Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Illustrator CC2018


lebn

Rekommendera Poster

Hej!

I den engelska versionen av Illustrator CC 2018 ska man kunna använda tecknet "tilde" för att kunna skapa multipla former av tex. en fyrkant, en stjärna osv. genom att hålla tilde tecknet intryckt och samtidigt dra formverktyget för stjärnan. 

Men detta funkar inte i den svenska versionen av Adobe Illustrator CC 2018. Det standardiserade kortkommandot för krökningsverktyget är Shift +tilde. Det fungerar absolut inte heller. Ingenting som har med tecknet tilde att göra funkar i den svenska versionen.

Jag gissar därför att tilde är ersatt av något annat tecken på det svenska tangentbordet, men jag kan inte lista ut vilket. Jag skulle bli mycket glad för hjälp.

Mvh 

/Leif

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att tilde-tangenten på ett amerikanskt tangentbord brukar vara den som sitter till vänster om 1-tangenten. Den det normalt står § eller ½ på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alt+ 126 kan funka om man har numeriskt tangentbord till höger?

Fungerar bra i forumet.

AltGr+ (fungerar om man trycker ned knappen till höger om Å) och sedan mellanslag efter.

 

~

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Min fråga gäller ju vilken alternativ tangent till tilde tangenten, som kan gälla för Illustrator, svensk version, CC 2018.

Jag vet hur man skriver ett tilde tecken på ett svenskt tangentbord. Det är inte det som är problemet.

Nån som kan Illustrator?

Nån som vet hur man ersätter tilde med annat tecken för att komma åt special tricks i Adobe programmet?

/Leif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, lebn säger:

Hej!

Min fråga gäller ju vilken alternativ tangent till tilde tangenten, som kan gälla för Illustrator, svensk version, CC 2018.

Och det är antagligen tangenten till vänster om 1. Den det normalt står § eller ½ på. Åtminstone gäller det i de spelverktyg jag använder där ~ är en vanlig tangent för att starta felsökning. På ett svenskt tangentbord så trycker man istället på §. Antagligen är det samma i illustrator.

 

Annars så kan du läsa dokumentationen till Illustrator som beskriver hur du skapar egna kortkommandon.

https://helpx.adobe.com/illustrator/using/customizing-keyboard-shortcuts.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för vänliga svar. Men ni har inte förstått, eller jag har uttryckt mig otydligt.

Så om jag omformulerar min fråga så här: Finns det någon som kan svenska Illustrator CC 2018?

Någon som är kunnig i programmet kanske kan tala om vilken tangent man ska använda för att skapa special effekter i olika former som tex. i stjärnor?

Den här länken förklarar exakt vad jag menar:

/Leif

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har löst det!!

Om någon är intresserad så är lösningen denna.

1. Lägg till ett engelskt tangentbord

2. Växla mellan svenskt och engelskt mha Shift + Alt. Se till att du nu har det engelska tangentbordet igång.

3. Rita sedan i Illustrator med något av formverktygen, håll kvar musen el pennan över den form du ritar och tryck ner bokstaven Ä.

4. Fortsätt att rita och effekten visas alt eftersom du ritar.

Det märkliga är att ingenstans har jag hittat denna lösning, jag har ändå sökt i olika forum och överallt på nätet i övrigt. Det är alltså inte tilde tangenten som skall användas på ett svenskt Illustrator.

Hoppas någon får nytta av denna info.

/Leif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är inte tilde, någon har ljugit för dig. Det är ', vilket är tangenten till höger om ä på ett svenskt tangentbord, det finns även en * på tangenten.

 

Prova gärna den med svenskt tangentbord och se om det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hela låter ju knepigt.

Bara för att det att råkar vara svensk version skall man alltså behöva krångla till med med att ändra tangentbords layout?

Jag har Adobe Illustrator CS 6 och inte har jag detta problem där.

Visserligen inte testat där exakt vad du vill göra.

 

Men om du fått det att fungera så är det bara att gratulera och det är bra att du återkom och talade om hur, men kanske Adobes forum vore bättre att fråga ang. detta:  https://forums.adobe.com/community/illustrator

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har även CS6 och om du vill testa effekten, rita med något av formverktygen, håll kvar musen eller pennan och tryck ner tangenten Ö och rita vidare så ser du vad som sker. 

Länken du hänvisar funkar inte i detta sammanhang. Den är ju en engelsk sida och hela problemet är att de som gjort den svenska versionen har lämnat tangenten tilde och istället använt tangenten Ö till detta trick.

Jag fick detta tips och det är ju onekligen lättare och smartare än mitt, att först övergå till ett engelskt tangentbord. Tack för tipset Lydia!

/Leif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...