Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Iphone 5-telefonnumret 90222 blir 90-222


Mållgan

Rekommendera Poster

När jag på knappsatsen ska knappa in telefonnumret 90222 (Comhem) lägger telefonen in ett bindestreck mellan 90 och 222 så att numret blir 90-222 och vid uppringningen svarar en röst "Det nummer du önskar nå är inte i bruk. Var vänlig kontrollera numret och försök igen".

Samma resultat blir det om jag lägger in numret i Kontakter. Numret 90222 blir 90-222. Det blir ingen skillnad om jag inleder med landsnumret +46 eller om jag skriver in 90222 i "Anteckningar" och sedan kopierar in detta 90222 till knappsatsen eller till abonnenten i Kontakter.

Hur komma runt det här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

90222 är samma sak som 90-222, bindestrecket är endast visuellt i telefonens display och ingår inte när numret slås.

 

Dock är det så att vissa mindre operatörer har missat att öppna 90-nummerna i sina nät. Det går inte heller att ringa 90-nummer med ett utländskt simkort eller om man är utomlands med ett svenskt simkort. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comhem kan knappast betraktas som en mindre operatör och jag befinner mig inte i utlandet utan i Sverige. Iphonen är köpt hos Telia med svenskt simkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så att inte telefonen automatiskt slår ett riktnummer före numret, borde finnas någon inställning för det (har inte iPhone själv).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comhem kan knappast betraktas som en mindre operatör och jag befinner mig inte i utlandet utan i Sverige. Iphonen är köpt hos Telia med svenskt simkort.

 

Då är det väl bara att reklamera iphonen hos Telia. För det är fel på iphonen. Om du har garanti kvar.

Jag har en gammal Nokia och har inga problem ringa 90222 med Halebop.

 

Och om du har mobilabonnemang hos Comhem så är Comhem kanske inte en mindre operatör (vad det nu är ?) men PTS har inte tagit med Comhem bland mobiloperatörerna. Vad jag kunnat se.

https://www.pts.se/sv/Dokument/Rapporter/Telefoni/2017/Svensk-telekommarknad-2016---PTS-ER-201710/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comhemnumret som man ringer till från utlandet fungerar. Tack! I dotterns nyinköpta bostadsrättslägenhet finns inte fast telefoni (ännu) och jag behöver använda Iphonen för att kommunicera med Comhem angående en krånglande internetinstallation. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...