Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

mobilt bankid


lelilj

Rekommendera Poster

Jag har en fullt fungerande Samsung Galaxy Express 2, den kör Android 4.4.2. Nu kräver plötsligt BankID att jag måste ha Android 5 för att fungera. Alltså måste jag köpa ny telefon för att ha BankID. Är det någon som har en enkel lösning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår dig, du är tyvärr inte ensam om detta problem, har du kollat om din telefon har möjlighet att uppdatera till Android 5, annars ser det nog inte så ljust ut tyvärr, i grunden handlar det om säkerheten, eftersom dom bl.a anser att det är teoretisk lättare att knäcka tidigare versioner av BankId, som fungerade med tidigare versioner av Android.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men vissa banker har ökat säkerheten och kräver mobilt BankID när man använder mobil, och att byta bank bara för att slippa BankID tror jag inte folk gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Laso säger:

Nej, men vissa banker har ökat säkerheten och kräver mobilt BankID när man använder mobil, och att byta bank bara för att slippa BankID tror jag inte folk gör.

Varför byta bank ?

Det är ju bara att bli kund hos en bank till numera.

Och att ha flera banker tycker jag är ganska självklart.

När jag hör av bekanta att dom inte kunnat göra nånting "för bankens data var nere".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det kanske inte sägs eller menas, men det Laso skrev "Nej, men vissa banker har ökat säkerheten och kräver mobilt BankID när man använder mobil" kunde möjligen tydas så, eller bara som att man kräver mobilt bank-Id när man använder mobil... :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man "bara" har bankid på fil så gäller det numera bara i 3 månader, iaf. hos Swebank. Däremot när du använder en dosa där du stoppar i ditt bankkort, så påstås detta vara säkrast?? Sedan finns det enklare dosor där man bara använder en kod för att starta dosan. De är också säkra, men inte lika starkt skydd som den första varianten. Allt enl. en banks säkerhetsexpert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler s.k experter anser att bankid på fil, är mindre säkert än Mobilt bankid, eftersom en fil på datorn går ju att komma åt från annan extern enhet, i alla fall i teorin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Laso säger:

Fler s.k experter anser att bankid på fil, är mindre säkert än Mobilt bankid, eftersom en fil på datorn går ju att komma åt från annan extern enhet, i alla fall i teorin.

Ett enkelt sätt för buset att komma åt Mobilt bankid verkar vara att råna mobilinnehavaren.

Googla på

rånad på mobilt bankid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte väl det. Lite märkligt är det ändå att så många tycks gå på bluffen "banken" ringer och vill att man loggar in. Ännu märkligare är att det är mobilgenerationen (som kan antas vara yngre och sägs vara mera upplyst) som går på bluffen. 

Jag nöjer mig med bank-id på fil och låser dörren när jag ringer dem och de behöver logga in för någon åtgärd :D

För folk som jobbar och är i farten är säkert mobilt bank-id välbehövligt. 

Det finns sajter som enbart använder mobilt id, Klarna är et exempel. 

En vän till mig  är medlem i en a-kassa där endast bank-id på fil fungerar. För hans del vore det mera praktiskt med mobilt id för att exempelvis kolla kommande utbetalning, den kan man ju inte bli rånad på.

14 timmar sedan, jannejanne säger:

Ett enkelt sätt för buset att komma åt Mobilt bankid verkar vara att råna mobilinnehavaren.

Googla på

rånad på mobilt bankid

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
På ‎2017‎-‎12‎-‎18 på 17:07, lelilj säger:

Jag har en fullt fungerande Samsung Galaxy Express 2, den kör Android 4.4.2. Nu kräver plötsligt BankID att jag måste ha Android 5 för att fungera. Alltså måste jag köpa ny telefon för att ha BankID. Är det någon som har en enkel lösning?

 

Det finns nog ingen enkel lösning, men det finns en tråd om hur man rootar sin telefon.

Beskrivningen är väldigt tydlig även om jag inte kommit helt i mål ännu.

 

Mackey

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bank är Swedbank där jag loggar in med dosa på min iMac. Jag har en gammal Ericsson Elf mobil som jag bara ringer med. Behöver jag logga in på 1177 eller Santander bank använder jag mitt BankID, således behövs ingen mobiltelefon annat än när man snus:ar mig  Jag har inte mer brottom än att jag kan vänta tills jag sitter framför min iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med iPelle i allt väsentligt, men den bank där jag har ett MasterCard kräver att jag bekräftar köp på Internet med just Mobilt BankID. Mobiltelefon ringer jag med annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är trevligt med en korrekt uppdaterad enhet, dvs en som kör android 5+ utan root. Med root försvinner möjligheten att köra flera en del tjänster, exempelvis streaming.

 

Med det sagt, om det bara är bankid-appen ni vill få igång, bara roota och putta in. Om det går fel hosta upp 600 - 8000 kr och köp en ny telefon som är snabbare, bättre och roligare att använda än den du har idag.

Här har ni 62 st telefoner med android 6+ för 600 - 1 200 kr

Eller om ni är lite äldre, har barn/barnbarn, snacka med dem, de är inte ovanligt att det finns en avlagd telefon som är kring ett år gammal som går att ta över.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, lelilj säger:

Håller med iPelle i allt väsentligt, men den bank där jag har ett MasterCard kräver att jag bekräftar köp på Internet med just Mobilt BankID. Mobiltelefon ringer jag med annars.

 

Vilken bank har du ?

 

Varken ICA-banken eller Nordea kräver något sådant !

Köp i Sverige och när det gäller Nordea tom köp i England och Polen körs "Secure" dvs jag använder Nordeas bankdosa, får en kod, matar in koden och PINkoden till Nordeas VISA-kort och får ut svarskod.

Annars för både Nordea och ICA-banken gäller att öppna för "osäkra köp" hos Nordea för max 1 timme efter öppning, hos ICA-banken för önskad öppningstid och önskat område (område utanför Norden, Norden är alltid öppet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3D-secure innebär lite olika grepp från de olika bankerna.

Det är ett extra lager som en bankdosa eller bekräftelse via bankid eller kanske även SMS? Fast det senare har jag inte sett.

De två betalkort jag har använder bankid då ingen av de två bankerna har bankdosa. Och jag väljer aktivt bort banker som kräver bankdosa då jag anser det vara en besvärlig lösning.

 

OT:

Det där med 3d-secure. Det är en chimär. Det är inte ett krav din bank kan ställa på en handlare, att det ska användas. Det innebär kanske iofs att sidan du köper på kan ses som säker men det är inget problem att hitta sidor på nätet som tar färre uppgifter av "kortägaren"

slut OT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, lelilj säger:

Håller med iPelle i allt väsentligt, men den bank där jag har ett MasterCard kräver att jag bekräftar köp på Internet med just Mobilt BankID. Mobiltelefon ringer jag med annars.

 

Swedbank gick över till MasterCard för flera år sedan. Jag betalar räkningar regelebundet som aldrig behöver hjälp från min mobiltelefon för att godkännas. Men som sagt jag använder deras dosa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips, mycket lärorikt. Visst, jag är äldre, tack för tips om återanvändning av barnbarnens telefoner, god tanke, men jag är ju gammal tekniker så jag gillar ju också allt jag fått lära om roota etc. Om BankID kan jag ge ett exempel när jag i förra året var i Frankrike och såg lite handbollsmästerskap, Sverige gick vidare, måste köpa biljett via webben till fortsatt spel, fungerar utmärkt, måste verifiera betalningen via BankID, fungerar utmärkt. Även om min bank, vilket den inte gör, hade godtagit verifiering via BankID på fil så hade det inte fungerat. Reser man så blir det lite krångligare, särskilt om man är omodern och gammal. Funderar trots allt på ny mobil, kanske Samsung A3, vad tror ni om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är Samsung Galaxy A3 du menar så har jag en sådan, inköpt 2015, uppgraderad till 6.0.1. Denna är min första smartphone, bytte från en gammal pytteliten Ericsson och tyckte att jag köpte en jättestor en. Dock tycker jag numera att skärmen med sina 4,7 tum är i minsta laget; det är besvärligt att skriva text -  det är svårt att träffa rätt bokstav - liksom publicera foton på Instagram. Inte minst när du är ute och reser tror jag att du har nytta av en lite större skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, lelilj säger:

Tack för alla tips, mycket lärorikt. Visst, jag är äldre, tack för tips om återanvändning av barnbarnens telefoner, god tanke, men jag är ju gammal tekniker så jag gillar ju också allt jag fått lära om roota etc. Om BankID kan jag ge ett exempel när jag i förra året var i Frankrike och såg lite handbollsmästerskap, Sverige gick vidare, måste köpa biljett via webben till fortsatt spel, fungerar utmärkt, måste verifiera betalningen via BankID, fungerar utmärkt. Även om min bank, vilket den inte gör, hade godtagit verifiering via BankID på fil så hade det inte fungerat. Reser man så blir det lite krångligare, särskilt om man är omodern och gammal. Funderar trots allt på ny mobil, kanske Samsung A3, vad tror ni om det?

 

Har själv valt att på resor ha med mig ICA-bankens kortdosa. För att på så sätt kunna beställa biljetter över internet.

För Mobiltbank-Id finns inte till mina mobiler. De har ju varken Android, IOS

eller Windows. Om Mobiltbank-Id fortfarande finns till Windowsmobiler ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...