Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
annvor

Vad väger kroppen i en frontalkrock i 70km/h?

Rekommendera Poster

Hejsan. Jag har i onsdags varit med i en frontalkrock i 70km/h. Fick endast blåmärken och ont i hela kroppen som tur är. Nu är jag nyfiken.

Vad väger en kropp och huvud i krockögonblicket? Jag tror att jag väger 75kg. Jag körde som sagt va i 70. Vad motparten körde i har jag ingen aning om. 

Har ni bra sidor med fina tabeller som visar kroppsvikt före och i kollisionen så tar jag tacksamt emot det. Jag vill gärna dela vidare hur viktigt det är att sitta rätt i sätet och med säkerhetsbältet på.

Tacksam för att vara i livet.

/Anvvor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länk till en kampanj för några år sedan för att fler skulle använda bilbälte i baksätet, siffrorna gäller även för vad som händer vid en vanlig krock:

https://www.bilprovningen.se/bilprovningen/press--nyheter/pressmeddelanden/2014-09-08-alltfor-manga-elefanter-kvar-i-baksatet.html

Siffrorna är bara en chablon och är beroende av ganska många parametrar som t.ex hur fort det andra fordonet färdas och hur snabbt din egen kropp bromsas in i krockögonblicket.

Redigerad av Tune

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lätt räkna ut.

Förenklat, säg att du kolliderar med ett fast föremål, tex träd

Omvandla 70km/h till m/s 70/3,6=ca 19,4 m/s=V

Accelerationen (Retardationen) vid inbromsningen blir

a=VxV/(2xS) där S är inbromsningssträckan dvs deformation av bilen plus hur mycket du förflyttar dig i bilen, säg 1 m

a=19,4x19,4/(2x1)=ca 190m/s2

med g=10m/s2 så blir inbromsningen ca 19g

dvs din vikt ca 19*75=ca 1400kg

med bara 0,5 meter inbromsningssträcka ca 2800kg

Vid frontalkrock blir det knepigare. Två lika tunga bilar som deformeras lika mycket så stämmer ovan.

Sitter du i en tung bil, typ lastbil med last på 20000 kg och håller 90km/h frontalkrockar med en liten personbil på 1000kg som håller 70km/h så blir rörelsemängden oförändrad och hastigheten efteråt

dvs enkelt (20000x90-1000x70)/21000=82km/h

Dvs lastbilen bromsas ner från 90km/h till 82km/h inget större fysiskt problem för lastbilschauffören

Personbilen bromsas ner från 70km/h till att åka baklänges med 82km/h

total hastighetsändring för personbilen 152km/h.

Vilket man nog inte överlever i personbilen, tror jag.

Så undvik frontalkrocka, speciellt undvik frontalkrocka med ett tyngre fordon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kroppens vikt ändras inte vid kollisionen. Jannejannes räkneexempel stämmer i övrigt men resultatet är inte vikt (massa) utan kraft, som är c:a 13,7 kN eller 1400kp. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, fagerja säger:

Kroppens vikt ändras inte vid kollisionen. Jannejannes räkneexempel stämmer i övrigt men resultatet är inte vikt (massa) utan kraft, som är c:a 13,7 kN eller 1400kp. 

Du har givetvis rätt fagerja men för att citera

https://www.bilprovningen.se/bilprovningen/press--nyheter/pressmeddelanden/2014-09-08-alltfor-manga-elefanter-kvar-i-baksatet.html

så är nivån i ämnet :D inte på din nivå :thumbsup:

Citat

Den gamla kampanjen om elefanter i baksätet – att en obältad person i baksätet motsvarar cirka 3 ton krockvikt – är fortfarande aktuell

ohan Lindström, generalsekreterare, NTF tfn 070-303 77 99

Bengt Svensson, kommissarie, Rikspolisstyrelsen tfn 0730 – 374 500

Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef, Bilprovningen tfn 0706 – 87 03 66

Kampanjen ”Inga elefanter i bilen, tack”

Introducerades första gången 1983 och kördes igen 1985, då var bältesanvändningen i baksätet 12 %.
1986 blev det lag på att använda bilbälte i baksätet. Syftet med elefanten var att öka bältesanvändningen inför kommande lagändring. Kampanjen refererade till den kraft som en lös person har vid en krock i t ex 50 km/tim; en person som väger 100 kg väger i krockögonblicket 4 000 kg.

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...