Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel lägga ihop liknande artiklar och summera antalet


Sappelt

Rekommendera Poster

Hej!

Har ett problem då jag gärna skulle vilja få excel att slå ihop likadana rader och sedan summera antalet.

 

Jag har en E-handel och kopierar in allt vi sålt i ett excel dokument som jag sedan kan göra vår egna beställning ifrån.

Dock får jag sortera bort dubbletter och summera ihop antalet manuellt idag, vilket är mycket tidskrävande när det kan säljas 1000 artiklar om dagen.

 

Kolumn A = Artikelnamn. B= Artnummer C= antal

 

Då flertalet artiklar har samma namn men olika artikelnummer behövs dessa slås ihop på Artnummer och ej namn.

(Dem har samma namn då vi säljer styckvis med även lådvis)

 

Någon som har kolla på om detta ens är möjligt?

 

Bifogar hur det ser ut när jag klistrat in det, samt hur jag vill att det ska se ut.

All hjälp uppskattas.

 

 

Excel test.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, ta dig en titt på Pivottabeller. Fungerar som rapporter från en databas typ.

 

Där kan du lätt summera över art nr, tid/datum, namn, ort, säljare eller vad du nu har för data.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej igen.

Har bifogat en Excel fil med lite test data hur det kan se ut när jag klistrat in det i Excel.

 

Nu är denna bara på några enstaka artiklar dock.

 

Listan som jag kan få ihop kan lätt vara på 1000 rader.

så om det går att slå ihop dessa på någon smidigt sätt.

vad vi önskar är att alla likadana artiklar ska summeras ihop på en rad.

 

Sen efter det är ihop slaget så vill jag kunna plocka bort det atrikelrader jag avser beställa och övriga ligga kvar för att kunna fylla på med nya artiklar. 

(Det är inte häller alltid som jag beställer allting på listan tex om det bara är sålt 1 så kan jag spara det till nästa beställning.)

För att till nästa beställning kunna upprepa sorteringen.

Finns det något smidigt sätt att lösa detta?

 

Mycket tacksam för hjälp då detta tar många timmar av min arbetstid varje dag och sortera manuellt.

 

 

 

Test.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, en pivotrapport är ett bra sätt att sammanställa data.


Sedan skulle du kunna lägga till en kolumn i din tabell där du anger händelse, försäljning/inköp/beställning. Då kan du ganska enkelt, i din Pivot, räkna fram ett lagersaldo.

Lägg även på datum så har du en logg, du kan se hur mycket du sålt olika veckodagar, månader, kvartal osv.

Kanske även ett ordernummer...

 

Med listan formaterad som en tabell, som i filen jag bifogar, är det bara att uppdatera pivotrapport  och den uppdateras med alla nya data.

Kopia av Test.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jätte mycket. kommer underlätta.

Det ända som blir jobbigt nu är att pivottabellen är beroende av grunddatan.

Så jag kan inte på ett enkelt sätt bli av med dem raderna jag beställt i tabellen.

Den sammanfattar fint, men ska jag beställa hälften av saker tex, så ska andra hälften ligga kvar. då får jag rensa dem jag ska beställa från rådatan manuellt.

 

Självklart lättare än så jag jobbar idag.

Är jättetacksam.

 

Men finns det något sätt så att det bara är rådatan som slår ihop sig?

Då kan det ju ligga där i listan hur länge som, och det blir ännu mer lättjobbat :)

 

Tack för att du är grym.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett till exempel.

Lägger du som sagt även på datum för händelserna får du än mer kraft att göra saker.

OM du har en statisk lista av artiklar som kan säljas går det att lösa med formler även men pivot är trevlig iochmed att om du lägger till ny artikel kommer den in i pivot direkt. Med formler måste du skriva in din nya artikel manuellt och uppdatera formlerna.

 

Kopia av Test.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...