Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Märkliga saker om att ha vunnit och ha anseende i ens profil


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Blev lite brydd när jag gick in på min egen profil och ser detta: https://eforum.idg.se/profile/73434-flyfisherman/

1. Anseende? Känns diskriminerande. Har en ny medlem med ingen eller få poäng mindre anseende?

 

2: Vunnit antal dagar?

3: Du vann senast, sedan också ett datum

 

Vad är det för anseende man anses skall ha när det står i poängtavlan?

Vad är det för vinster man vunnit i en en tävling (och vilken tävling?) där man inte frivilligt deltagit?

Vad är detta för trams och vad betyder det?

 

Att vara på Eforum handlar väl inte om att vara med i en tävling om att vinna anseende!

 

Konstiga saker i ens profil_1.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anseende är en synonym till rykte (som väl användes i föregående Eforum-version) och avser förstås vad man har för anseende eller rykte i Eforum. Ju fler som anser att ens inlägg är bra, dvs man får gillande eller tack (poäng) på dem, desto bättre anseende/rykte har man.

 

Många tycker att det blir roligare att skriva bra inlägg när de kan få poäng för dem och kan bli den som får mest poäng under en dag. Även om det tydligen inte spelar någon roll för dig. Men vi är alla olika.

 

Den 3 december fick du fyra poäng som du kan se här: https://eforum.idg.se/leaderboard/?custom_date_start=1512255600&custom_date_end=1512341999

Det är väl något att vara glad över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag reagerar mot ordet anseende, vilket kan kan tolkas som diskriminerande.

Varför har en viss medlem ett högre sk. anseende än en annan?

Ordvalet är fullständigt korkat enligt min mening.

 

På Tom's Hardaware har man ett annat sätt att uppmuntra medlemmarna på, och detta i form av badge eller märken man tjänar in jmfr.

http://www.tomshardware.co.uk/community/profile

Men jag inser naturligtvis att detta inte fungerar på E-forum., men jag tycker ändå det är kul att ni testar något nytt!

Och tävlingarna, vilka tävlingar?

Mvh :huh:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag kan inte tycka att ordet anseende skulle vara värre eller mer diskriminerande än ordet rykte, men det kanske beror på var i landet man bor. Vill du att vi ska sätta upp en "poll" i Språkfrågor?

 

"Tävlingen" är topplistan som jag skrev om i sista stycket i mitt förra inlägg. Jag tycker det framgår av att det står "mest gillade innehållet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Cecilia säger:

Okej, jag kan inte tycka att ordet anseende skulle vara värre eller mer diskriminerande än ordet rykte, men det kanske beror på var i landet man bor. Vill du att vi ska sätta upp en "poll" i Språkfrågor?

 

"Tävlingen" är topplistan som jag skrev om i sista stycket i mitt förra inlägg. Jag tycker det framgår av att det står "mest gillade innehållet".

Menar du på allvar att ordet rykte skulle blivit bättre?

Jag anser att det inte skulle stått något som helst där, förutom poängen eller möjligen en kort text.

Tex. Bästa antal lösningar eller bästa antal... ja inte vad vet jag, men inte anseende eller ännu mindre rykte!

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi kanske lägga upp några förslag om vad detta ska kallas, och göra någon omröstning kanske, vet inte vad det ska kallas egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja lägg upp en poll i allmänna forumet så alla får vara med att rösta tycker jag.

Fast kanske först behöver vi några förslag och dessa kan ju läggas i denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att utifrån sina sammanlagda poäng ha ett rykte eller ett anseende är normalt på många forum oavsett vilket språk dessa forum är på. Jag förstår inte varför du Flyfisherman nu börjar diskutera och ifrågasätta det som vi redan har diskuterat i betan.  Anseende och rykte kommer alltid att vara synonymer och jag tycker inte din omröstning hör hemma i Språkforumet. Den hör hemma här. Du får väl själv lägga upp en omröstning eftersom du tycker det är så viktigt.

 

felix har ändrat det han har kunnat ändra på enligt våra önskemål. Vissa saker har han inte fått ändra på för Idg. So what? Jag tycker man kan vänja sig vid det mesta och jag kände faktiskt igen ett födelsedagsbarn för några dagar sedan, nämligen tophe.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Flyfisherman säger:

Menar du på allvar att ordet rykte skulle blivit bättre?

Jag är ganska säker på att ordet rykte användes i samband med poängen i föregående version av Eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja lägg ned det då.

Ingen fara, jag bryr mig inte vidare i detta.

 

mbgtmari:

Citat

...och jag tycker inte din omröstning hör hemma i Språkforumet. Den hör hemma här.

Lustigt att du säger: "att jag skulle sagt att detta skulle legat i Språkforumet", var har du fått detta i från?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev inte vem som sa det. Det var annars Cecilia som frågade dig om du tyckte att omröstningen borde ligga där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe ja vilket som, oavsett så bryr jag mig i inte även om det är hårklyverier på ord, mbgtmari.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...