Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spelläget i Windows 10 Fall Creators Update - kan ställa till med bekymmer


Flyfisherman

Rekommendera Poster

I Windows 10 Creators Update som kom i våras, så finns ett läge att när man spelar fullskärmsspel, så drar Windows ned på bakgrundsprocesserna och därmed skall ge Spelet maximalt utnyttjande av hårdvaran.

 

Det låter mycket bra i teorin, tyvärr så är det ibland en del inkl. mig själv som upplever störningar och även att jag kan absolut inte se någon som helst fördel av detta. Tanken är bra, men har man ett uppdaterat och stabilt system från början, så....

Jag övervakar allting också via en 2:a bildskärm så vilken fps, cpu-load och minnesanvändning, skillnaden är egentligen inte mätbart i detta läge.

 

Detta går i 'Windows 10 Creators Update' att stänga av i Start > Inställningar >  Spel  > Spelläge  =>  "Den här datorn stöder spelläge".

Men i  Windows 10 Fall Creators Update som kom nyligen så är detta inte längre möjligt. Kolla själv enligt ovan.

Tvärtom: det blir ett mer instabilt system med spel som kraschar och absolut ingen skillnad i fps (frames/sec), av vad jag kommit fram till.

 

Tidningen Pc För alla har en artikel: Stäng av Windows störiga spelläge en gång för alla

Och för dom som känner sig obekväma, följ detta istället:

 

Här är en .reg fil som gör exakt samma sak, bara mycket enklare:
 

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\GameBar]

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\GameBar]
"AllowAutoGameMode"=dword:0

 

Skapa en vanlig textfil på tex. på skrivbordet, och klistra i ovanstående och spara som .reg

Dubbelklicka och svara Ja. och starta om datorn.

 

Obs! börja med att skapa en Återställningspunkt:

Start > skriv 'skapa' > i listan som kommer upp > välj 'Skapa en Återställningspunkt'.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...