Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad väger kroppen i en frontalkrock i 70km/h?


annvor

Rekommendera Poster

Hejsan. Jag har i onsdags varit med i en frontalkrock i 70km/h. Fick endast blåmärken och ont i hela kroppen som tur är. Nu är jag nyfiken.

 

Vad väger en kropp och huvud i krockögonblicket? Jag tror att jag väger 75kg. Jag körde som sagt va i 70. Vad motparten körde i har jag ingen aning om. 

 

Har ni bra sidor med fina tabeller som visar kroppsvikt före och i kollisionen så tar jag tacksamt emot det. Jag vill gärna dela vidare hur viktigt det är att sitta rätt i sätet och med säkerhetsbältet på.

 

Tacksam för att vara i livet.

/Anvvor

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till en kampanj för några år sedan för att fler skulle använda bilbälte i baksätet, siffrorna gäller även för vad som händer vid en vanlig krock:

https://www.bilprovningen.se/bilprovningen/press--nyheter/pressmeddelanden/2014-09-08-alltfor-manga-elefanter-kvar-i-baksatet.html

 

Siffrorna är bara en chablon och är beroende av ganska många parametrar som t.ex hur fort det andra fordonet färdas och hur snabbt din egen kropp bromsas in i krockögonblicket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lätt räkna ut.

Förenklat, säg att du kolliderar med ett fast föremål, tex träd

Omvandla 70km/h till m/s 70/3,6=ca 19,4 m/s=V

Accelerationen (Retardationen) vid inbromsningen blir

a=VxV/(2xS) där S är inbromsningssträckan dvs deformation av bilen plus hur mycket du förflyttar dig i bilen, säg 1 m

a=19,4x19,4/(2x1)=ca 190m/s2

med g=10m/s2 så blir inbromsningen ca 19g

dvs din vikt ca 19*75=ca 1400kg

med bara 0,5 meter inbromsningssträcka ca 2800kg

Vid frontalkrock blir det knepigare. Två lika tunga bilar som deformeras lika mycket så stämmer ovan.

Sitter du i en tung bil, typ lastbil med last på 20000 kg och håller 90km/h frontalkrockar med en liten personbil på 1000kg som håller 70km/h så blir rörelsemängden oförändrad och hastigheten efteråt

dvs enkelt (20000x90-1000x70)/21000=82km/h

Dvs lastbilen bromsas ner från 90km/h till 82km/h inget större fysiskt problem för lastbilschauffören

Personbilen bromsas ner från 70km/h till att åka baklänges med 82km/h

total hastighetsändring för personbilen 152km/h.

Vilket man nog inte överlever i personbilen, tror jag.

Så undvik frontalkrocka, speciellt undvik frontalkrocka med ett tyngre fordon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kroppens vikt ändras inte vid kollisionen. Jannejannes räkneexempel stämmer i övrigt men resultatet är inte vikt (massa) utan kraft, som är c:a 13,7 kN eller 1400kp. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, fagerja säger:

Kroppens vikt ändras inte vid kollisionen. Jannejannes räkneexempel stämmer i övrigt men resultatet är inte vikt (massa) utan kraft, som är c:a 13,7 kN eller 1400kp. 

Du har givetvis rätt fagerja men för att citera

https://www.bilprovningen.se/bilprovningen/press--nyheter/pressmeddelanden/2014-09-08-alltfor-manga-elefanter-kvar-i-baksatet.html

så är nivån i ämnet :D inte på din nivå :thumbsup:

Citat

Den gamla kampanjen om elefanter i baksätet – att en obältad person i baksätet motsvarar cirka 3 ton krockvikt – är fortfarande aktuell

 


ohan Lindström, generalsekreterare, NTF tfn 070-303 77 99

Bengt Svensson, kommissarie, Rikspolisstyrelsen tfn 0730 – 374 500

Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef, Bilprovningen tfn 0706 – 87 03 66

Kampanjen ”Inga elefanter i bilen, tack”

Introducerades första gången 1983 och kördes igen 1985, då var bältesanvändningen i baksätet 12 %.
1986 blev det lag på att använda bilbälte i baksätet. Syftet med elefanten var att öka bältesanvändningen inför kommande lagändring. Kampanjen refererade till den kraft som en lös person har vid en krock i t ex 50 km/tim; en person som väger 100 kg väger i krockögonblicket 4 000 kg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...