Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Viasat parabol-TV


Törntagg

Rekommendera Poster

Vi har begåvats med fiber i denna kommun, vilket medfört att vi inte längre kan få Viasat via Telia utan genom direktabonnemang. Vi har två TV-apparater, och en tekniker från Viasat var här och installerade parabolen till dessa. Den ena TV:n (en ny LG) är det inga problem med, men den andra, en något äldre Sony  (dock en modern platt-TV, ska sägas) går det inte att få någon kontakt med via TV-kontrollen till digitalboxen. Knappen på denna ska lysa grönt, men lyser rött hur man än bär sig åt. På LG:n kan man lätt få in HDMI vilket det ska vara, men det går inte på Sonyn. Dock lyckades installatören få fram programmen även på den apparaten när han var här. Tyvärr var han inte särskilt verbal, och visade egentligen bara hur det fungerade på den nyare TV:n...Jag har förgäves försökt få fram en bruksanvisning som gäller TV-kontrollen,från Internet, men det är ju omöjligt. Installatören sa att man inte behövde använda kontrollen som gäller själva TV:n när man skulle sätta på den, utan det gick bra med endast Viasatkontrollen. Digitalboxarna är av märket Arris. Det funkar på LG:n men inte på Sonyn. Hur ska man bära sig åt för att komma åt någon bruksanvisning? Teknikern bor tio mil härifrån så det är inte läge att få hit honom igen - dock var han som sagt inte så värst upplysande heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är nog så att du behöver ett tvillingkort eller mottagare för att se på båda TV-apparaterna samtidigt och även för att se olika kanaler på dina TV apparater samtidigt.

Har varit så länge, är nog lika på boxer med från tak-antenn.

Har själv parabol och bara en mottagare för en TV.

 

https://www.viasat.se/kundservice#humany-viasatkundservice=/3625-tv-i-flera-rum

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Men som jag tidigare sa, så har det fungerat när teknikern var här. Tvillingkort har vi och betalar för så vi kan se olika program på båda apparaterna. För att förtydliga vad jag menar så är det så att viasat-fjärrkontrollen till Sonyn inte får nån kontakt med digitalboxen som är kopplad till Sonyn. När man riktar fjärrkontrollen mot digitalboxen lyser det fortfarande rött. På den andra TVn lyser det grönt. Där tas signalerna emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite osäker här om vad, kan vara ute och cyklar?

 

Tror inte LG:ns/boxens kontroll fungerar med Sonyn och vise versa om man inte har en programmerbar multifjärr, finns ju massor med TV modeller numera?

 

Har boxen hängt sig, starta om den genom att dra ur strömsladden, vänta en stund.

 

Du har väl en egen fjärr till Sonyn och en till Viasat-boxen, är dom båda kompatibla med både TV:n och boxen??

 

Fungerar inte fjärrkontrollen alls, eller måste du byta enhet på samma fjärr, som styr båda apparaterna,  jag har en som kan växla med Tv eller parabolmottagare med en knapp.

 

Du har säker sökt efter din modell av TV.

https://www.sony.se/electronics/support/televisions-projectors

 

Finns visst en app att styra din Sony med?

https://www.sony.se/electronics/video-tv-sideview

 

Du kan testa fjärrkontroller genom att rikta den mot din mobilkamera och se om IR-dioden blinkar på mobilskärmen.

Kolla med den som fungerar för att se.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En förutsättning för att en TV ska få kontakt med Viasat-boxen är att TVn är inställd för att ta emot signaler på den HDMI-ingången på TVn  som är ansluten till Viasat-boxen.

Detta (ingång på TVn) är något man väljer med TVn. Med TVns fjärrkontroll.

Finns det flera HDMI ingångar på TVn så har jag för mig att det bästa är att Viasat-boxen är ansluten till HDMI-ingång HDMI-1 på TVn. #

För då är det störst chans TVn kommer ihåg detta till nästa gång man sätter på TVn.

Och kommer TVn inte ihåg vilken ingång som Viasatboxen är ansluten till, ja då blir det att använda TVns fjärrkontroll till att välja ingång på TVn och bläddra fram till den HDMI-ingång som som är ansluten till Viasatboxen !

 

Sedan, efter TVn är inställd för att ta emot signaler på den HDMI-ingång som är ansluten till Viasatboxen, då först kan man börja använda VIasatboxens fjärrkontroll för att välja kanal.

 

# Och detta att hitta HDMI-1 försvåras av att på de TV jag strulat med har HDMI beteckningarna på HDMI-ingångarna varit svåra att läsa på den mörkbruna / svarta plasten på baksidan av TVn. Så att vända hela TVn med baksidan ut på rummet och med en Ficklampa för försöka förbättra kontrasten i beteckningarna kan underlätta. Och sedan märka upp använd ingång med nått som går att synas, Vit dymotejp med svart text eller helt enkelt måla dit betckningen med ljust nagellack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för de senaste svaren! Jag har inte hunnit testa något ännu, men ska göra det .  Konstigt nog så fungerade det för installatören när han var här, men eftersom han inte talade om vad han gjort så vet jag inte... Om jag går in på "meny" på Sony-TVn  och försöker ställa in AV-ingångar så finns det AV 1, 2, 3, 4, 5, 6 och PC. Jag hittar inget HDMI där. Jag har f övr prövat alla upptänkliga AV ingångar men det händer ingenting. Jag kan inte tänka mig att teknikern inte fått in HDMI eftersom han lyckades få igång TVn...

Nu har jag börjat fundera på att försöka koppla ur allt som rör Viasat på den TVn och få tillbaka Teliaanslutningen igen. Det är ju fortfarande så att vår kopparledning sitter kvar ännu någon/några månader och jag har inte sagt upp abonnemanget till Telia så den gateway som fortfarande finns och styr hela husets prylar finns ju fortfarande kvar och fungerar snällt i tysthet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ringde till installatören som varit här och trots att han var väldigt obenägen att svara på några frågor, så fick jag ändå tipset att dra ur strömkabeln på digitalboxen och sätta tillbaks den, vilket jag gjorde och...... då funkade det och senaste programbilden kom upp direkt på skärmen. Det grämer mig att jag inte försökte en så enkel sak redan från början!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

"Har boxen hängt sig, starta om den genom att dra ur strömsladden, vänta en stund."

 

Skrev ju det igår, de kan hänga sig ibland faktiskt, även min egen slutar att reagera på fjärren då och då när man är för snabb på knapparna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta med att boxen låser ibland, är inte ovanligt, gäller inte bara Viasat, så det är bara att dra ur nätsladden och sticka in den igen, så brukar det fungera igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...