Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tre unga män erkänner sig skyldiga efter de gigantiska Mirai-attackerna


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Förvånar mig inte ett dugg. Läste redan 2016 i en Linuxtidning att vanligaste verktyget vid attacker var en Smart-TV (= en vanlig variant av IOT). Att de mest utsatta länderna var Kina och Nordkorea och attackerna huvudsakligen kom från Smart-TVapparater i Sydkorea och USA.

Och PC-för Alla varnar 2017 för att använda Windows XP datorer på internet.

På grund av risken för kapning.

Känns som redaktören inte riktigt hänger med utvecklingen.

Lite som att hårdare licens regler för jägarens och sportskyttens vapen minskar antalet Skorpion, Glock och AK47 hos buset.

Eller är den redaktionella texten bara anpassad efter annonserna ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, jannejanne säger:

Förvånar mig inte ett dugg.

Det förvånar dig inte alls att några erkänner?

För nyheten/artikeln är ju inte den gamla attacken i sig utan att 3 stycken har erkänt nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser det inte så. Vad jag tycker är mest intressant är att spridningen av osäkra IOT bara ökar och inget effektivt görs för att hindra det.

Det påminner lite om att man kan se att havet snart innehåller mer plast än fisk.

https://www.forskning.se/2017/06/27/snart-mer-plast-an-fisk/

Skillnaden är att när det gäller plast har myndigheterna börjat reagera.

Men när det gäller försäljningen av osäkra IOT märks inte några reaktioner ännu. I varje fall har jag inte sett en enda reaktione bland politiker i Sverige.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.694217/botnat-svart-stoppa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan jag hålla med om till viss del men det har ju inte så mycket med just denna artikel att göra.

 

Vad tycker du att man ska göra för att se till att det bara finns routrar som har senaste firmware och att alla byter de lösenord som finns från början i alla prylar?

Man kan ju inte gärna förbjuda folk att kolla på övervakningskameror från vänners hus eller från jobbet. Det är väl lite som med PC och virus på 90-talet, tillräckligt många måste bli drabbade innan en majoritet inser att de måste ha bra antivirusprogram och skydda sig på andra sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...