Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta hårddisk på en HP Pavilion 17 (17-g162no)


PCsnubben

Rekommendera Poster

Ska byta disk på en HP Pavilion 17 (17-g162no)

Enligt vad jag kan se är originalet en hybriddisk på 1TB

 

Måste man sätta i en likadan ? (Hybrid)

 

Blir den mycket långsammare om man sätter i en vanlig 1TB disk ?

 

En SSD är alternativet, men en så stor SSD blir rätt dyrt.

Hur ska jag göra ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte tänka mig att det har någon betydelse om du stoppar i någon annan HD. Däremot ang. snabbheten så bör du ju märka en skillnad.

Jag har ingen erfarenhet av hybriddiskar, men en SSD är ju avsevärt mycket snabbare än än vanlig HD och det är väl i första hand uppstartstiden som du märker den största skillnaden. Sedan beror det ju lite på vad du ska använda datorn till. Bildredigering och liknande suger ju kraft och där märker du nog en del, men att surfa eller bara hantera dokument kanske inte skillnaden är så jättestor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Originaldisken har ju bara 8GB flashminne, viket spontant känns väldigt litet för att vara någon större nytta med. Reklamen säger "Du får starkt förbättrad uppstartstid med denna teknik. "  Jaha, men sen då ? Är det bara hiberfil.sys som de 8GB används för ? Då är det ju bara upppstart från strömsparläge som går snabbare.

 

pagefile.sys och swapfile.sys då ?
De får ju inte plats på 8GB tilsammams med hiberfil.sys
De skulle iallafall inte göra det på min andra PC, där är hiberfil.sys = 3,4GB, pagefile.sys =  11,8GB och swapfile.sys = 16,6GB.  

Så vad används den pyttelilla 8GB flashdelen av HDDn egentligen till ?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittade på en sån här istället.

https://www.komplett.se/product/905978/datorutrustning/lagring/haarddisk/haarddisk-25/seagate-firecuda-1tb-25-sshd#

 

Borde ju vara betydligt bättre, då man kan lägga hela OS på den snabba delen.

 

Så fungerar inte en hybrid disk. Det finns ingen "snabbare del". Program som används ofta lagras i flashminnet(inte hela progammet) och på så sätt kan de startas upp snabbare. Första gången ett program används märks ingen större skillnad men när man använder samma program nästa gång kommer det att starta snabbare.

 

Seagate Firecuda har fått fina omdömen av användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fungerar inte en hybrid disk. Det finns ingen "snabbare del". Program som används ofta lagras i flashminnet(inte hela progammet) och på så sätt kan de startas upp snabbare. Första gången ett program används märks ingen större skillnad men när man använder samma program nästa gång kommer det att starta snabbare.

 

Seagate Firecuda har fått fina omdömen av användare.

 

 

Så när man installerar OS på disken i mitt exempel, så gör man det på "hela" disken ? Det finns inte en partition/disk som är 128GB ?

Man ser bara en disk inte två ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så när man installerar OS på disken i mitt exempel, så gör man det på "hela" disken ? Det finns inte en partition/disk som är 128GB ?

Man ser bara en disk inte två ?

 

Det finns överhuvudtaget ingenting som är 128 GB. Det finns en Cache buffer på 128 MB. Dessutom har disken ett NAND flash minne på 8 GB. Detta används för att lagra filer som behövs för att starta program och på så sätt snabba upp datorn.

 

Man ser bara en disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns överhuvudtaget ingenting som är 128 GB. Det finns en Cache buffer på 128 MB. Dessutom har disken ett NAND flash minne på 8 GB. Detta används för att lagra filer som behövs för att starta program och på så sätt snabba upp datorn.

 

Man ser bara en disk.

 

Lyckas inte hitta nåt om att de 128 skulle vara en buffer och flashminne 8 på den disken . En "vanlig " disk kan ju ha en buffer också. Som jag förstod det skulle den ha 128 nand...

 

https://www.seagate.com/www-content/product-content/firecuda-family/firecuda/files/firecuda-2-5-ds1908-1-1609-gb.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart den har och precis som vertpre sagt:

 

https://www.seagate.com/www-content/product-content/firecuda-family/firecuda/files/firecuda-2-5-ds1908-1-1609-gb.pdf

Multi-Tier Caching Technology

(MTC) enhances performance by using NAND
flash, DRAM and media caching technologies, enabling users to load applications
and files even faster

 

Men givetvis är det långt ifrån prestandan mot en bra SSD, å andra sidan bra mycket snabbare än många vanliga hårddiskar - men inte helt säkert i alla situationer...

 

Här är sidan du skall kolla på efter NandFlash datat: https://www.seagate.com/files/www-content/support-content/internal-products/laptop-hard-drives/firecuda-2-5/100804185a.pdf

Är det en 2,5" disk på 1TB så har den 8GB Nand Flash memory

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart den har och precis som vertpre sagt:

 

https://www.seagate.com/www-content/product-content/firecuda-family/firecuda/files/firecuda-2-5-ds1908-1-1609-gb.pdf

 

Men givetvis är det långt ifrån prestandan mot en bra SSD, å andra sidan bra mycket snabbare än många vanliga hårddiskar - men inte helt säkert i alla situationer...

 

Här är sidan du skall kolla på efter NandFlash datat: https://www.seagate.com/files/www-content/support-content/internal-products/laptop-hard-drives/firecuda-2-5/100804185a.pdf

Är det en 2,5" disk på 1TB så har den 8GB Nand Flash memory

 

Mvh

Så jämfort med originaldisken är det ingen skillnad ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fått hem disken och monterat den.

Nu är frågan hur jag ska ställa in Bios för att installera Win10.

 

Originallinställningen under Boot Options är Legacy disabled.
Secure Boot Enabled.

Testade att ställa in Legacy, och boota på både USB och skiva, men får diverse felmeddelanden.

Med originalinställningarna bootar den snällt på USB, formaterat med GPT
Man dock inget val att boota från USB eller Skiva alls.

Däremot tar det stopp vid "Var vill du installera Windows" ?
"Det gick inte att hitta några enheter...

Behövs extra drivers ?

Går jag in i Bios så finns inte disken där...
Felsöker jag, står det no disc installed...
Vad är problemet ?

 

I Bios systemlog står ett antal 03F1 , inget annat.

Här är HPs sida för denna PC.
https://support.hp.com/se-sv/product/HP-Pavilion-17-g100-Notebook-PC-series/8499304/model/11161115?sku=W0X41EA

Tänkte testa att uppdatera Bios, men programmet som skapar en bootbar USB fungerar inte, det crashar på slutet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den nya disken verkar vara trasig, satte den i USB-kabinett, den bara gör ett upprepat ljud, snurrar aldrig igång...  RMA:..... ännu en fördröjning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2017-12-15 på 01:48, Mellin säger:

jag hade valt wd mobile black

Disken är vald, och hemma. En firecuda enligt tidigare länk härovanför.
Jag har även fått hem en ersättningsdisk, eftersom den första inte fungerade.
Snurrade inte ens....gav ifrån sig små pip.

Men, ersättningsdisken uppför sig likadant....
Fattar ingenting.

Nu har jag satt i en "vanlig" SATA, satt bios till default, dvs UEFI och secure boot.
Samt bootar på ett UEFI USB som jag lagt Windows 10 på.
Då verkar det funka för första gången...
Även om det tar lång tid till  skärmen för installation.
Installerar nu, ska bli intressant.


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 10 nu installerat, men på en tillfällig disk, eftersom de två (2) nya inte verkar fungera. Dock gick det inte att uppdatera Windows 10. Den höll på några timmar och försökte, sedan kom ett felmeddelande att Bios måste uppdateras för att kunna fortsätta. Så nu har jag gjort det och försöker igen...

Nu är alltså Biosinställniingarna default, med UEFI och Secure Boot.
Kan man klona en sådan disk med Acronis ?
Någon speciell version av Acronis som behövs ?
Eller finns det alternativt program?, jag gillar dock Acronis...
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den "tillfälliga" disken fungerar det på som det ska.
Men det är ju ingen SSHD...

Testade att klona den "tillfälliga disken till en annan på 1TB, dock inte heller SSHD.
Fungerade inte, datorn vägrar hitta disken.
Använde Acronis 2018

Och två nya SSHD Firecuda är antingen förstörda av datorn eller var trasiga från början,

vilket verkar osannolikt.

Disk1
Original SSHD
Seagate Firecuda WWN:  5000C5009ACF0F75, ST1000LM014

Disk 2
Den enda disken som datorn ville acceptera av dem jag hade hemma.
Seagate Momentus WWN: 5000C5002AA967E2, ST9640320AS
 

Disk3
Disk som jag klonade från Disk2
HGST Travelstar 5K1000 WWN: 5000CCA766F4A694

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2017-12-22 på 16:00, Phenomen säger:

För att kolla om Firecuda är trasig eller inte, kan man koppla den som en andra fysisk disk via SATA eller eSATA. Koppla in den och logga in i windows. Funkar INTE den så är det nåt som inte stämmer i BIOS/UEFI. 

 

Om den inte ens snurrar och ger ifrån sig små pip eller vad man ska kalla det för, så är den definitivt inte ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Givetvis var de inte ok, frågan är ju om inkoppling till just denna dator orsakade det eller något annat.Och ännu konstigare var det att datorn inte accepterade vissa vanliga HDD. Av de jag testade 4-5 st, så var det bara en som den gillade, och den blev det. Sedan hoppas jag datorn fungerar ...

De två Firecuda som inte fungerade är tillbakaskickade till Komplett, de skickar utbytes gratis som jag nu kontrollerat på annan dator. Tänker inte koppla någon annan disk till problemdatorn än den som nu fungerar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...