irritationsmoment för medtrafikanterna. Fordonsskatten är fortsatt 360 kr.

Redigerad av Bosse-i-skogen
stavfel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

OT Håller med Flyfisherman om din avatar. Du själv är betydligt snyggare än Nordkoreas diktator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...