Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Knappen om att gå till senast olästa inlägg i en tråd?


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Det bästa är att bestämma det innan man går in i tråden. Nu vet jag inte varifrån du vill gå in i en tråd men jag brukar använda "All aktivitet" och då ser det ut så här:

Skärmklipp.PNG

Där "1." är stjärnan eller punkten framför rubriken och när man klickar på den så kommer man till ens första olästa inlägg medan om man klickar på något av alternativen markerade med "2." så kommer man till just det inlägget.

 

Använder man rutan "Senaste inlägg" i högerkolumnen så kommer man till just det inlägg som visas där (senaste).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

Inte för att var var enkelt och intuitivt från början, men du förklarade så bra.

Mvh:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
På 2017-12-20 på 23:39, Cecilia säger:

Det bästa är att bestämma det innan man går in i tråden. Nu vet jag inte varifrån du vill gå in i en tråd men jag brukar använda "All aktivitet" och då ser det ut så här:

Skärmklipp.PNG

Där "1." är stjärnan eller punkten framför rubriken och när man klickar på den så kommer man till ens första olästa inlägg medan om man klickar på något av alternativen markerade med "2." så kommer man till just det inlägget.

 

Använder man rutan "Senaste inlägg" i högerkolumnen så kommer man till just det inlägg som visas där (senaste).

 

 

Cecilia. Ett tips. Ladda ner gratisappen Skitch så får du raka pilar och bokstäver och siffra i olik färger och storlekar.

 

 

 

Skärmavbild_2017-11-21_kl__10_59_39.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, iPelle säger:

Cecilia. Ett tips. Ladda ner gratisappen Skitch så får du raka pilar och bokstäver och siffra i olik färger och storlekar.

Tack, det går bra att använda t ex Paint också för att få raka linjer, men det är så att jag hellre väljer något som går snabbt än att lägga tid på att rita snyggt när det gäller ett enkelt inlägg i ett forum, vilket i mitt fall innebär att jag ritar streck i Windows Skärmklippverktyg. Jag har begränsat med tid så lägger jag mycket tid på ett inlägg så kan det vara någon annan som blir utan svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Cecilia säger:

Tack, det går bra att använda t ex Paint också för att få raka linjer, men det är så att jag hellre väljer något som går snabbt än att lägga tid på att rita snyggt när det gäller ett enkelt inlägg i ett forum, vilket i mitt fall innebär att jag ritar streck i Windows Skärmklippverktyg. Jag har begränsat med tid så lägger jag mycket tid på ett inlägg så kan det vara någon annan som blir utan svar.

 

 

OK då förstår jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi denna knapp även på förstasidan trådar:

image.png.297f35cd5fde1961758fa45271621c4b.png

det verkar även som att webbläsaren/eforum inte kan hålla reda på vilka ämnen av dessa man läst. Klickade nyss in mig på den första tråden ovan för att sedan ladda om sidan. Ingen uppdatering/markering om läst och samma osynk finns i obesvarade ämnen och senaste inläggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felix har skrivit tidigare om rutan (widget) Senast uppdaterade ämnen och om jag inte minns fel så är det en standard-widget i plattformen och innehållet i den är cachad av prestandaskäl så det kan ta 10 (?) minuter innan den uppdateras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Punkten som finns utanför tråden, den tar mig till första olästa inlägg. Åtminstone verkar det så det jag testat.

 

När det gäller knappen som finns inne i trådar så är det knepigt. Om en tråd går över flera sidor som tex den tråd som flyfisherman länkar till i TS då kan jag inte säga riktigt säkert, men då verkar det som man kommer till första olästa. Men om en tråd som tex den här (som bara är en sida) då kommer jag till sista inlägget. Så då kan man missa inlägg.

 

När det gäller avmarkering av lästa trådar så är det ca 5 minuters fördröjning på det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, marim säger:

Men om en tråd som tex den här (som bara är en sida) då kommer jag till sista inlägget. Så då kan man missa inlägg.

Ja, det är ju omöjligt för koden bakom knappen att veta om du redan har skrollat ner hela sidan eller inte, så den antar att du har läst det som finns på sidan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är ju knappen inne i trådar inte användbar. Trådar som bara har en sida kan vara rätt långa dom också. Och funktionen är ju till för att man ska slippa skrolla i trådar. Vill man komma till sista inlägget i en tråd så är det ju bara till att använda end knappen som finns på tangentbordet sen skrolla lite uppåt. Så är det så att man ska komma till sista så är den onödig. Och då borde funktionen heta nåt annat än gå till första olästa inlägg.

 

Och då borde man rimligen komma till sista inlägget även i trådar som går över flera sidor för funktionen vet ju då inte om jag skrollat sista sidan.

 

Och då har ni nåt annat än andra forum för på andra forum så håller funktionen reda på vilket inlägg jag läst senast och man kommer till det första olästa. Även när det bara är en sida. Då punkten utanför håller reda på vart jag senast läste så borde ju knappen kunna göra samma sak.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappen "gå till första olästa inlägg" som fanns i förra versionen av forumet finns inte längre i den här versionen. Därför la jag in den lilla knappen manuellt i temat, och för att den efterfrågades. 

Det är bara en länk till samma sida men med "?do=getNewComment" på slutet, är man inne på ett flersidigt ämne tror jag man hamnar på sista olästa inlägget på en av de andra sidorna, men på ett ämne med bara en sida fungerar den inte lika bra håller jag med om. Om ni har tips på ett annat namn på knappen kan jag däremot byta. Tyvärr kräver det mer utveckling om jag ska få till en mer avancerad knapp och det får bli en senare prio i så fall.

Annars kan jag tipsa om att det senaste olästa inlägget i ett ämne har en blåa linjen ovanför sig. 

 image.png

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felix det du skriver "do-get new comment" är ju samma som anges på punkten utanför tråden, därför som jag tycker att de borde funka lika.

 

Det som jag tror är problemet med knappen inne i tråden, som mest sannolikt ger resultatet att man hamnar längst ner. Det är att när man klickar på knappen så laddar sidan om innan man "kastas" ner till inlägget. Och det säger ju sig självt att om sidan/tråden laddar om när jag är inne i den så är sista inlägget det man kommer till för jag anses ju då ha läst tråden. 

 

Har du möjlighet att ändra i den så att den inte laddar om sidan när man klickar på knappen för då finns det ju en möjlighet att den funkar som det är tänkt.

Annars ett alternativ kanske kan vara om det går att göra om den så den bara dyker upp i trådar där den faktiskt funkar som den ska.

 

För det är ju det att personer likt mig som är van att använda första olästa i forum riskerar att missa inlägg.

 

Jag såg den där blåa linjen i en tråd och undrade vad den var till för.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej,

Tack för påminnelsen @marim 

Nu har jag uppdaterat widgeten "senast uppdaterade ämnen" på startsidan att man hamnar på första olästa inlägg direkt när man klicka på länken. (Dvs samma som om man klickat på pluppen / stjärnan i aktivitetslistan). 


Sen kommer ett annat tips här: om man för muspekaren över en tråd i ett forum kommer det efter någon sekund upp en ruta där man snabbt kan förhandsgranska senaste inlägget. Men ni kanske redan visste det.  :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-01-16 på 02:30, marim säger:

..//..

När det gäller avmarkering av lästa trådar så är det ca 5 minuters fördröjning på det.

Detta kan väl inte stämma?
Jag har i bl.a. i forumöversikten en massa trådar och/eller underforum som är markerade som olästa och det efter flera timmar, om det överhuvudtaget ens ändras när det gäller underforumen på forumöversikten (startsidan) vilka jag vet att jag läst precis allt innehåll på.

 

Det gäller även om jag går in på valt underforum så ligger det kvar att trådar är olästa efter flera timmar.

Detta gör ju att allting blir bökigare för man tror ju att ett nytt inlägg kommit som är oläst.

 

@felix

Tack för tipset ovan och givetvis ett erkännande för ditt idoga arbete med att försöka få till allt så bra som möjligt, enligt våra ibland krångliga önskemål. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Flyfisherman säger:

Jag har i bl.a. i forumöversikten en massa trådar och/eller underforum som är markerade som olästa och det efter flera timmar, om det överhuvudtaget ens ändras när det gäller underforumen på forumöversikten (startsidan) vilka jag vet att jag läst precis allt innehåll på.

Det jag menar med forumöversikt listar bara forum och inga trådar, dvs översikten över vilka (under)forum som finns. Kan du beskriva vad du menar med forumöversikt?

 

När det gäller listan över de forum som finns och att några forum är i fetstil pga olästa trådar så kan det finnas någon gammal tråd i dessa forum som programmet anser att du inte har läst och då rekommenderar jag att du går in på de forum där du anser att du har läst allt och där klickar på texten "Markera forum som läst".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman nu vet jag inte vilken väg du går in i trådar när du öppnar dom. Jag använder inga egna inställningar nånstans utan jag använder för det mesta endera rutan senaste uppdaterade ämnen längst upp eller rutan till höger senast inlägg. 

 

Om jag går in i en tråd via nån av dom och sen direkt går in i den aktuella kategorin så är trådarna jag öppnat avmarkerade inne i kategorin, men de kan fortfarande vara markerade i rutorna på första sidan. Där blir dom då avmarkerade efter ca 5 min.

Som tex den här tråden. Den öppnade jag via rutan senaste uppdaterade ämnen. Sen gick jag in i kategorin buggrapporter önskemål. Inne i kategorin var tråden avmarkerad, men i rutan senaste uppdaterade ämnen var den fortfarande markerad.

 

Så fördröjningen av avmarkering gäller bara rutorna/widgetena som finns runtom själva forumet på första sidan, åtminstone för mig. Jag provade nu igen för att se om nåt ändrats sen jag skrev sist, men det är lika. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...