Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
bgjo

LÖST Startmenyproblem - Windows 10

Rekommendera Poster

Hej,
Har en tid haft ett problem som uttrycker sig så att jag efter att ha startat Windows och loggat in, inte kan komma åt Startmenyn eller starta några Windowsprogram som ingår i operativsystemet.

Däremot fungerar det med att starta de skrivbordsprogram som jag når från aktivitetsfältet och som jag har genvägar till på skrivbordet. Med skrivbordsprogram avser jag sådana program som jag installerat själv tex, Acronis, Spotify, MalwareBytes etc.

När jag pekar på Startmenyknappen (Windowsflaggan i nedre vänstra hörnet) skiftar denna nyans men inget mer händer. Försöker jag därefter tex starta webbläsaren (Edge) så händer samma sak med denna, den får en annan lite mörkare nyans. Trycker jag därefter igen på Startknappen och efter det högerklicka på denna, så kommer den utökade startmenyn med Datorhantering, Enhetshanteraren etc fram och samtidigt startar en helt tom Edge upp utan någon information på. Loggar jag däremot ut och därefter in igen så fungerar allt som det skall.
Jag har provat med att reparera Windows bland annat genom att installera om detta, men felet återfinns fortfarande. Framför allt inträffar detta vid första starten efter att datorn har varit avstängd några timmar.
(Kör Windows 10 Pro x64 svensk, Version 1709 OS-version 16299.64.)

Är det någon som har en ide eller lösning om vad som kan orsaka detta, är jag oerhört tacksam för denna hjälp.

Med vänlig hälsning /bgjo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du prövat att köra Systemfilsgranskaren och de DISM-kommandon som är vanliga åtgärder vid fel?

Har du ställt in att hårddisken ska stängas av vid inaktivitet i Energiinställningarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört Systemfilsgranskaren (sfc /scannow) med resultatet "Windows Resource Protection did not find any integrity violations" som resultat och 

dism /online /cleanup-image /restore Health med resultatet "The operation completed successfully".

I energiinställningarna har jag ställt in att "Vid nätdrift försätts datorn i strömsparläge efter 2 timmar". Datorn är en nätansluten bordsdator med en Samsung SSD 850 Pro som systemdisk (C:). Har flyttat vissa användarfiler såsom Bilder, Dokument etc till en separat HD (D:) via platsfliken i respektive maps egenskaper. Jag är lite osäker på var jag kan stänga av hårddisken vid inaktivitet? Går det med en SSD och var gör jag i så fall detta? /bgjo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inställningar - System - Energialternativ - Fler energiinställningar

Ändra schemainställningar

Ändra avancerade inställningar

Tryck på + framför Hårddisk

Där kan du ställa in hur länge det dröjer innan hårddisken stängs av vid inaktivitet. Ställ in så högt värde det går och se om det blir någon skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Jag kör ett Energischema som heter "Samsung High Performance [aktiv]" där SSD'n var inställd på att stängas av efter 0 minuter, vilket jag nu ändrat till 10000 minuter(?). Vet inte hur högt värde det går att ställa här, men hoppas detta är tillräckligt (ca 7 dygn)? Har dessutom ändrat i energiinställningarna "Vid nätdrift försätts datorn i strömsparläge" till "Aldrig".

Jag provar med detta ett tag och återkommer med resultatet. Tack så länge! /bgjo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna pröva med att skapa ett nytt användarkonto och så logga in på det när du startar datorn för att se om Start-knappen fungerar då. Det hjälpte många på den tiden det var relativt vanligt med att det plötsligt inte gick att klicka på Start-knappen eftersom det ofta berodde på att något hade blivit korrupt i användarprofilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna pröva med att skapa ett nytt användarkonto och så logga in på det när du startar datorn för att se om Start-knappen fungerar då. Det hjälpte många på den tiden det var relativt vanligt med att det plötsligt inte gick att klicka på Start-knappen eftersom det ofta berodde på att något hade blivit korrupt i användarprofilen.

 

Går det skapa ytterligare ett konto med samma Microsoft-profil, då inte som administratör, eller måste jag ha en ny MS-profil (Familj, Standard eller Lokalt)?

Nu har felet inte uppträtt på de 3 sista starterna, men min k hustru har ett Standard-konto (familj) på datorn som jag skulle kunna testa på ett tag. /bgjo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎12‎-‎09 på 18:53, Cecilia säger:

Du kan inte ha ett till konto med samma mejladress.

 

Eftersom det redan finns ett konto till är det ju utmärkt att använda för att testa.

 

Hej igen,

Har nu provat ett tag med att först logga in på min hustrus konto, därefter loggat ut direkt och sedan loggat in på mitt (felaktiga) egna konto. När jag gjort det i denna ordning har felet aldrig uppträtt, så förmodligen är det något som är fel i detta konto. Jag har även provat att logga in direkt på mitt eget konto och vid dessa tillfällen uppstår felet ungefär varannan eller var tredje gång.

Upptäckte också att felet uppstod ungefär i tid med att jag kört Malwarebytes AntiMalware och i samband med detta fått 3st varningar, som togs bort och sattes i karantän. Har ingen aning om det kan finnas några samband med detta, men bifogar loggen, om det är någon som har några synpunkter.

Dessutom vill jag fråga om Systempartitionens (EFI) storlek kan orsaka problem om denna är för liten? Denna är endast 100MB stor och har troligtvis hängt med sedan Windows 7. Jag har läst någonstans (någon gång) att detta kan orsaka problem, då det inte finns plats att skriva till den(?).

Hälsningar /bgjo

Malware_20171129.png

Diskhanteraren EFI.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bgjo säger:

. Har ingen aning om det kan finnas några samband med detta, men bifogar loggen, om det är någon som har några synpunkter.

Nej, att ta bort tre filer i en temp-mapp ska inte kunna orsaka någon skada. Däremot om du körde Advanced System Care och lät den göra något så kan det ha orsakat problem.

 

1 timme sedan, bgjo säger:

Dessutom vill jag fråga om Systempartitionens (EFI) storlek kan orsaka problem om denna är för liten? Denna är endast 100MB stor och har troligtvis hängt med sedan Windows 7.

Min är lika stor, och det är bara Windows 10 som har varit installerad på den enheten.

 

1 timme sedan, bgjo säger:

När jag gjort det i denna ordning har felet aldrig uppträtt, så förmodligen är det något som är fel i detta konto.

Om du vill göra något åt det så hjälper det ofta då att skapa ett nytt lokalt konto, flytta över alla filer och konfigurera upp kontot för att därefter göra om det gamla kontot till lokalt och det nya till samma Microsoft-konto. Men det är ju en del jobb så man får ju väga de två alternativen mot varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste tyvärr meddela att ovanstående projekt tills vidare är lagt på is, detta då jag råkat ut för exakt samma problem, nu på min bärbara dator. På denna har jag ett annat MS-användarkonto (@live.se).

Problemet på min bärbara dator uppstod när jag (för säkerhets skull) skapade ett nytt MS-konto med samma användarkonto som används på min stationära dator, där jag sedan tidigare har detta problem.

Tackar så mycket för ditt engagemang och avvaktar med ytterligare åtgärder ett tag. Tack! /bgjo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara tala om att problemet med "Startmenyflaggan", har sedan ett par veckor "löst sig av sig självt". Jag fann ett samband med att om min NAS inte var igång, så uppstod aldrig felet, så denna har jag därefter startat efter det att jag loggat in i Windows. Är dock inte helt säker på detta, vilket kanske har varit en tillfällighet, men nu kvarstår inte felet längre oberoende om den är startad eller stoppad. Ser problemet som löst. Tack för all input. /bgjo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×