Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

C: Användare


Novisan

Rekommendera Poster

I Användare som finns under C. har jag flera konton. Som jag förstår så delas tex vissa dokument mellan användare.

Jag tycker ju att det ger onödigt mycket utrymme under C. eftersom jag har väldigt mycket dokument och bilder.

Jag har 1 anv.konto med admin. rättigheter som används vid tex nyinstallation av program och 1 konto som jag använder i stort sett  varje dag där jag lägegr bla dokumen,  bilder mm.

Kan man ändra så att dessa dokument och bilder inte delas till andra konton ?

Jag vill alltså bara ha 2 konton aktiva och i de övriga ska det vara 0 GB. Det är de 2 rödmarkerade som jag använder.

 

Image2.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig om att försöka flytta så mycket  som möjligt från C. 

Mail har för mig ett stort problem bl.a. tvånget att ha ett Microsoft konto för att överhuvudtaget kunna logga in. Det krävs i praktiken flera Outlook.com konton för att vara någorlunda säker på att kunna logga in Kan du inte logga in kan datorn inte användas. Det samma  gäller - verkar det som - att om din anslutning till internet faller bort så kan datorn inte användas ens för off-line arbete som är den för mig vanligaste verksamheten.  Med den förra versionen av Windows gick detta bra. Under de hemska månaderna augusti - september som då  dator var kapad och tidvis helt blockerad  Detta gällda mina datorer och våra två mobiler. Min hustrus dator var något mindre drabbad. Men hela tiden kunde jag använda datorn off-line men med full övervakning som jag delvis ibland kunde utnyttja för min egen del. 

 

Idag känns det helt annorlunda när man bara är övervakad på ett anständigt sätt och dessutom behandlad på ett ytterst vänligt sätt av supporten - högsta betyg från min sida.

 

Mitt nu största problem handlar om eposten. Jag har tre aktiva outlook.com konton och ett konto med Comhem.se genom Microsoft. Det fungerar men dåligt eftersom Microsofts nya mailsystem inte är helt kompatibelt med comhems krav. Det går inte att skicka stora filer eftersom kapaciteten inte klarar det som jag uppfattat det. Jag måste byta typ av anslutning som kräver fungerar och det kan jag göra med ett t.ex. Hotmail-konto. En sådan lösning ger mig återställning av mina 8 GB mail och de inställningar som jag hade för 6 månader sedan. Dessutom hade hela min adresslista återställts - men den har jag återställt själv på annat sätt och det rör sig om över 200 poster.

Detta motiverar ju också varför det var så viktigt att alla data sparades på någon annan plats än på C och det var lätt gjort med gamla Live Mail som lades ned i februari i år. 

 

Låt oss hoppas att Microsoft tillåter Off-line arbete även om nätet faller bort.

/ Pehr i Skanör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Novisan säger:

I Användare som finns under C. har jag flera konton. Som jag förstår så delas tex vissa dokument mellan användare.

Jag tycker ju att det ger onödigt mycket utrymme under C. eftersom jag har väldigt mycket dokument och bilder.

Jag har 1 anv.konto med admin. rättigheter som används vid tex nyinstallation av program och 1 konto som jag använder i stort sett  varje dag där jag lägegr bla dokumen,  bilder mm.

Kan man ändra så att dessa dokument och bilder inte delas till andra konton ?

Jag vill alltså bara ha 2 konton aktiva och i de övriga ska det vara 0 GB. Det är de 2 rödmarkerade som jag använder.

 

Image2.png

När du högerklickar på en fil eller en mapp och väljer Egenskaper så finns det en flik som heter Delning och där ställer du inte om filen/mappen ska delas med andra. Men observera att en delning innebär inte att filen finns i två exemplar utan bara att den är åtkomlig för andra, så att dela tar inte upp mer plats på C:.

 

Du kan själv gå igenom mappen Delat och flytta de filer som ligger där till ett av de användarkonton som du använder.

 

Gäst-kontot kan inaktiveras och då tar det ingen plats.

Kontona TEMP och mire_000 kan du ta bort (Inställningar - Konton) så tar de ingen plats.

 

Om du har någon annan partition går det bra att flytta alla eller vissa av dina dokument och bilder till den partitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du här:

När du högerklickar på en fil eller en mapp och väljer Egenskaper så finns det en flik som heter Delning och där ställer du inte om filen/mappen ska delas med andra. 

Var ställer jag då om det ?

Den ligger ju en hel del GB på de delade mapparna.

På den mapp som heter Delat ligger det 8 GB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filer som ligger i de delade mapparna är åtkomliga för alla men de finns ju fortfarande bara i ett exemplar och tar inte upp mer plats än om de ligger i en enskild mapp. Men om du inte vill att de ska vara delade så flytta dem till ett användarkontos egna mappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför alla användare har tagit utymme i C: 

Så här ser det ut:

Default 0

Delat 8 GB

Stu_000  18 GB

Gäst 180 MB

Stav_000 4.62 GB

mire_000  2 MB

 

Jag använder ju 2 konton bara. Går det inte markera på något ställe så inget läggs/delas till övriga mappar  ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men 180 MB och 2 MB är ju inget att bry sig om, det är ju helt försumbart jämfört med allt annat på disken och komma ner till 0 gör du nog bara genom att ta bort kontona. När det gäller Delat så får du ju kolla vad det ligger för något i dess undermappar (går ju att göra med Gäst och mire också för den delen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2017‎-‎12‎-‎26 på 21:30, Novisan säger:

I Användare som finns under C. har jag flera konton. Som jag förstår så delas tex vissa dokument mellan användare.

Jag tycker ju att det ger onödigt mycket utrymme under C. eftersom jag har väldigt mycket dokument och bilder.

Jag har 1 anv.konto med admin. rättigheter som används vid tex nyinstallation av program och 1 konto som jag använder i stort sett  varje dag där jag lägegr bla dokumen,  bilder mm.

Kan man ändra så att dessa dokument och bilder inte delas till andra konton ?

Jag vill alltså bara ha 2 konton aktiva och i de övriga ska det vara 0 GB.

 

Vanligtvis är det endast den inloggade som kommer åt sina dokument. Så mappen "Delat" är till för att kunna komma åt dokument oavsett vem som är inloggad. Och som Cecilia skrev så tar filer ingen mer plats där, det finns inga kopior.
 

 

11 timmar sedan, Novisan säger:

Hur menar du här:

När du högerklickar på en fil eller en mapp och väljer Egenskaper så finns det en flik som heter Delning och där ställer du inte om filen/mappen ska delas med andra. 

 

Tror Cecilia menade "där ställer du in om ...", (någon rättstavningsfunktion kanske ställde till det).

 

 

6 timmar sedan, Novisan säger:

Jag förstår inte varför alla användare har tagit utymme i C: 

...

Jag använder ju 2 konton bara. Går det inte markera på något ställe så inget läggs/delas till övriga mappar  ?

 

För alla konton som skapas genereras en viss mängd data, det är som det ska vara. Finns där en större mängd data så har det sparats där av någon. Fast mappen "Delat" är inte knutet till ett motsvarande konto, utan finns just för att kunna dela dokument.

 

Inget läggs/delas till övriga mappar. Antingen sparar man i "Dokument" (i den egna profilen) eller i mappen "Delat". Såvida man inte väljer att spara i någon helt annan mapp som man skapat.

 

 

3 timmar sedan, Novisan säger:

Men hur tar jag bort kontona ? De syns inte i kontrollpanelen.

Se länken för hur man raderar konton.

https://www.howtogeek.com/howto/6619/beginner-geek-delete-user-accounts-in-windows-7/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar att kontona inte syns när du följer det som står på sidan som ChristerE länkar till kanske det är konton som du tidigare har tagit bort utan att ta bort deras innehåll och i så fall kan du nu ta bort mapparna (efter att ha kollat att det inte finns någon fil i dem som du vill ha kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2017‎-‎12‎-‎27 på 08:55, pehrbau säger:

Mail har för mig ett stort problem bl.a. tvånget att ha ett Microsoft konto för att överhuvudtaget kunna logga in. Det krävs i praktiken flera Outlook.com konton för att vara någorlunda säker på att kunna logga in Kan du inte logga in kan datorn inte användas. Det samma  gäller - verkar det som - att om din anslutning till internet faller bort så kan datorn inte användas ens för off-line arbete som är den för mig vanligaste verksamheten.

...

Mitt nu största problem handlar om eposten. Jag har tre aktiva outlook.com konton och ett konto med Comhem.se genom Microsoft. Det fungerar men dåligt eftersom Microsofts nya mailsystem inte är helt kompatibelt med comhems krav. Det går inte att skicka stora filer eftersom kapaciteten inte klarar det som jag uppfattat det. Jag måste byta typ av anslutning som kräver fungerar och det kan jag göra med ett t.ex. Hotmail-konto.

 ...

Låt oss hoppas att Microsoft tillåter Off-line arbete även om nätet faller bort.

 

Novisan (TS) har fått svar på sina frågor, men det du skriver om inloggning stämmer inte och informationen om e-post verkar vara något missförstånd.

 

Kommenterar ifall du eventuellt läser detta. Men har du frågor så ställ dem i en ny tråd, mycket av det du beskriver har inte med den här tråden att göra.

 

Det krävs inget Microsoftkonto för att logga in, det går att använda ett lokalt konto, precis som det gjort tidigare. Och man behöver inte alls vara online för att logga in, var har du fått det från.

 

Ändra till lokalt konto - se länken och punkt 1.
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.633076/windows-10-guide/sida/4/windows10-guide-login

 

Om att logga in offline.
http://www.thewindowsclub.com/your-pc-is-offline-windows

 

Förstår inte riktigt det du skriver om e-posten, om Comhem och Microsofts "nya mailsystem" (mejltjänsten Outlook.com eller e-postklienten E-post?), liksom mycket i din tidigare tråd om Outlook.com som tog över ett Comhem-konto. Man får alltså skilja på e-postadresser (och tillhörande e-postlådor) och program (e-postklienter) man använder för att hantera dem. Skilja på konton = e-postadresser/-lådor och kontoinställningar i e-postprogram. Uppkopplingar/operatörer man använder för anslutning till internet och vilka SMTP-servrar man använder för att skicka e-post.

 

Som sagt, har du frågor så ställ dem i en ny tråd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...