Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svångrem och hängslen ... ;-)


pajjen

Rekommendera Poster

Funkar det att ha två olika antivirusprogram installerade samtidigt? Alla antivirusprogram har ju brister, så min tanke är att var och ett av de två programmen ska överlappa det andra programmets brister mer eller mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt sett inte.


Det går inte att ha två som samtidigt bevakar ett system aktivt, det skulle bli konflikter. Det som går att ha som Microsoft gör med sin Defender när ett annat program finns aktivt, att enbart utföras genomgång av filer på schema.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar Monshi!

Om jag förstått dig rätt, så kan man ha två antivirusprogram installerade samtidigt - men bara låta det ena bevaka systemet aktivt/kontinuerligt. Men med var och ett av programmen kan man göra schemalagda (eller manuellt startade) scanningar av hela systemet, vilket var min egentliga tanke. Rätt uppfattat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ha två antivirusprogram installerat om du ändå bara kan använda ett i taget och vara tvungen att ha det andra inaktivt, bättre att testa ett eller flera ett tag och sedan bestämma dig för ett, som du blir nöjd med. Att ha två igång samtidigt skapar på sikt bara problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej pajjen!

Du KAN ha ett antivirusprogram installerat jämsides med Windows Defender. Det antivirusprogrammet stänger av Windows Defenders virusskanningsmöjlighet. Det är därför det står "Du använder andra antivirusleverantörer" i mitt Windows Defenders Säkerhetscenter.
5a3e697091c04_WindowsDefenderSkerhetscenter.thumb.png.060ee46f4328f62a75c406c033b09409.png
Du kan alltså INTE göra schemalagda (eller manuellt startade) skanningar av hela systemet i både Windows Defender och ditt antivirusprogram, bara i det sistnämnda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, pajjen säger:

Tack för snabbt svar Monshi!

Om jag förstått dig rätt, så kan man ha två antivirusprogram installerade samtidigt - men bara låta det ena bevaka systemet aktivt/kontinuerligt. Men med var och ett av programmen kan man göra schemalagda (eller manuellt startade) scanningar av hela systemet, vilket var min egentliga tanke. Rätt uppfattat?

Nej, är enkla svaret. Det du kan är att gå till f-secure eller liknande och köra en extra scanning men dubbla AV-program ger bara problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj en leverantör av de tio bästa i Real-World Protection Test som då också återfinns bland de tio bästa i Performance Tests så borde du få nåt bra.

 

Några av leverantörerna har gratisalternativ dessutom.

Skärmklipp.PNG

Skärmklipp II.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack till alla er som lämnat konstruktiva svar! :thumbsup:

Nu vet jag vad det finns för alternativ till att ha två antivirusprogram. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...