Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med uppdateringen i Win 10


reso

Rekommendera Poster

8 minuter sedan, Cecilia säger:

Får du fram någon lista med uppdateringar som kan installeras när du söker efter uppdateringar  i Windows Update?

Hittar ingen lista

Men i sannings namn är jag osäker på hur jag skall söka efter listor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 116
  • Skapad
  • Senaste svar
3 minuter sedan, Cecilia säger:

Inställningar - Uppdatering och säkerhet - Windows Update - Sök efter uppdateringar

Det verkade inte finnas något.  Det som kom fram när jag klickade på  update var texten:

 

Det uppstod problem under installationen av uppdateringar, men vi försöker igen senare. Om problemen kvarstår och du vill söka på Internet eller kontakta supporten för att få mer information, kan följande vara till hjälp: (0x80070422)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Cecilia säger:

Inställningar - Uppdatering och säkerhet - Windows Update - Sök efter uppdateringar

Windows update var inaktiverad under tjänst,
så efter jag aktiverat den för manuellt uppdatering

kom det fram text (bifogar bild) när jag klickade på update

Dessutom en himla massa KB-filer under uppdateringshistorik

upp_6.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, KB4049411 som du hade problem med först är nu installerad, liksom KB4033631, fast de kommer upp igen, så det behöver du inte bekymra dig om i alla fall. Om du inte vill testa det mbgtmari skrev tidigare i inlägg https://eforum.idg.se/topic/355062-problem-med-uppdaterinen-i-win-10/?do=findComment&comment=1695053. Om du inte vill uppdatera till version 1709 just nu så stäng av tjänsten Windows Update igen.

 

Men du måste uppgradera till en nyare version än 1607 (Anniversary Update) innan våren för då slutar Microsoft skicka ut uppdateringar till den versionen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inget att testa i den länken. Den visade bara att Andy hade samma problem som reso trots att han hade testat allt som föreslagits honom.

 

Det är verkligen konstigt att de enda uppdateringar du erbjuds är de två KBna du redan har i flera exemplar + uppgraderingen Falls Creators Update. Dåligt av Microsoft att plocka bort Creators Update som första uppdateringsförslag och tvinga folk att uppgradera direkt till Falls Creators Update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Cecilia säger:

Okej, KB4049411 som du hade problem med först är nu installerad, liksom KB4033631, fast de kommer upp igen, så det behöver du inte bekymra dig om i alla fall. Om du inte vill testa det mbgtmari skrev tidigare i inlägg https://eforum.idg.se/topic/355062-problem-med-uppdaterinen-i-win-10/?do=findComment&comment=1695053. Om du inte vill uppdatera till version 1709 just nu så stäng av tjänsten Windows Update igen.

 

Men du måste uppgradera till en nyare version än 1607 (Anniversary Update) innan våren för då slutar Microsoft skicka ut uppdateringar till den versionen.

 

har försökt hitta den uppgraderingen  (Anniversary Update) men inte någon tur

God Jul

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, mbgtmari säger:

Det var inget att testa i den länken. Den visade bara att Andy hade samma problem som reso trots att han hade testat allt som föreslagits honom.

 

Det är verkligen konstigt att de enda uppdateringar du erbjuds är de två KBna du redan har i flera exemplar + uppgraderingen Falls Creators Update. Dåligt av Microsoft att plocka bort Creators Update som första uppdateringsförslag och tvinga folk att uppgradera direkt till Falls Creators Update.

God Jul ...

och tack för alla råd så långt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Version  1607, som du har är den s.k. Anniversary Update, födelsedagsuppdateringen, och Ceclilia skrev att du snart måste skaffa dig en nyare version än den. Nästa version är 1703 Creators Update och det är den jag har men tyvärr erbjuds du inte den utan bara version 1709 Fall Creators Update vilket jag beklagat och varit arg på i tidigare inlägg.

 

När Creators Update nyss hade kommit kunde man ladda ner den härifrån

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Då skrev PC för Alla

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.679963/nu-kan-du-installera-windows-10-creators-update-sahar-gor-du

men, som du ser, erbjuds man nu enbart Fall Creators Update, dvs den senaste versionen, i den första länken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I PC för Allas gamla artikel erbjuds man att ladda ner Uppdateringsassistenten, vilket du förstås kan prova. Det är bara att klicka på länken i PC för Allas artikel, som leder till filen Windows10Upgrade9252.exe

5a3f8be1aef9d_UpdateAssistant.png.a766cba86338132226cb09ef59f2c864.png

vilken du förstås kan spara på skrivbordet för att köra igång därifrån. Men jag är rädd för att assisten enbart kommer att försöka uppgradera dig till Fall Creators Update.

 

Jag önskar förstås också er en riktigt

God Jul

trots att trådens problem inte blivit riktigt löst än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lider av just problemet att ständigt ha problem med säkerhetskopieringen. Alt hänger  sig  men i regel brukar det lösa sig tillfälligt med ett antal omstarter.

 

Har provat det mesta som diskuterats här på forumet och har bra kontakt med Microsoft både genom feedback och via telefon.

 

Det verkar dock som att grundproblemet att inte kunna använda sin dator  utan att kunna loggaa in. Ibland går det att logga in även om det går trögt och då lider man i stället av en oändligt lång tid för start av t ex den nya versionen av mailprogrammet som först skall hämta in Office i mitt fall.

 

För den oerfarna användaren som köper en ny speldator med bra specifikation för spel måste vänta till att hans problem har lösts av någon kunnig tekniker.!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2017-12-24 på 11:26, mbgtmari säger:

Version  1607, som du har är den s.k. Anniversary Update, födelsedagsuppdateringen, och Ceclilia skrev att du snart måste skaffa dig en nyare version än den. Nästa version är 1703 Creators Update och det är den jag har men tyvärr erbjuds du inte den utan bara version 1709 Fall Creators Update vilket jag beklagat och varit arg på i tidigare inlägg.

 

När Creators Update nyss hade kommit kunde man ladda ner den härifrån

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Då skrev PC för Alla

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.679963/nu-kan-du-installera-windows-10-creators-update-sahar-gor-du

men, som du ser, erbjuds man nu enbart Fall Creators Update, dvs den senaste versionen, i den första länken.

 

Så här ser det ut varje gång  den försöker att installera uppdateringen

Installeringen brukar gå till ca 90 %5a4109a590285_print_sc1.thumb.jpg.7a0461f9fa17eaada8a72fbd65b5a408.jpg

Jag vet inte vad jag skall göra.

Någon bra idé ? (utom att skrota pc:n)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg vad som varit uppe i tråden förut, så ber om ursäkt om det redan har sagts att det är bra att avinstallera antivirusprogram och säkerhetskopieringsprogram från andra än Microsoft, om det är den stora höstuppdateringen (version 1709) som misslyckas.

 

Vilka sätt att installera/uppgradera till version 1709 har du prövat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

reso använder Microsoftprogram: Windows Defender som antivirusprogram, Windows egen brandvägg men vilket säkerhetskopieringsprogram han använder har vi inte pratat om.

 

P.S. Har du möjlighet vore det bra om du bröt ut pehrbaus inlägg och stoppade in det i hans senaste egna tråd där det passar bättre 

https://eforum.idg.se/topic/351265-saknad-viktig-fil-i-windows-10-pro

Här hör det ju inte hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, pehrbau säger:

Jag lider av just problemet att ständigt ha problem med säkerhetskopieringen. Alt hänger  sig  men i regel brukar det lösa sig tillfälligt med ett antal omstarter.

...

Hej pehrbau!

 

Hamnade ditt inlägg i fel tråd eller vill du egentligen starta ett nytt ämne (tråd)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar ha gått snett på något sätt. Och det var inte avsett att bli ett nytt ämne. Det försöker jag vara varsam med nu mer. Dock - svaret på frågan om tillgången till datorn för offline arbete?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, pehrbau säger:

Ja, det verkar ha gått snett på något sätt. Och det var inte avsett att bli ett nytt ämne. Det försöker jag vara varsam med nu mer. Dock - svaret på frågan om tillgången till datorn för offline arbete?

Detta är resos tråd om hans problem med uppdateringar i hans dator. Du får antingen starta ett nytt ämne eller skriva i någon av dina tidigare trådar, om någon av dem handlar om det du nu vill ta upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar bli rätt trött på detta problem med uppdateringen.

Jag har vid ett antal gånger nu att  avinstallera uppdateringsappen

och även gått in under tjänster och inaktiverat Windows update

Men appen kommer hela tiden tillbaka och när jag går in under  tjänster>windowsupdate

så är tjänsten aktiverad igen dock som manuell,

Hur får jag rätsida på detta ,   någon som vet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att svara på dessa frågor:
1. Vad använder du för säkerhetskopieringsprogram?
[Cecilia skrev att det kunde vara bra att avinstallera ett säkerhetskopieringsprogram om det inte var Microsofts egna program, antagligen för att ett annat kopieringsprogram kanske sätter igång och kopierar just när du håller på och försöker uppdatera datorn till version 1709, Fall Creators Update, den stora höstuppdateringen.]
2. Vilka sätt att installera/uppgradera till version 1709 har du prövat? (Det är Cecilias fråga till dig)
3. Vad är det för dator det gäller? Är det din Dell laptop? (min fråga)

4. Hade du Windows 10 från början i denna dator eller har du uppgraderat den från Windows 7 eller 8.1? (min fråga)

 

Eftersom du bara har möjlighet att uppgradera till version 1709 så är det nog det du bör sikta på men innan du försöker göra det borde du ominstallera den Windowsversion du nu har. Åtminstone var det det lösningsförslag som gavs i den franska tråd  där frågaren hade samma Windowsversion som dig och samma problem.

http://forums.cnetfrance.fr/topic/1390049-mise-a-jour-windows-10/?p=3546685

Den franske hjälparen hänvisar där till den franska versionen av den här sidan:

https://support.microsoft.com/sv-se/help/15088/windows-create-installation-media

+ Använda verktyget för att skapa installationsmedia (USB-enhet, DVD eller ISO-fil)

 

Det finns en annan sida du kanske också har nytta av:

http://www.enkelteknik.se/installera-om-och-aterstall-windows-10

 

Men svara först på frågorna!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, mbgtmari säger:

Börja med att svara på dessa frågor:
1. Vad använder du för säkerhetskopieringsprogram?
[Cecilia skrev att det kunde vara bra att avinstallera ett säkerhetskopieringsprogram om det inte var Microsofts egna program, antagligen för att ett annat kopieringsprogram kanske sätter igång och kopierar just när du håller på och försöker uppdatera datorn till version 1709, Fall Creators Update, den stora höstuppdateringen.]
2. Vilka sätt att installera/uppgradera till version 1709 har du prövat? (Det är Cecilias fråga till dig)
3. Vad är det för dator det gäller? Är det din Dell laptop? (min fråga)

4. Hade du Windows 10 från början i denna dator eller har du uppgraderat den från Windows 7 eller 8.1? (min fråga)

 

Eftersom du bara har möjlighet att uppgradera till version 1709 så är det nog det du bör sikta på men innan du försöker göra det borde du ominstallera den Windowsversion du nu har. Åtminstone var det det lösningsförslag som gavs i den franska tråd  där frågaren hade samma Windowsversion som dig och samma problem.

http://forums.cnetfrance.fr/topic/1390049-mise-a-jour-windows-10/?p=3546685

Den franske hjälparen hänvisar där till den franska versionen av den här sidan:

https://support.microsoft.com/sv-se/help/15088/windows-create-installation-media

+ Använda verktyget för att skapa installationsmedia (USB-enhet, DVD eller ISO-fil)

 

Det finns en annan sida du kanske också har nytta av:

http://www.enkelteknik.se/installera-om-och-aterstall-windows-10

 

Men svara först på frågorna!

 

Hej mgbtmari

God fortsättning

1.  inget installerat

2.  med uppdateringsappen

3.  HP

4. gratis uppgradering från 8.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du tänka dig att göra en ren installation av senaste Windows 10, dvs en installation där allt på C: (hårddisken) tas bort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Cecilia säger:

Kan du tänka dig att göra en ren installation av senaste Windows 10, dvs en installation där allt på C: (hårddisken) tas bort?

God morgon Chefen

Helst inte, eftersom jag har så mycket filer till mitt squaredans program (jag är squaredans caller) :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, reso säger:

God morgon Chefen

Helst inte, eftersom jag har så mycket filer till mitt squaredans program (jag är squaredans caller) :D 

Förhoppningsvis så har du dina squaredans-filer och program någorlunda samlade, så du kan göra backuper på dessa, och sedan försöka att göra en ren nyinstallation av din hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Laso säger:

Förhoppningsvis så har du dina squaredans-filer och program någorlunda samlade, så du kan göra backuper på dessa, och sedan försöka att göra en ren nyinstallation av din hårddisk?

Hur gör jag bäst backup

så jag bara kan kopiera in allt efteråt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...