Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med uppdateringen i Win 10


reso

Rekommendera Poster

Hej alla glada och hjälpsamma forumister

Det var längesedan jag behövde hjälp men nu är det dags igen.

 

Jag har fått uppmaning att säkerhetsuppdatera windows 10

Därför har jag startat den ett antal gånger.

Tyvärr så stannar den mot slutet när den har installeat ca, 90 %

och säger att ett fel uppstått

Vad gör man åt detta ?

 

Kristian

post-33172-0-08792400-1513351911_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 116
  • Skapad
  • Senaste svar

Brandklipparen menade naturligtvis INTE att du skulle ladda ner något (den insprängda reklamen: For various PC problems, we recommend to use this tool och WE RECOMMEND: Download this tool to quickly find and repair Windows errors) utan bara följa instruktionerna längre ner på sidan under rubriken How to fix Update Error 0x8007001F on Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet förstås inte om det stämmer att felkoden har att göra med drivrutinerna till ljudet, som det står i länken. Här är i alla fall hjälp för ett annat problem för en som fått samma felkod som du
https://www.tenforums.com/windows-updates-activation/63075-windows-10-anniversary-update-error-code-0x8007001f.html

Och här är försök till hjälp för en som inte heller kan installera "viktiga säkerhetsuppdateringar"
https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/8dc27c01-2737-4cd4-841d-e32a93e8de0f/microsoft-cant-install-important-security-updates-on-your-pc-error-code-0x80072ee7?forum=win10itprosecurity

 

Vilken version av Windows 10 kör du? Creators Update (version 1703) eller Fall Creators Update (version 1709)? Själv kör jag version 1703 och så här ser det ut i Windows Defender Säkerhetscenter hos mig utifall att det är det som krånglar hos dig, enligt det som står i social.technet-länken

post-55300-0-93592800-1513523850_thumb.png

 

P.S. Jag har haft Fall Creators Update med dess finesser i men jag har gått tillbaka till version 1703 eftersom jag inte kunde få lämplig drivrutin till min skrivare i version 1709.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore bra om du talade om att det kostade en j-la massa pengar för att få använda programmet innan du rekomenderade det,   :thumbsdown:

Om du har installerat något program som det görs reklam för på den sidan rekommenderar jag att du gör en systemåterställning till en tidpunkt innan installationen. Detta för att vara mer säker på att allt av det är borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Reso!

Där var du väl i alla fall lite väl het på gröten (kanske lätt hänt i juletider?), när du inte bläddrade vidare på den angivna sidan. Hade inte en tanke att rekommendera något program till dej speciellt som jag inte har en aning om sitens trovärdighet. Se Cecilias varning!

God Jul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du Brandklipparen

Det kan man nog säga att jag var
Ber så mycket om ursäkt att jag inte var mer vaken..något
Men tyvärr när jag letade längre ner så har nog min blindhet missat
var man löser problemet.

Hoppas du tar emot min ursäkt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det verkar som om din länk gav lösningen. Men reso,  det vore bra om du markerade lösningen så man vet. Eftersom det är du som skapat tråden så bör du se en bock till vänster om varje svars avatar. Hovra över bocken så ser du orden "Markera detta som bästa lösning".

5a3a59f3703ea_Lsning.PNG.62856e727f555ff8b018e07563a1a4f5.PNG

Klicka på bocken i rätt svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Brandklipparen säger:

OK, inga problem! Men hur gick det med ditt problem? Löste det sig?

Tyvärr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mbgtmari säger:

Jag tycker det verkar som om din länk gav lösningen. Men reso,  det vore bra om du markerade lösningen så man vet. Eftersom det är du som skapat tråden så bör du se en bock till vänster om varje svars avatar. Hovra över bocken så ser du orden "Markera detta som bästa lösning".

5a3a59f3703ea_Lsning.PNG.62856e727f555ff8b018e07563a1a4f5.PNG

Klicka på bocken i rätt svar!

tyvärr mbgtmari

Jag är nog för dum, för jag hittade inte i länkarna

hur jag skulle göra.

Finns det någon instruktion på svenska ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bra att du signalerade att problemet inte var löst. Men visst ser du bockarna?

 

När det gäller min bild så svara först på de frågor jag ställde: Vilken version av Windows 10 kör du? Creators Update (version 1703) eller Fall Creators Update (version 1709)?

 

Kontrollera därefter att det ser ut hos dig som på min bild, dvs att det står att Din enhet är skyddad. Klicka på Start (Windowsflaggan längst ner till vänster på ditt skrivbord) > Skrolla ner till V > Windows Defender Säkerhetscenter.

5a3a70d6777e5_underViStart.png.94eb2f5f944e140b0444ffeec3f9dcc7.png

Klicka på Windows Defender Säkerhetscenter !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen hatar jag google translate men här är i alla fall dess översättning till svenska av Brandklipparens länk

https://translate.google.se/translate?sl=en&tl=sv&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwindowsreport.com%2Fwindows-10-update-error-0x8007001f%2F&edit-text=&act=url

drivers = drivrutiner är t ex översatt till (blä) "förare" på ett ställe

OBS! OBS! OBS!

Klicka INTE på den instoppade reklamlänken REKOMMENDERAD: Klicka här för att åtgärda vanliga  PC-problem och påskynda ditt system

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, mbgtmari säger:

Det var bra att du signalerade att problemet inte var löst. Men visst ser du bockarna?

 

När det gäller min bild så svara först på de frågor jag ställde: Vilken version av Windows 10 kör du? Creators Update (version 1703) eller Fall Creators Update (version 1706)?

 

Kontrollera därefter att det ser ut hos dig som på min bild, dvs att det står att Din enhet är skyddad. Klicka på Start (Windowsflaggan längst ner till vänster på ditt skrivbord) > Skrolla ner till V > Windows Defender Säkerhetscenter.

5a3a70d6777e5_underViStart.png.94eb2f5f944e140b0444ffeec3f9dcc7.png

Klicka på Windows Defender Säkerhetscenter !

Tack för svaret 

Ja jag ser bockarna
Men var hittar jag vilken version jag har ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, reso säger:

Tack för svaret 

Ja jag ser bockarna
Men var hittar jag vilken version jag har ?

när jag scrollar ner till V och klickar på defender

så får jag upp ett fönster som säger att

"Datorstatus Skyddad"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mbgtmari säger:

Skriv Om din dator i sökrutan, dvs förstoringsglaset, bredvid Start !

Wow

På det här forumet lär man sig hela tiden.... (tack vare er hjälpsamma forumister)

 

Windows 10 home

Där står 1607

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du Anniversary Update (Födelsedagsuppdateringen, som jag kallar den), dvs den version som kom före Creators Update.  Men nu minns jag inte hur det såg ut i Windows Defender Säkerhetscenter i den versionen. Förmodligen såg det ut som du skriver: Datorstatus Skyddad. Men något mer borde det ju stå om du klickar dig vidare, dvs vilket antivirusprogram du har och att det är på och att Windows Defender skyddar dig samt att din brandvägg är på. (Jag kör med AVG och Windows egen brandvägg.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, mbgtmari säger:

Då har du Anniversary Update (Födelsedagsuppdateringen, som jag kallar den), dvs den version som kom före Creators Update.  Men nu minns jag inte hur det såg ut i Windows Defender Säkerhetscenter i den versionen. Förmodligen såg det ut som du skriver: Datorstatus Skyddad. Men något mer borde det ju stå om du klickar dig vidare, dvs vilket antivirusprogram du har och att det är på och att Windows Defender skyddar dig samt att din brandvägg är på. (Jag kör med AVG och Windows egen brandvägg.)

Jag  har inget antivirusprogram

Bar windows defender

Och windows egen brandvägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Nu är frågan om du har ett 32-bit eller ett 64-bit Windows. (Jag tänkte nämligen att du skulle kunna prova det jag har gjort vid ett uppdateringsproblem, nämligen att hämta ett fristående uppdateringspaket från Microsoft Update Catalog, vilket jag sparade på datorn och körde igång därifrån.)

 

I Om din dator så står det också OS-version: .... Vad står det istället för ... hos dig?
och
Systemtyp  Hos mig står det "64-bitars operativsystem, x64-baserad processor" Vad står det hos dig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, mbgtmari säger:

Okej. Nu är frågan om du har ett 32-bit eller ett 64-bit Windows. (Jag tänkte nämligen att du skulle kunna prova det jag har gjort vid ett uppdateringsproblem, nämligen att hämta ett fristående uppdateringspaket från Microsoft Update Catalog, vilket jag sparade på datorn och körde igång därifrån.)

 

I Om din dator så står det också OS-version: .... Vad står det istället för ... hos dig?
och
Systemtyp  Hos mig står det "64-bitars operativsystem, x64-baserad processor" Vad står det hos dig?

 

64 bitars system

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej bra (jag gillar mitt 64-bitars system).  Nu kan du kolla om det möjligtvis står vilket KB-nummer den misslyckade uppdateringen hade.

Start > Inställningar (kugghjulet) > Uppdatering och säkerhet (Windows Update,  säkerhet) > Uppdateringshistorik

 

I Uppdateringshistoriken bör det överst stå

2017-12 Kumulativ uppdatering för Windows 10 Version 1607 för x86-baserade system (KB...)

Uppdateringen misslyckades (eller något liknande)

Vad står det för KB-nummer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde vara KB4053579, dvs Knowledge Base (Kunskapsbas) 4053579, som man kan läsa om längst ner på den här sidan:  
https://support.microsoft.com/sv-se/help/894199/software-update-services-and-windows-server-update-services-changes-in


"2017-12 kumulativ uppdatering för Windows 10 Version 1607 (KB4053579)[...] Uppdatera 2017-12-kumulativ uppdatering för Windows 10 Version 1607 för x86-baserade system" ungefärlig filstorlek ~ 638828 kB (kilobyte)


Det finns en länk där http://support.microsoft.com/help/4053579 som man kan klicka på för att läsa ännu mer om denna uppdatering. Gör man det så hittar man en länk för att komma till rätt plats i Microsoft Update Catalog så man kan ladda ner det fristående paketet. Det är den här sidan: http://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB4053579
Klicka där på Hämta i sista raden där det står
Titel: 2017-12, kumulativ uppdatering för Windows 10 Version 1607 för x86-baserade system (KB4053579) Produkter: Windows 10 Klassificering: Säkerhetsuppdateringar Senast uppdaterad: 2017-12-08 Version: saknas Storlek: 624,6 MB

 

När filen har hämtats väljer du Spara. Jag brukar spara i Hämtade filer men du kan förstås spara filen någon annanstans om du vill.


Därefter stänger du webbläsaren om du vill försöka installera den här uppdateringen nu. 

 

Du klickar sedan på den nedladdade filen och ser vad som händer. Vad som hände för mig, när jag gjorde detta, var att Windows jobbade och det verkade gå bra att installera filen men till slut kom det ett meddelande om att allt inte gick att installera. Jaha, tänkte jag. Det var ju trist. Men ett par minuter senare fick jag ett meddelande, en förfrågan från Windows, om jag ville uppdatera. Och då laddades den önskade uppdateringen ner och in i systemet. Det jag tror hände var att Windows update sparkades igång av mitt klick på MS Update Catalog-filen, men att Windows föredrog att själv bestämma när filen skulle installeras helt och hållet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2017-12-20 på 20:27, mbgtmari säger:

Okej bra (jag gillar mitt 64-bitars system).  Nu kan du kolla om det möjligtvis står vilket KB-nummer den misslyckade uppdateringen hade.

Start > Inställningar (kugghjulet) > Uppdatering och säkerhet (Windows Update,  säkerhet) > Uppdateringshistorik

 

I Uppdateringshistoriken bör det överst stå

2017-12 Kumulativ uppdatering för Windows 10 Version 1607 för x86-baserade system (KB...)

Uppdateringen misslyckades (eller något liknande)

Vad står det för KB-nummer?

 

KB4049411

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...