Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp med Default sound


Spac3man

Rekommendera Poster

några ljudeeffekter är urbockade på mitt windows och jag skulle beöva hjälp med vilka som ska bockas i och

vilket ljud det ska vara. Det hjälper inte att välja default.

 

här är några som är urbockade:

6iPHGgw.pngSBE7ZIR.png

 

vilka ska ha ljud där och vilka effekter ska jag bocka i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte ändrat något där och under Utforskaren har jag inga högtalarikoner alls, dvs det står (Inget) i Ljud-rutan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte ändrat något där och under Utforskaren har jag inga högtalarikoner alls, dvs det står (Inget) i Ljud-rutan

märkligt detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steg 1.

Längst ned i aktivitetsfältet, bredvid klockan finns en liten högtalarikon > högerklicka på denna >

post-73434-0-41873000-1512846471.png

 

välj i menyn 'Uppspelningsenheter' > 
post-73434-0-51690200-1512846614.png

 

markera den högtalare-konfiguration du har > högerklicka och välj standard (om det inte redan är gjort) en grön bock skall visas vid enheten.

post-73434-0-48598500-1512844502.png

 

Steg 2.

I denna meny hittar du en knapp 'Egenskaper' > Observera att vald högtalarkonfiguration måste vara aktiv och vald innan > Fliken Förbättringar > Se till att rutan för Direkt läge är ibockad.

 

post-73434-0-94061300-1512844800_thumb.png

 

Steg 3

I fliken Avancerat > Standardformat i rullgardinslisten 'välj 16 bitar 19200Hz (Studiokvalitet) > Klicka Verkställ och stäng fönstret.>

I övrigt lika som på min bild nedan.

 

post-73434-0-14867300-1512845200_thumb.png

 

Steg 4

Gå tillbaks (eller rättare sagt nu borde du vara där) till Ljudfönstret i början > se till att rätt högtalare är vald och aktiv (grön bock) >  klicka 'Konfigurera' >   Nytt fönster öppnas och där väljer du att testa ljudet ut:

post-73434-0-88747200-1512845700.png

 

post-73434-0-09540500-1512845700_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steg 1.

Längst ned i aktivitetsfältet, bredvid klockan finns en liten högtalarikon > högerklicka på denna >

attachicon.gifLjud _10.PNG

 

välj i menyn 'Uppspelningsenheter' > 

attachicon.gifLjud _10_1.PNG

 

markera den högtalare-konfiguration du har > högerklicka och välj standard (om det inte redan är gjort) en grön bock skall visas vid enheten.

attachicon.gifLjud _1.PNG

 

Steg 2.

I denna meny hittar du en knapp 'Egenskaper' > Observera att vald högtalarkonfiguration måste vara aktiv och vald innan > Fliken Förbättringar > Se till att rutan för Direkt läge är ibockad.

 

attachicon.gifLjud _12.PNG

 

Steg 3

I fliken Avancerat > Standardformat i rullgardinslisten 'välj 16 bitar 19200Hz (Studiokvalitet) > Klicka Verkställ och stäng fönstret.>

I övrigt lika som på min bild nedan.

 

attachicon.gifLjud _13.PNG

 

Steg 4

Gå tillbaks (eller rättare sagt nu borde du vara där) till Ljudfönstret i början > se till att rätt högtalare är vald och aktiv (grön bock) >  klicka 'Konfigurera' >   Nytt fönster öppnas och där väljer du att testa ljudet ut:

attachicon.gifLjud _14.PNG

 

attachicon.gifLjud _15.PNG

kom till steg 2 och där stannade jag för jag har inte alternativet "direkt läge"

TwENX2Z.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara fortsätt ändå och testa.

 

Vad har du för dator? En äldre maskin eller en bärbar?

Det tyder nästan på det.

 

Fabrikat och modellbeteckning?

Operativsystem: Windows utgåva och 32 eller 64bit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars föreslår jag att du noga kontrollerar vilken ljudutgång du använder:

Bak så skall det vara den med grön kontakt för vanlig stereo.

 

Om det inte fungerar där, ur med pluggen och koppla in ett par hörlurar, ja bara för att kontrollera om det kommer ut något ljud?

Annars plugga in hörlurarna i fronten och testa igen..

 

Obs! Du har väl kontrollerat att inte du har "Mute" alltså ljudet avstängt?

Den lilla högtalarikonen visar direkt detta, annars, bara klicka på denna och i det nya lilla fönstret så aktiverar du ljudet igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara fortsätt ändå och testa.

 

Vad har du för dator? En äldre maskin eller en bärbar?

Det tyder nästan på det.

 

Fabrikat och modellbeteckning?

Operativsystem: Windows utgåva och 32 eller 64bit?

jo jag gjorde det men det gjorde ingen skillnad tyvärr.

stationär dator. moderkort: asus p8h61-mx r2.0 med inbyggt ljud.

win10 64x 1703.

 

hade inte detta problem tidigare när jag uppgraderade från 7an.

 

detta kom av "windows has detected that audio enhancements for the following device are causing problems"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

windows has detected that audio enhancements for the following device are causing problems

Ok,

 

Hur ser det ut i Enhetshanteraren?

Högerklicka Start >  listan som kommer upp välj 'Enhetshanteraren' => är det någon gul eller röd markering där som indikerar problem, vid någon enhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,

 

Hur ser det ut i Enhetshanteraren?

Högerklicka Start >  listan som kommer upp välj 'Enhetshanteraren' => är det någon gul eller röd markering där som indikerar problem, vid någon enhet?

Zwm6YcQ.png

allt ser bra ut där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med absolut?

Jag har inte fått svar på om du testat och följt det jag skrev i inlägg #7

 

Annars föreslår jag att du noga kontrollerar vilken ljudutgång du använder:

Bak så skall det vara den med grön kontakt för vanlig stereo.

 

Om det inte fungerar där, ur med pluggen och koppla in ett par hörlurar, ja bara för att kontrollera om det kommer ut något ljud?

Annars plugga in hörlurarna i fronten och testa igen..

 

Det är mycket viktigt att vi får höra om resultatet, innan vi kan gå vidare.

Men annars kanske andra har bättre förslag på felsökningen och jag viker mig.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med absolut?

Jag har inte fått svar på om du testat och följt det jag skrev i inlägg #7

 

Annars föreslår jag att du noga kontrollerar vilken ljudutgång du använder:

Bak så skall det vara den med grön kontakt för vanlig stereo.

 

Om det inte fungerar där, ur med pluggen och koppla in ett par hörlurar, ja bara för att kontrollera om det kommer ut något ljud?

Annars plugga in hörlurarna i fronten och testa igen..

 

Det är mycket viktigt att vi får höra om resultatet, innan vi kan gå vidare.

Men annars kanske andra har bättre förslag på felsökningen och jag viker mig.

Mvh

ja jag har provat att koppla in högtalarna både bak och fram.

och ljudet är på som det ska. det kommer ljud från datorn men vissa ljudeffekter fungerar inte efter felmeddelandet" windows has detected that audio enhancements for the following device are causing problems"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja jag har provat att koppla in högtalarna både bak och fram.

och ljudet är på som det ska. det kommer ljud från datorn men vissa ljudeffekter fungerar inte efter felmeddelandet" windows has detected that audio enhancements for the following device are causing problems"

Du har inte funderat på att skriva detta först i tråden för och slippa en massa annan hjälp av problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja jag har provat att koppla in högtalarna både bak och fram.

och ljudet är på som det ska. det kommer ljud från datorn men vissa ljudeffekter fungerar inte efter felmeddelandet" windows has detected that audio enhancements for the following device are causing problems"

Vad är det för ljudeffekter som inte fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om detta hjälper, men här är senaste drivrutinerna för ditt moderkort: Asus P8H61-MX R2.0

Är det detta moderkort? https://www.asus.com/se/Motherboards/P8H61MX_R20/

 

Du måste använda Windows 8.1 drivrutiner, vilka är dom senaste och dessa bör fungera på ditt Windows 10 system:

https://www.asus.com/se/Motherboards/P8H61MX_R20/HelpDesk_Download/

 

På den sajten skall du börja med att hämta (direkt länk) Audio driver Version 6.0.1.1100&10100&600

Ladda hem och dubbelklicka på Setup filen och installera, sedan startar du om datorn.

Då kanske du har fått igång ljudet igen.
Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för ljudeffekter som inte fungerar?

att tömma papperskorgen och när jag klickar mig fram i utforskaren.

ska väll vara ljud då som det alltid har vart i windows, eller? har du ljud för dessa?

Jag vet inte om detta hjälper, men här är senaste drivrutinerna för ditt moderkort: Asus P8H61-MX R2.0

Är det detta moderkort? https://www.asus.com/se/Motherboards/P8H61MX_R20/

 

Du måste använda Windows 8.1 drivrutiner, vilka är dom senaste och dessa bör fungera på ditt Windows 10 system:

https://www.asus.com/se/Motherboards/P8H61MX_R20/HelpDesk_Download/

 

På den sajten skall du börja med att hämta (direkt länk) Audio driver Version 6.0.1.1100&10100&600

Ladda hem och dubbelklicka på Setup filen och installera, sedan startar du om datorn.

Då kanske du har fått igång ljudet igen.

Mvh :thumbsup:

jag har provat med andra druvrutiner förut och det har inte hjälpt. win10 installerar ju ändå den versionen den vill efter omstart.

 

men är nu lite fövirrad: det ska kanske inte vara några ljud-effekter när man tömmer papperskorgen och när man klickar sig fram i utforskaren som windows standard inställning..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har absolut inte något ljud när jag klickar mig in i mappar och liknande i Utforskaren utan inga ljud är inställda för allt som gäller Utforskaren i min dator. Verkar rätt störigt att ha ljud där och inser inte varför man skulle ha någon nytta av ett ljud när man tömmer papperskorgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har absolut inte något ljud när jag klickar mig in i mappar och liknande i Utforskaren utan inga ljud är inställda för allt som gäller Utforskaren i min dator. Verkar rätt störigt att ha ljud där och inser inte varför man skulle ha någon nytta av ett ljud när man tömmer papperskorgen.

hehe, kanske inte med lite gulligt är det ju  :P och så är jag så van med dessa ljud från tidigare windows.

så det var alltså så från början då, inget du valt att bocka ur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sant att det spelades upp ett trevligt ljud när Windows startade i tidigare windowsversioner men en ljudsignal för varje sak man gör på datorn inklusive papperskorgstömning är väl inget man vill ha. Jag skulle också bli störd av det. Däremot kan jag förstå att en del vill få en ljudsignal när de får ett mejl eller ett meddelande från Åtgärdscentret. Cecilia har nog inte behövt bocka ur ljud för något hon gör i Utforskaren. Jag har i alla fall inga ljud där och har aldrig haft det tack-och-lov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sant att det spelades upp ett trevligt ljud när Windows startade i tidigare windowsversioner men en ljudsignal för varje sak man gör på datorn inklusive papperskorgstömning är väl inget man vill ha. Jag skulle också bli störd av det. Däremot kan jag förstå att en del vill få en ljudsignal när de får ett mejl eller ett meddelande från Åtgärdscentret. Cecilia har nog inte behövt bocka ur ljud för något hon gör i Utforskaren. Jag har i alla fall inga ljud där och har aldrig haft det tack-och-lov.

:thumbsup:  bra att veta! och jag som trott det var något strul hela tiden  :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...