Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inställda Energialternativ fungerar inte


Aja
 Share

Rekommendera Poster

Jag kan rapportera att energisparläget även efter denna gång funkade ca 3 dagar så nu funkar det inte igen. Det finns ingen skillnad i hur jag använder datorn de dagar det funkar och de dagar det inte funkar. Varje natt har jag den dessutom helt avstängd. Har provat att ändra inställningarna i Mitt energisparschema men det hjälper inte. Provar nu att återgå till defaultinställningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det kan ha att göra med grafikdrivrutinenen som inte fungerar korrekt.

Vad är det för fabrikat och modellbetckning på datorn?

Och vilket fabrikat och modell av grafikkort eller om detta är inbyggt i processorn?

 

Nvidia - senaste grafikdrivrutiner
AMD (ATI) Radeon - senaste grafikdrivrutiner

 

När du installerar detta så högerklicka på installationsfilen och välj 'Kör som administratör' och sedan startar du om datorn.

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Mitt grafikkort är NVIDIA GeForce GTX 960. Via enhetshanteraren har jag försökt uppdatera drivrutinerna och får då besked om att senaste drivrutinerna är installerade. Detta tillhör de åtgärder jag tidigare gjort och fått det att funka i några dagar - trots att senaste versionen varit installerad. Men det hjälper inte längre.

 

Redigerad av Aja
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag pratar om grafikdrivrutin och inte ett program som du har igång, så se om du kan hämta senaste grafikdrivrutin och installera detta, eller tala om vilken dator och modell du har så kan vi försöka länka till rätt filhämtning.

 

Det kan ju också vara så att du har en gammal BIOS-version som ställer till det och då kanske du måste uppgradera denna också.

Hämta och installera gratis Speccy och under fliken Motherboard står BIOS version och under fliken Graphics står vilket grafikkort du har.

Kom i håg att bocka ur ev. 3:e partsprogram under installationen: https://www.ccleaner.com/speccy

Återkom och tala om alla efterfrågade uppgifter.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkortet finns angivet i föregående inlägg som jag redigerade. Datorn är byggd av INET. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det fungerar inte att gå via enhetshanteraren för att få in senaste grafikdrivrutin, utan du måste göra som jag säger och hämta denna manuellt.

Är det en stationär dator med Windows 10 64-bitar?

Här laddar du ned senaste grafikdrivrutinen för Nvidia GTX 960: http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/131443/en-us

Och version  391.01 släpptes 2018.2.26

 

Högerklicka sedan på installationsfilen och välj 'kör som administratör' och starta om datorn.

I samband med detta så kommer även nVidias kontrollpanel att installeras och där du kan göra specialinställningar för din grafik, men normalt är det inget som man behöver bekymra sig om.

Möjligen kanske du efteråt måste ställa om bildskärmsupplösningen tex. om du skall ha 1920x1080 och då högerklickar du på ett tomt område på skrivbordet och väljer 'bildskärmsinställningar'.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en stationär dator med Windows 10 Home.

Nu måste jag iväg. Ska ladda ner drivrutin när jag återkommer hem.

Tack för alla tips!

Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag uppdaterat grafikkortet via den länk du gav och just nu funkar energisparprogrammet. Återstår att se om det lägger av igen efter 3-4 dagar.

 

Vad är det för skillnad på att uppdatera via enhetshanteraren. Hämtar den inte senaste versionen från NVIDIAS webbplats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än så länge funkar energisparfunktionen!!!!

 

Önskar gärna svar på frågan jag ställde i förra inlägget: Vad är det för skillnad på att uppdatera via enhetshanteraren och via länk på NVIDIAS hemsida? Hämtas den inte senaste versionen från NVIDIAS webbplats när man går via Windows enhetshanterares uppdateringslänk?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Normalt bör man i regel däremot få in senaste drivrutin från Windows update, eftersom grafiktillverkarna (AMD, Nvidia, Intel) släpper sina whql- certifierade drivrutiner till Microsoft update catalog och då skall det räcka med att köra Windows update som sagt.

Tyvärr fungerar det inte alltid bra den vägen och när det gäller just grafikdrivrutiner är det bäst att köra in dessa manuellt som jag tipsade om, dessutom får man också med senaste grafikkontroll-programmet vilket aldrig sker via Windows update: detta kommer man oftast åt via ett högerklick på en tom skrivbordsyta eller i aktivitetsfältet bredvid klockan kanske bland dolda ikoner. Det är till för att kunna göra lite specialinställningar bla. rotera bildskärmen, ändra ljus och färger, egna grafikprofiler för dom som spelar, etc.

 

När man klickar på uppdatera via Enhetshanteraren så vet jag uppriktigt sagt inte exakt hur den arbetar, för har man t.ex. av någon anledning fått in Microsoft Windows standard VGA-drivrutin istället för tillverkarens, så kommer den 'uppdatera knappen' bara att säga att du har senaste och det är iof. sant för den gamla är från Microsoft även om det är helt fel grafikdrivrutin som fungerar nödhjälpligt.

Mvh

 

Ps. Kul att det funkar. :)

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För kännedom kan jag meddela att energisparläget åter har slutat att fungera. Denna gång tog det ytterligare några dagar innan det gav upp men nu är jag tillbaka på gå igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det var tråkigt att höra, men jag är fortfarande inne på det jag skrev nånstans  i början av tråden i inlägg nr? ja visst ja, i nya forumplattformen kan man tyvärr inte längre hänvisa till ett specifikt inläggs nr. i en lång tråd.:thumbsdown:

 

Nåja jag får citera mig själv i stället:

Citat

Vissa bakgrundsprogram kan ibland åsidosätta dessa energisparinställningar, så det handlar kanske lite grann om vilka program du har igång.

 

Ok. Om vi utgår från att så är fallet (vilket vi inte vet) men vi försöker ta reda på det.

Högerklicka Start > Kommandotolken (administratör) > i rutan som kommer upp kan du kopiera eller skriva in

powercfg -requests och tryck Enter => kommandot talar om alla program som har en förfrågan om särskild energiåtkomst och därför kräver att datorn är påslagen. Normalt bör denna lista vara tom, men om du ser att det finns några program där, så kan det vara boven i dramat och då kan vi gå vidare med detta.

 

Nånstans ligger problemet och det gäller bara att hitta rotorsaken - såvida det inte är ett inbyggt fel i själva operativsystemet...

Mvh :)

 



 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag uppdaterat Windows 10 med: Funktionsuppdatering för Windows 10, version 1709.

Och efter detta funkar energisparläget. Jag antar att det lägger av om 3-4 dagar igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För kännedom kan jag meddela att energisparläget har fungerat i två dagar efter den senaste Win10-uppdateringen, men nu är det åter ur funktion. Det är ingen som helst skillnad på hur jag använder datorn de dagar det fungerar respektive inte fungerar. Detta är verkligen ett mysterium.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jag har fått problem med min dator som har en extraskärm pga av datorns skärm är kass(laptop).

Har fungerat bra med extraskärmen men nu krånglar det. Den låser sig plötsligt och går i viloläge. Har satt in "aldrig" på allt men trots det låser det sig. Olika tider. Första gången verkar det som att det ska fungera, går i en timme ungefär. nästa gång låser det sig efter en kort stund.

Vad som är märkligt är att jag har använt med laptoppens lock öppet nu plötsligt går det bara att komma igång om locket stängt.

Kan det vara ide att ändra på konfig och start om som du säger och sedan ändra igen? Eller aktivitetshanteren, kolla på den? Men förstår inte rktigt  hur den fungerar.

Nu måste jag skicka fort innan jag blir utelåst igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...