Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur jordar man ESD-matta och ESD-armband?


Slopy

Rekommendera Poster

19 minuter sedan, Cecilia säger:

Är även plåtar runt hårddiskar etc lackade?

Ja det är de. Datorlådan är ett  

Fractal Design Define R5 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är rätt. Klämman ansluts till ren metalldel på chassit och handledsbandet skall sitta åt.

Precis som Cecilia säger och följ instruktionerna hon gett ovan, så blir det minimala problem.

 

Och för alla andra som fortfarande tror på nätjorden när det gäller elektrostatiska skydd, så refererar jag till detta inlägg:

https://eforum.idg.se/topic/335021-ta-bort-damm-i-en-stationär-dator/?do=findComment&comment=1612431

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara tillägga att när man bygger en esd-säker plats hemma, så är det svårade att bygga/tillföra en säker jordning, därför kan man istället använda dessa jordade special-stickproppar, som man använder i sitt jordade eluttag.

Och i artikeln ovan så står det bara om att enheterna ska förbindas till jord, står ingenting om att användning av 230 volts jordad uttag inte är tillåten. Och den erfarenheten har inte jag heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja själv har jag en ESD-matta med tillhörande ESD-handledsband men det kan vara överkurs i detta fall.

 

Kontakten i mattan ansluts till jordat uttag och via dess högohmiga resistans så sker alla urladdningar lugnt och stilla.

Finns på Kjell b l.a. https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/esd-antistat/esd-bankmatta-med-esd-armband-60x60-cm-p98542

 

Det är inte uppladdningen som skadar elektroniken, utan det är urladdningen.

ESD= Electrostatic Discharge eller Elektrostatiska urladdningar

 

Ett ESD- handledsband är minimum (räcker långt) och kostar mindre än hundralappen på Kjell: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/esd-antistat/esd-armband-p38324

 

Och inga stickade luvor på huvudet, ullstrumpor på syntet-heltäckningsmattor eller annat material som brukar orsaka gnistor och fyr i håret..hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Flyfisherman säger:

Ja själv har jag en ESD-matta med tillhörande ESD-handledsband men det kan vara överkurs i detta fall.

 

Kontakten i mattan ansluts till jordat uttag och via dess högohmiga resistans så sker alla urladdningar lugnt och stilla.

Finns på Kjell b l.a. https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/esd-antistat/esd-bankmatta-med-esd-armband-60x60-cm-p98542

 

Det är inte uppladdningen som skadar elektroniken, utan det är urladdningen.

ESD= Electrostatic Discharge eller Elektrostatiska urladdningar

 

Ett ESD- handledsband är minimum (räcker långt) och kostar mindre än hundralappen på Kjell: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/esd-antistat/esd-armband-p38324

 

Och inga stickade luvor på huvudet, ullstrumpor på syntet-heltäckningsmattor eller annat material som brukar orsaka gnistor och fyr i håret..hehe

Jag har ESD-armband och matta. Jag skruvade in en chassiskruv i chassit som jag satte klämman från mattan på.  Sedan satte jag klämman till armbandet på själva mattan, inte på tryckknapparna. 

Jag står på trägolv. Är det bra att ha skor med gummi/plastsulor då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar kallas för Triboelektrisk laddning dvs. skillnaden mellan hur olika material laddar upp och hur detta sker.

image.png.a8446fb2295d8055bde3154f434011e7.png

 

och

 

fundamentalsP1-clip-image004.jpg

 

Typiska Triboelektriska material är dessa och man bör hålla sig så nära varandra som möjligt inom samma grupp för att minimera ESD:

 

Positive +

Rabbit fur
Glass
Mica
Human Hair
Nylon
Wool
Fur
Lead
Silk
Aluminum

Negative -

Paper
COTTON
Steel
Wood
Amber
Sealing Wax
Nickel, copper Brass, silver
Gold, platinum
Sulfur
Acetate rayon
Polyester
Celluloid
Silicon
Teflon

 

  • M.a.o är trä och gummi bättre än trä och plast.

 

Samt att luftfuktigheten spelar avgörande roll.

På vintern är det oftast torrare luft och därmed högre risk för ESD:

Means of Generation 10-25% RH 65-90% RH
Walking Across Carpet 35,000V 1,500V
Walking Across Vinyl Tile 12,000V 250V
Worker at a Bench 6,000V 100V
Poly Bag Picked up from Bench 20,000V 1,200V
Chair with Urethane Foam 18,000V 1,500V

 

 

I ditt fall med ett hemmabygge kan du vara helt lugn bara du själv är lugn och inte drar fötterna efter golvet (vilket leder till elektrostatisk uppladdning) utan ha dom vanliga kläderna plus ett ESD-handledsband så blir det bra.

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Flyfisherman säger:

Det brukar kallas för Triboelektrisk laddning dvs. skillnaden mellan hur olika material laddar upp och hur detta sker.

image.png.a8446fb2295d8055bde3154f434011e7.png

 

och

 

fundamentalsP1-clip-image004.jpg

 

Typiska Triboelektriska material är dessa och man bör hålla sig så nära varandra som möjligt inom samma grupp för att minimera ESD:

 

Positive +

Rabbit fur
Glass
Mica
Human Hair
Nylon
Wool
Fur
Lead
Silk
Aluminum

Negative -

Paper
COTTON
Steel
Wood
Amber
Sealing Wax
Nickel, copper Brass, silver
Gold, platinum
Sulfur
Acetate rayon
Polyester
Celluloid
Silicon
Teflon

 

  • M.a.o är trä och gummi bättre än trä och plast.

 

Samt att luftfuktigheten spelar avgörande roll.

På vintern är det oftast torrare luft och därmed högre risk för ESD:

Means of Generation 10-25% RH 65-90% RH
Walking Across Carpet 35,000V 1,500V
Walking Across Vinyl Tile 12,000V 250V
Worker at a Bench 6,000V 100V
Poly Bag Picked up from Bench 20,000V 1,200V
Chair with Urethane Foam 18,000V 1,500V

 

 

I ditt fall med ett hemmabygge kan du vara helt lugn bara du själv är lugn och inte drar fötterna efter golvet (vilket leder till elektrostatisk uppladdning) utan ha dom vanliga kläderna plus ett ESD-handledsband så blir det bra.

Mvh :thumbsup:

Tack! Det låter betryggande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Flyfisherman säger:

Ja själv har jag en ESD-matta med tillhörande ESD-handledsband men det kan vara överkurs i detta fall.

 

Kontakten i mattan ansluts till jordat uttag och via dess högohmiga resistans så sker alla urladdningar lugnt och stilla.

Finns på Kjell b l.a. https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/esd-antistat/esd-bankmatta-med-esd-armband-60x60-cm-p98542

 

Det är inte uppladdningen som skadar elektroniken, utan det är urladdningen.

ESD= Electrostatic Discharge eller Elektrostatiska urladdningar

 

Ett ESD- handledsband är minimum (räcker långt) och kostar mindre än hundralappen på Kjell: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/esd-antistat/esd-armband-p38324

 

Och inga stickade luvor på huvudet, ullstrumpor på syntet-heltäckningsmattor eller annat material som brukar orsaka gnistor och fyr i håret..hehe

Precis som jag påtalat, men som jag med fler också påtalat, ska man bara meka litegrann så räcker normalt ett armband och som du påtalar, rätt typ av kläder som laddar upp så lite som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...