Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AVG Antivirus FREE-appen slukar batteri


Aja

Rekommendera Poster

Jag har använt AVG antivirus FREE-appen i både surfplatta och mobil under många år utan några som helst problem. Men nu har den appen fått spader i min surfplatta. Med några dagars mellanrum tömmer den batteriet på några timmar samtidigt som plattan blir varm. Dessemellan håller den sig lugn. Jag trodde först att batteriet i min Samsung Galaxy Tab S var förbrukat, men det är bytt och problemet kvarstår. När jag avinstallerar AVG-appen så håller den laddningen som tidigare. När jag återinstallerat  appen så går det några dagar och sedan tömmer den batteriet. Jag har för vana att ladda plattan varje morgon och normalt är det då ca 60% kvar morgonen därpå. Men när AVG satt igång och förbrukat batteri är det tömt redan på eftermiddagen. Jag har motsvarande app i min mobil men där är det inget problem.

 

Tacksam för tips om vad detta kan bero på och om jag kan åtgärda problemet på något annat sätt än att avstå från appen. Vad finns i så fall för lämpligt gratisalternativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Jag har just installerat Avast. Är Bitdefender att föredra framför Avast?

 

Jag har även gogglat på AVG och ser att fler haft problem med att den appen slukar batteriet. Det konstiga är att den inte alls gjort det tidigare utan sedan ett par veckor och fortfarande funkar AVG utmärkt i mobilen utan att ladda ur den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Företaget bakom Avast köpte upp AVG-företaget för ett eller ett par år sen så de två programmen är nog rätt likvärdiga säkerhetsmässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett antal stapeldiagram för den intresserade finns här:

https://www.mrg-effitas.com/wp-content/uploads/2017/08/MRG-Effitas-Android_v7.pdf

 

Sedan kan respektive app erbjuda fler tjänster som kanske värderas högt. Det får man också titta på vid sitt val.

 

AV-Comparatives konstaterade att de flesta av apparna i sitt test inte drog mer än upp till 3% av batteriet i samband med ”vanligt” bruk av mobilen: https://www.av-comparatives.org/wp-content/uploads/2017/08/avc_mob_2017_en.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...