Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med uppdateringen i Win 10


reso

Rekommendera Poster

Program måste ominstalleras efter att man har gjort en ren installation av Windows, precis som du fick göra när datorn var ny. Kan du installera squaredansprogrammet och andra program på nytt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 116
  • Skapad
  • Senaste svar
2 timmar sedan, Cecilia säger:

Program måste ominstalleras efter att man har gjort en ren installation av Windows, precis som du fick göra när datorn var ny. Kan du installera squaredansprogrammet och andra program på nytt?

Visserligen kan jag installera squaredansprogrammet och andra program på nytt

men finns det inget annat sätt att förhindra att uppdateringen startar ?

Jag använder den här datorn mest till squaredansen och callingen

och lite koll på nätet (mail och dylikt) när jag är hemma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du måste ju uppdatera inom de närmaste månaderna eftersom den version av Windows 10 som du har då inte längre kommer att få några säkerhetsuppdateringar, vilket gör det lätt att infektera datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Cecilia säger:

Men du måste ju uppdatera inom de närmaste månaderna eftersom den version av Windows 10 som du har då inte längre kommer att få några säkerhetsuppdateringar, vilket gör det lätt att infektera datorn.

Men windows laddar ner uppdatering och sedan startar instalationen

men stannar när den har nått 80-90 %

Hur gör man med det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Cecilia säger:

Men du måste ju uppdatera inom de närmaste månaderna eftersom den version av Windows 10 som du har då inte längre kommer att få några säkerhetsuppdateringar, vilket gör det lätt att infektera datorn.

Finns det något ställe att hämta filerna jag behöver ?

Jag har förmodligen lyckats stoppa den automatiska nerladdningen.

Om jag behöver vissa filer ur säkerhetspunkt kanske det går att

ta ner dom och själv starta installationen eller... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, reso säger:

Om jag behöver vissa filer ur säkerhetspunkt kanske det går att

ta ner dom och själv starta installationen eller... ?

Nej, den möjligheten kommer att försvinna för versionen Anniversary Update (1606) under våren.

 

2 timmar sedan, reso säger:

Men windows laddar ner uppdatering och sedan startar instalationen

men stannar när den har nått 80-90 %

Hur gör man med det ?

Gör man ren ren installation med senaste versionen brukar det gå bra, men man kan också försöka med andra alternativ t ex de som mbgtmari föreslog igår: https://eforum.idg.se/topic/355062-problem-med-uppdaterinen-i-win-10/?do=findComment&comment=1695284

 

Men säkerhetskopior måste du ju alltid ha av viktiga filer eftersom en hårddisk kan gå sönder när som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2017-12-30 på 19:35, Cecilia säger:

Gör man en ren installation med senaste versionen brukar det gå bra

Ja, jag har sett alternativet ren installation (clean install) rekommenderas i flera trådar i Eforum.  Se t ex kommentarerna till den här fastnålade tråden:
https://eforum.idg.se/topic/349522-windows-10-ren-installation-min-erfarenhet

 

Med hjälp av skärmbilder beskriver Mauro Huculak hur man gör en ren installation här:
https://pureinfotech.com/clean-install-windows-10/
Har du svårt att förstå engelskan reso, så vet du ju hur man använder Google translate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pst, reso. Om du fortfarande har version 1607 (Anniversary Update) och har stängt av uppdateringen så har det nu kommit en (riktig) säkerhetspatch som du kan ladda ner som ett fristående paket från Microsoft Update Catalog. Det är på sista raden här
http://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB4056890
dvs 2018-01, kumulativ uppdatering för Windows 10 Version 1607 för x64-baserade system (KB4056890), som du ska klicka "hämta"

 

Här kan du läsa om denna uppdatering
https://support.microsoft.com/sv-se/help/4056890/windows-10-update-kb4056890

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, mbgtmari säger:

Pst, reso. Om du fortfarande har version 1609 (Anniversary Update) och har stängt av uppdateringen så har det nu kommit en (riktig) säkerhetspatch som du kan ladda ner som ett fristående paket från Microsoft Update Catalog. Det är på sista raden här
http://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB4056890
dvs 2018-01, kumulativ uppdatering för Windows 10 Version 1607 för x64-baserade system (KB4056890), som du ska klicka "hämta"

 

Här kan du läsa om denna uppdatering
https://support.microsoft.com/sv-se/help/4056890/windows-10-update-kb4056890

Tyvärr min vän det gick inte att installera den.

Fick detta medd. efter en srund

uppd.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var tråkigt. Du hade väl startat tjänsten Windows Update igen?


Skriv tjänster i sökrutan bredvid Start > Klicka på Tjänster skrivbordsapp > Skrolla ner till Windows Update, markera Windows Update. Står det Manuellt (utlöst start) under rubriken Startmetod ?

5a526afdcc196_WUmanuelltutlststart.png.ac97c76eb39f13a863884e55d3053607.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, mbgtmari säger:

Det var tråkigt. Du hade väl startat tjänsten Windows Update igen?


Skriv tjänster i sökrutan bredvid Start > Klicka på Tjänster skrivbordsapp > Skrolla ner till Windows Update, markera Windows Update. Står det Manuellt (utlöst start) under rubriken Startmetod ?

5a526afdcc196_WUmanuelltutlststart.png.ac97c76eb39f13a863884e55d3053607.png

Ja det är ställt det  så som du visar men det hjälper inte endå.

Jag får samma meddelande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske så att Windows Update måste vara startad för att det skall fungera att installera  den kumulativa uppdateringen. Det är den inte om det ser ut som på bilden i det senaste inlägget . Det skall då stå körs.Tryck på  Starta uppe till vänster.

 

LARSAS. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag har fortfarande problem med uppdateringen som inte funkar

Jag kan för mitt liv inte förstå varför den vill uppdatera automatiskt

när jag har under tjänster inaktiverat uppdateringen.

Jag har även avinstallerat Uppdateringsassistenten för Windows 10

under kontrollpanelen och den nerladdade filen 

Efter ett tag startar den igen-....:thumbsdown:

Egentligen behöver jag inte uppdatera, för den här datorn används

nästan bara till min Squaredans uppdrag.

Så varför kan man inte spärra uppdateringen ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sidan 2 i denna tråd skrev jag "Jag har stoppat annat än säkerhetsuppdateringar, dvs stoppat funktionsuppdateringen Fall Creators Update, men det har jag kunnat göra eftersom jag har en Windows 10 Pro(fessional) version och det kan man tyvärr inte göra i en Home version, som du har."

 

Du kan alltså inte stoppa den automatiska uppdateringen. Att få samma uppdatering flera gånger borde du förstås slippa men riktiga säkerhetsuppdateringar är viktigt att få. Provade du förresten LARSAS förslag, som står precis ovanför ditt inlägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, mbgtmari säger:

På sidan 2 i denna tråd skrev jag "Jag har stoppat annat än säkerhetsuppdateringar, dvs stoppat funktionsuppdateringen Fall Creators Update, men det har jag kunnat göra eftersom jag har en Windows 10 Pro(fessional) version och det kan man tyvärr inte göra i en Home version, som du har."

 

Du kan alltså inte stoppa den automatiska uppdateringen. Att få samma uppdatering flera gånger borde du förstås slippa men riktiga säkerhetsuppdateringar är viktigt att få. Provade du förresten LARSAS förslag, som står precis ovanför ditt inlägg?

Ja och jag har dessutom tagit ner en fil som du sa vid  ett tidigare tillfälle men filen har inte filändelse .exe

utan .msu  

windows10.0-kb4056890-x64_1d0f5115833be3d736caeba63c97cfa42cae8c47

Hur gör jag för att installera den ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, mbgtmari säger:

Har du försökt att dubbelklicka på .msu-filen?

Jajamensan

men då får jag det här svaret

msu.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det går bara att köra en instans av wusa.exe" tyder på att den automatiska windowsuppdateringsfunktionen kör i bakgrunden. Du måste alltså först stoppa den i Tjänster skrivbordsapp. Så i stället för att klicka på Starta tjänsten ska du klicka på Stoppa tjänsten innan du kör det fristående uppgraderingspaketet.

5a6c444c29582_Stoppawsu-tjnsten.png.f0202ceaec41c8605e440c17e5cd1e47.png

 

Sedan får du göra som det står i länken jag bifogade till mitt förra inlägg nämligen Öppna Kommandotolken och köra den som administratör:
Högerklicka på Start och välj Kommandotolken (administratör)

5a6bbc556655c_StartKommandotolk.png.b5b74d2508cd2a5ce1f9611a4bf1a925.png

Svara Ja på frågan "Tillåter du att den här appen får göra ändringar på enheten?" Då får du upp Kommandotolken

Kommandotolken.png.9d6cc7250d9c834637185ac0d7e61e46.png

I kommandotolken skriver du
wusa <path>\Windows10.0-kb4056890-x64.msu
och klickar på Enter

 

Jag är inte riktigt säker på om du ska ska skriva just <path> eller om du ska ange platsen för filen vilken bör vara

C:\Users\ditt användarnamn\Downloads

om du har sparat msu-filen i Hämtade filer. Anger du platsen skriver du alltså

wusa C:\Users\ditt användarnamn\Downloads\Windows10.0-kb4056890-x64.msu

Är du osäker på din plats och ditt användarnamn högerklickar du på msu-filen och väljer Egenskaper. Där står det.

 

OBS! När du skriver ditt nästa inlägg låt bli att citera hela mitt inlägg utan svara i den tomma rutan som dyker upp under mitt inlägg! Tråden blir så svårläst när du hela tiden citerar mina långa bildförsedda inlägg.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag för rätt längesen installerade min msu-fil så dubbelklickade jag bara på den och behövde inte använda mig av Kommandotolken. Jag kommer inte ihåg om jag under Allmänt-fliken i Egenskaper måste avblockera Säkerhetsvarningen att "filen kunde komma från en annan dator och därför kunde vara blockerad". Nu är filen i alla fall inte blockad.

 

Så här gjorde jag:
högerklickade på msu-filen, klickade på Egenskaper, Allmänt (klickade på Avblockera-knappen om den fanns), klickade på OK.

Jämför bilderna: min egen bild och den eminenta Brinks bild, tagen härifrån
https://www.sevenforums.com/tutorials/147150-windows-update-download-standalone-msu-installer-file.html

5a6c54552df1d_msufil.thumb.png.0ab42d6fe79d6d7554aea5355dcb1cde.png

Jag har suddat ut mitt användarnamn litet slarvigt. Det är därför det ser konstigt ut (med punkt och kolon) efter Users\

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, mbgtmari säger:

När jag för rätt längesen installerade min msu-fil så dubbelklickade jag bara på den och behövde inte använda mig av Kommandotolken. Jag kommer inte ihåg om jag under Allmänt-fliken i Egenskaper måste avblockera Säkerhetsvarningen att "filen kunde komma från en annan dator och därför kunde vara blockerad". Nu är filen i alla fall inte blockad.

 

Så här gjorde jag:
högerklickade på msu-filen, klickade på Egenskaper, Allmänt (klickade på Avblockera-knappen om den fanns), klickade på OK.

Jämför bilderna: min egen bild och den eminenta Brinks bild, tagen härifrån
https://www.sevenforums.com/tutorials/147150-windows-update-download-standalone-msu-installer-file.html

5a6c54552df1d_msufil.thumb.png.0ab42d6fe79d6d7554aea5355dcb1cde.png

Jag har suddat ut mitt användarnamn litet slarvigt. Det är därför det ser konstigt ut (med punkt och kolon) efter Users\

Jag kollade, och vad jag kiumde se är den inte blockad. I alla fall hade jag inte någon knapp

där man kunde avblockera. Jag hade bara som den högra bilden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, mbgtmari säger:

"Det går bara att köra en instans av wusa.exe" tyder på att den automatiska windowsuppdateringsfunktionen kör i bakgrunden. Du måste alltså först stoppa den i Tjänster skrivbordsapp. Så i stället för att klicka på Starta tjänsten ska du klicka på Stoppa tjänsten innan du kör det fristående uppgraderingspaketet.

5a6c444c29582_Stoppawsu-tjnsten.png.f0202ceaec41c8605e440c17e5cd1e47.png

 

Sedan får du göra som det står i länken jag bifogade till mitt förra inlägg nämligen Öppna Kommandotolken och köra den som administratör:
Högerklicka på Start och välj Kommandotolken (administratör)

5a6bbc556655c_StartKommandotolk.png.b5b74d2508cd2a5ce1f9611a4bf1a925.png

Svara Ja på frågan "Tillåter du att den här appen får göra ändringar på enheten?" Då får du upp Kommandotolken

Kommandotolken.png.9d6cc7250d9c834637185ac0d7e61e46.png

I kommandotolken skriver du
wusa <path>\Windows10.0-kb4056890-x64.msu
och klickar på Enter

 

Jag är inte riktigt säker på om du ska ska skriva just <path> eller om du ska ange platsen för filen vilken bör vara

C:\Users\ditt användarnamn\Downloads

om du har sparat msu-filen i Hämtade filer. Anger du platsen skriver du alltså

wusa C:\Users\ditt användarnamn\Downloads\Windows10.0-kb4056890-x64.msu

Är du osäker på din plats och ditt användarnamn högerklickar du på msu-filen och väljer Egenskaper. Där står det.

 

OBS! När du skriver ditt nästa inlägg låt bli att citera hela mitt inlägg utan svara i den tomma rutan som dyker upp under mitt inlägg! Tråden blir så svårläst när du hela tiden citerar mina långa bildförsedda inlägg.
 

Med <path> menar du där filen ligger ????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, fick det inte att funka så som du beskrev.

Jag är osäker hur jag skall skriva i kommandotolken

Men jag försökte följa dina råd, men i CMD kommer jag bara tillbaks till C:\

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"<path>" =  hela sökvägen till Windows10.0-kb4056890-x64.msu

 

Nej, nu blev även jag osäker. Men man kan prova med och utan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt göra som ni föreslog, men

jag kommer bara tillbaks till  C:\WINDOWS\system32>

Jag vet inte om jag skriver rätt.

Skall det vara på engelska eller svenska ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...